Milan Pospíšil

Milan Pospíšil

Ústí nad Labem - Čarostřelec

24. leden 2011

První otázka, jak přistoupit k této zpěvohře, o níž Bedřich Smetana prohlásil, že „má pro nás Čechy v mnohém ohledu větší ceny než jinde“, dnes zní: hrát německy, nebo česky? V Ústí se rozhodli pro němčinu za cenu okleštění mluvené prózy...

Ústí nad Labem - Netopýr

4. duben 2011

„Rakousko-uherská“ švanda, kterou si udělali Johann Strauss a jeho libretisté z vídeňských měšťánků, se u nás setkávala kupodivu i s rozpaky, počínaje počeštěním příjmení hlavního hrdiny už od 19. století na Malinu asi proto, že Eisenstein znělo židovsky (přejmenování...

Plzeň - Jakobín

30. květen 2011

Pro vznik Dvořákova Jakobína byl rozhodující naprosto originální žánrový obrázek vesnického učitele-hudebníka a jeho školáků, který však přes všechnu neselhávající účinnost představuje jen část díla. Šlechtic z habsburského mocnářství, který by se nějak zapletl s francouzskými revolucionáři...

Plzeň - Rigoletto

11. červenec 2011

Verdiho opera Rigoletto se měla původně jmenovat La maledizione – Kletba – podle ústředního motivu, jehož nositelem je Monterone a jemuž připadají dvě klíčové scény: v první prokleje Vévodu a Rigoletta, ve druhé prokletí Vévody odvolá. Režisér Róbert Alföldi tento druhý výstup...

Praha - noční Prodaná nevěsta

30. leden 2012

Vskutku „nevídanou a neslýchanou podívanou“ připravilo Ochotnické divadlo Petra Wajsara v Muzeu Bedřicha Smetany o letošní Pražské muzejní noci. „Principál“ souboru a Miroslav Lacko pojali Prodanou nevěstu jako parodii záznamů oper pořizovaných playbackem: když někdo jiný zpívá...

Würzburg - Afričanka

20. březen 2012

Skutečnost, že Meyerbeer nestačil operu dokončit a dotvořit proměnu její koncepce z Afričanky na Vasco de Gama, se může dnes jevit dokonce jako výhoda. Meyerbeerův nevyřešený problém, jak ukončit příběh historického Vasca de Gama, když scéna blažené smrti Séliky, vdechující jedovatou...

Erfurt - Robert ďábel

2. květen 2012

Kde že se odehrává děj Meyerbeerova Roberta ďábla? V blázinci, chtělo by se dodat „samozřejmě“, protože kdyby neexistovaly nemocnice, vězení, fabriky a skládky, snad by se musely vymyslet, aby si současní režiséři dokázali poradit s operním dědictvím minulosti. Tedy: Robert jako pacient...

Ostrava - Armida (pohled z Prahy)

28. červen 2012

Kmenový repertoár české opery 19. století ustavil Karel Kovařovic v pražském Národním divadle počátkem 20. století. Dvořákovu Armidu do něj nezařadil, naopak dílo bojkotoval už před premiérou, nepochybně i proto, že jeho vlastní pokus o zhudebnění téhož Vrchlického libreta zůstal nedokončený.

Štrasburk - Hugenoti

28. červen 2012

Inscenaci Meyerbeerových Hugenotů bruselského Théâtre royal de la monnaie převzalo letos ve Štrasburku divadlo Opéra national du Rhin. Když Robert Schumann proti Hugenotům brojil, že v nich není nic než „hýření, modlení a vraždění“, jistě nemohl tušit, že za jedno a tři čtvrti století...

Chemnitz - Přesídlená Afričanka

22. květen 2013
Chemnitz - Přesídlená Afričanka

Známý název na plakátech v závorce naznačuje, že opera nebude provedena v podobě, jakou jí pro posmrtnou světovou premiéru v Paříži vtiskl belgický muzikolog Fétis a v níž se (se spoustou vynechávek) dodnes dává

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.