Milan Pospíšil

Milan Pospíšil

Prorok v Karlsruhe

29. srpen 2016
Prorok v Karlsruhe

Je to sice velká historická opera, avšak na příběhu odehrávajícím se za hnutí novokřtěnců 16. století se Scribe a Meyerbeer vyslovovali k palčivým problémům své doby, a nejen to. Téma „stvoření“ charismatického vůdce, který by dokázal strhnout davy a tím posloužil mocenským ambicím svých stvořitelů, se režiséru Tobiáši Kratzerovi přímo nabídlo k transpozici do přítomnosti. Jako hlavní prostředek, který používají novodobí fanatikové k manipulování masami, aby uvěřily mediálnímu obrazu vůdce s božským posláním, tu funguje televize. Na náměstí zaplněném davy se na obřím plátně zjevuje prorok Jean a nadšeně vyzývá své

Vasco da Gama v Berlíně

12. duben 2016
Vasco da Gama v Berlíně

Pod tímto názvem (ačkoli se zpívá francouzsky a mělo by se psát Vasco de Gama) uvedla Deutsche Oper v Berlíně Meyerbeerovu poslední dokončenou – nedokončenou operu. Skladatel sice odevzdal pařížskému divadlu partituru, ale zemřel v průběhu zkoušek, během nichž, jak bývalo jeho zvykem, ve svých dílech prováděl i podstatné změny. Opeře proto chybí baletní hudba, kterou Meyerbeer komponoval vždy po

Smetanovy Dvě vdovy z Bad Aibling

19. srpen 2015
Smetanovy Dvě vdovy z Bad Aibling

Opernbühne neznamená německy jen obecně „operní scéna“, ale v hornobavorském lázeňském městě Bad Aibling se tak nazývá spolek, který se spoluúčastí profesionálů a amatérů (hlavně v orchestru a sboru) uvádí v dřevěné budově jízdárny na zámku Maxlrain každoročně v létě jednu operní produkci. Repertoárové zaměření aktivity spolku je unikátní. Předvedl tu během 35 let impozantní přehlídku kdysi i velmi

Prorok z Braunschweigu

10. leden 2015
Prorok z Braunschweigu

Při téměř naprostém ignorování 150. výročí úmrtí Giacoma Meyerbeera v roce 2014 se počin každého ze čtyř divadel v Itálii a v Německu, která se k němu přihlásila, oprávněně setkává s mimořádným zájmem. Bylo tomu tak i ve Státním divadle v Braunschweigu, které se odvážilo na Proroka jako asi první a jediná scéna po létech, kdy na něm v roce 1998 neslavně ztroskotala Vídeňská státní opera. Zatímco se režiséři často marně pachtí za tím, aby oddělením vizuální složky vnutili opeře nový „děj“ odporující textu a hudbě, a tím ji údajně

Židovka

20. červen 2005

Rachel je ve skutečnosti křesťanská dívka a na její utajené dvojí totožnosti je postaven příběh Scribovy a Halévyho velké opery. Zvítězí odpuštění, prozradí...

Karel Šebor

20. červen 2005
Karel Šebor

Jestli vůbec u někoho, platí zajisté u dobrých muzikantů, že každý z nich je muzikantem hned při narození svém. Téměř každý z nich je tak zvaným 'zázračným dítětem', tak...

Dimitrij

21. červen 2005

Dvořákův Dimitrij, uvedený scénicky ve Vídni jen jedenkrát při hostování pražského Národního divadla roku 1892, by samozřejmě patřil na jeviště...

Libreto v proměnách staletí: Eug egrave;ne Scribe - první libretista Evropy

Eugène Scribe (1791-1861) byl ve své době nejoblíbenější divadelní autor, a to nejen v Paříži a ve Francii. Za půlstoletí neúnavné práce vytvořil mimořádný počet 420 kusů různých divadelních žánrů.

Hvězda operety Dagmar Rosíková

6. únor 2006
Hvězda operety Dagmar Rosíková

Koloraturní sopranistka s doktorátem z filosofie, to nebývá častý jev. Operetní diva, která o nedělích zpívá v kostele, to připomíná Mam'zelle Nitouche. Ale skutečná životní dráha Dagmar Rosíkové, která se dožívá významného životního jubilea, nebyla žádná idyla. Ostatně, poví nám o tom sama.

Benátky: Velká opera před velkou operou

Tak se někdy nazývá poslední z italských oper Giacoma Meyerbeera Il crociato in Egitto, protože se v ní už hlásí znaky budoucího žánru. Nastoluje se v ní problém hrdinovy identity...

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.