Martin Flašar

Martin Flašar

Působí jako odborný asistent na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Zabývá se hudební historiografií 20. a 21. století, vztahy mezi hudbou a technikou a estetikou multimédií. Je autorem a spoluautorem několika odborných knih a řady článků a studií, příležitostně spolupracuje s Českou televizí, Českým rozhlasem, odborným a denním tiskem. V letech 2010-2016 byl členem grantové komise MK ČR pro klasickou hudbu. Ve volném čase hraje na housle v jazzovém Indigo Quartetu a souborech věnujících se interpretaci staré hudby Musica Poetica a Ensemble Serpens Cantat.

 

 

  

Zimní hudební inventura ve zlínské filharmonii

Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů připravila 15. února 2018 svým posluchačům koncert doslova z vlastních zásob. Program otevřela premiéra kompozice prvního klarinetisty filharmonie Aleše Pavlorka (*1971) Trnitou cestou ke hvězdám. Stylově bychom ji mohli přirovnat k modernímu americkému symfonismu typu Edgarda Varèse, Aarona Coplanda, Charlese Ivese či Leonarda Bernsteina. Nejblíže měla asi k poslednímu zmíněnému, protože flexibilní tonální jazyk kříží s jazzovou rytmikou. Nepřehlédnutelnou roli tu dostává celá baterie bicích nástrojů. Zjevně se jedná o obecnější rys Pavlorkova skladatelského rukopisu, který souvisí s jeho

Pravidla slušného chování v moderní společnosti aneb jak se správně narodit, žít a umřít

V brněnské Redutě byla 15. září 2017 provedena Pravidla slušného chování v moderní společnosti zkomponovaná na zakázku Janáčkovy opery Národního divadla. Premiéra nové české opery skladatele Michala Nejtka a libretisty a režiséra v jedné osobě Jiřího Adámka byla poučná z mnoha důvodů. Ukázala další z cest, kterou se současné české hudební divadlo může ubírat. Pokud máme srovnávat s českými operními premiérami posledních let, nabízí se Alice in the bed (Ivo 

Brno sobě aneb tři obrazy z festivalu Janáček Brno 2016

Když se Steve Reich poprvé odvážil pokusit o operu, bylo mu skoro šedesát (jako Janáčkovi). Do té doby marně přemýšlel nad tím, jak má opera konce 20. století vypadat. Pár věcí mu bylo jasných už dopředu: bude se v ní pracovat s elektronikou, jako lidovým nástrojem současnosti, bude se v ní hodně mluvit a nápěvky mluvy budou diktovat tvar instrumentální melodie. Definitivně se rozhodl po svém „kvartetu na druhou“ (tedy kvartetu čtyř smyčcových kvartet, z nichž tři hrají ze záznamu) Different Trains (1988). Už zde si úspěšně vyzkoušel zdvojování mluvených frází nástroji v příběhu o různých vlacích, předválečných, válečných i

Otvírání studánek jako cesta do hlubin Radokovy duše

Začněme hezky od začátku. V roce 1956 Bohuslav Martinů zkomponoval pro Zdeňka Zouhara a jeho sbor Opus kantátu na text Miloslava Bureše Otvírání studánek. Tato kantáta představovala pro Martinů jakýsi osobní očistný rituál od nánosů meziválečné pařížské avantgardy a zároveň utvrzení své identity v lidové kultuře Vysočiny. Jejím zkomponováním Martinů dokonale zmátl představitele domácí kulturní politiky,

Powder Her Face v zrcadle naší současnosti

Thomas Adès (nar. 1971) je britský skladatel, který absolvoval jak školení u Györgyho Kurtága, tak akademické vzdělání na King’s College v Cambridge. Kromě toho je vynikající klavírista a v posledních letech také dirigent se světovým renomé. Jeho první opera, zkomponovaná ve 24 letech, měla českou premiéru v brněnské Redutě 29. ledna 2016.

Frank Peter Zimmermann, Heinrich Schiff: Honegger, Martinů, Bach, Pintscher, Ravel

Každé nové CD z řady ECM New Series je pro mne malým svátkem. Vysoká výtvarná hodnota obalu již tradičně koresponduje s vynikajícím obsahem. Po tomto předpojatém úvodu, který nezakládá ideální...

Alfred Schnittke - Quasi una sonata for violin and chamber orchestra

Alfred Schnittke, respektive Šnitke, zemřel v roce 1998. Přesto jeho hudba vstoupila do síně "klasických" děl už za jeho života. Možná proto, že historie se v jeho skladbách nejeví jako něco nepřítomného...

Jaroslav Ježek - 1906-1942

9. květen 2007
Jaroslav Ježek - 1906-1942

Edice Českého rozhlasu Fonogram vychází ze stejnojmenného rozhlasového pořadu Gabriela Gössela. Jejím posláním a náplní je vydávat archivní nahrávky nonartificiální (tedy populární) hudby z období před...

Jan Pěruška - The Praise of Viola

17. červenec 2007
Jan Pěruška - The Praise of Viola

Je známo, že o violistech koluje celá řada anekdot. Ty vznikají zřejmě na základě mylné úvahy, že technické vlastnosti nástroje nějakým záhadným způsobem souvisejí s interpretačními limity...

Muzyka polska XX. wieku na skrzypce i fortepian - Szymanowski, Bacewicz, Lutosławski

Na nedostatek skladatelů zvučných jmen si Poláci v historii 20. století rozhodně nemusí stěžovat. Bez Lutosławského, Pendereckého, Góreckého nebo Kilara si evropskou hudbu dokážeme...

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.