Boris Klepal

Boris Klepal

Hudební publicista, moderátor, dramaturg spolku Hausopera. Působil v Literárních novinách, v hudební revue Opus musicum nebo v redakci webového portálu Brno - město hudby. Je autorem mnoha rozhlasových pořadů pro Český rozhlas Vltava, píše pro Hospodářské noviny nebo server Aktuálně.cz.

Antoni Wit: Dovedu si představit i rozhovory se skladateli, kteří už dávno nežijí

Dirigoval Berlínské filharmoniky, Staatskapelle Dresden i orchestr curyšské Tonhalle, učila ho i legendární Nadia Boulanger. Kompozici ale studoval u Krzystofa Pendereckého a s polskou hudbou je umělecký i osobní život Antoniho Wita svázán nejvíc. Premiéroval skladby Henryka Góreckého, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławského i svého učitele Krzysztofa Pendereckého, spolupracoval a přátelil se s nimi. Blízký mu ale byl i Olivier Messiaen – Witova nahrávka jeho symfonie Turangalîla patří k těm nejlepším, ceněná je i nahrávka cyklu...

Plavecká sezona Filharmonie Brno

9. září 2014
Plavecká sezona Filharmonie Brno

Spory o uvádění současné hudby v rámci běžných abonentních koncertů patří k našemu hudebnímu životu se stejnou samozřejmostí jako Romové do internetových diskusí. Je to téma, které stačí zmínit, a hned vy­skočí bůhví odkud skupina debatérů připravených říct, co si o věci myslí. Nadhledu se přitom člověk většinou nedočká, natož argumentů. Když měla Filharmonie Brno hrát v červenci ve Znojmě premiéru symfonické básně Morava Vladimíra Franze, řekl mi jeden člen orchestru, že neví, co to má za smysl: „Orchestr tam přijede...

Ars Brunensis a jeho Vzývání

11. červenec 2011

Perfektní výkon sboru, sólistů i instrumentalistů v kombinaci s dramaturgií, která považuje provozování současné hudby za samozřejmost. To byly hlavní atributy koncertu sboru Ars Brunensis, souboru bicích nástrojů Dama Dama a dalších hostů (Vzývání, 22. 4., divadlo Reduta, Brno).

Concentus Moraviae ve svitu italského slunce

29. červenec 2013
Concentus Moraviae ve svitu italského slunce

Letošní ročník Concentu Moraviae s podtitulem Italské slunce zahájil soubor Accordone v Rytířském sálu zámku v Moravském Krumlově (1. června). Program nazvaný Neapolské příběhy...

Hudba prudkého pokroku mimo zákon

27. září 2013
Hudba prudkého pokroku mimo zákon

Kdybych chtěl stručně charakterizovat Ostravské dny, řekl bych, že jim úplně chybí dramaturgická opatrnost. Skladatel, flétnista a dirigent Petr Kotík je založil před dvanácti lety jako platformu...

Ruský večer s Kirillem Gersteinem a Janáčkovou filharmonií Ostrava

Říjnový abonentní koncert (10. 10.) Janáčkovy filharmonie Ostrava byl sestaven výhradně z děl ruských autorů, podle sólisty večera Kirilla Gersteina dokonce těch nejruštějších. V případě Petra Iljiče...

Praha - Toufar: opera o jednom umučení

25. říjen 2013
Praha - Toufar: opera o jednom umučení

Aleš Březina po ztvárnění procesu s Miladou Horákovou v opeře Zítra se bude... sáhl po další ikonické oběti totality, číhošťském faráři Josefu Toufarovi. Ten měl podle vykonstruovaného obvinění zinscenovat falešný...

Tiché japonské drama a západní hudební klid

21. červenec 2014
Tiché japonské drama a západní hudební klid

Nesmírně klidný a povlovný zážitek přinesla komorní opera Rudolfa Komorouse No No Mija. Z japonské hudby si nebrala vůbec nic, ale z poezie japonských kreseb úplně všechno. Když vlídné, pomalu plynoucí disonance hudby v jednom místě vyústily do několika rozložených durových akordů klavíru, vyvolalo to nejeden lehký úsměv. Krátký náznak romantického preludování ale nakonec organicky zapadl do celkového hudebního toku, stejně jako baskytara a nezvyklé perkuse do zvuku miniaturního orchestru. Rudolf Komorous použil zdánlivě...

Intelektuální úvaha nad nedostatkem mistrovských děl

Scénická přednáška Gertrudy Stein s trojhlasou mužskou oponenturou. Tak by se dala ve stručnosti shrnout Mistrovská díla, operní prvotina Petra Kotíka. Nekonečná melodie sólových houslí Pauline Kim Harris zněla jako hlas volajícího na divadelní poušti už když publikum vcházelo do sálu, usazovalo se, mluvilo. Funkce předehry se vrátila do starých operních časů, kdy se v sálech nezhasínalo a obecenstvo bylo potřeba nějak upozornit, že už za chvíli něco začne. Tentokrát to ale přece jen nebylo všechno, zvláštní opera, skoro přednáška se...

Pohled do hlubin světa z jednoho pevného bodu

18. červenec 2014
Pohled do hlubin světa z jednoho pevného bodu

Vnímáme svět skrze seznamy písmen, slov, pojmů, vjemů a míst. Umíme jej popsat i procítit, jsme jeho součástí, ale stále hledáme pevný bod, odkud jej můžeme pozorovat. To je první dojem, který ve mně zanechal Martin Smolka svojí novou operou a zároveň poctou Umbertu Ecovi Sezname, otevři se. NODO po předchozím Re:igen Bernharda Langa nabídl dílo zcela odlišné a kontrastní. Festival ukázal, že se mu nejedná o pouhé uvádění nových oper, ale že tu jde o skutečné hledání podoby současného hudebního divadla. Re:igen jsou dílo...

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.