
Rudolf Rouček
Letošní, 88. ročník festivalu Arena di Verona posloužil jako hold režisérovi Francu Zeffirellimu, který již po léta fascinuje operní diváky a do fialova brunátní všechny ty přívržence postmodernismu, kteří léta boří iluzivnost a harmonii jevištního obrazu nabízejíce...
Rossini Opera Festival vloni již po jedenatřicáté pokračoval v úspěšné cestě za znovuobjevováním operních děl Mistra, která zůstala ve stínu jeho evergreenů a která provázejí v rossiniovské literatuře často nelichotivá hodnocení. Byla nastudovaná...
V nové impozantní budově norské Nasjonal operaen se bezesporu neuvádí během sezony titulů mnoho. Blokový systém umožňuje odehrát sérii představení v optimální kvalitě, neboť čas vložený do zkoušek se intenzivně zúročuje každým dalším večerem.
Wagnerova tetralogie Prsten Nibelungův byla na letošních Salzburger Osterfestspiele završena svým posledním večerem Götterdämmerung. Za dirigentským pultem opět stanul Simon Rattle, který rozvinul vše nové, co se v tomto závěrečném a svým způsobem...
Zdá se, že nastal obrat. Znovu se renomované operní domy vrací k zásadám respektovat autora, inscenují jejich díla v původní době, dodržují historické reálie. Vedle Paříže to byl Curych, milánská Scala, Salcburk, St. Gallen, Lyon a nyní Wiener Festwochen.
Shodou okolností jsem se ocitl v Ostravě. Viděl jsem odpolední představení Straussova Netopýra, tedy díla, které je operetní jedničkou, čelným titulem tzv. zlaté éry vídeňské operety a dnes běžnou součástí repertoáru všech předních operních domů. A to bez ohledu na to...
Letošní Wiener Festwochen byly ve znamení tvorby Albana Berga, jehož životní dráhu připomnělo dvojí jubileum – od narození uplynulo 125 a od smrti 75 let. Obě jeho opery – Wozzeck a Lulu – stále vzrušují a podmaňují jak svým naléhavým společenským obsahem, vypjatým...
Malebné městečko na Dunaji Neuburg poblíž Ingolstadtu skýtá v létě už drahná léta i zajímavý a dramaturgicky neotřelý zážitek. Šéf Neuburger Kammeroper Horst Vladar tu se svou chotí Annette produkují každým rokem neobvyklý minifestival...
Vzhledem k tomu, že bayreuthský festival funguje coby symbol německého „svatého“ umění a stal se tedy něčím jako poutním místem, je v podstatě předem zaručen pozitivní ohlas každého představení a ani zarytí wagneriáni si netroufnou dát svému rozhořčení...
Letošní ročník salcburského festivalu si vytkl jako společného jmenovatele ideu formulovanou do sloganu: Wo Gott und Mensch zusammenstoßen, entsteht Tragödie (Kde se bůh a člověk utkávají, střetávají, narážejí na sebe, vzniká tragédie). Tato myšlenka se dá...