
Boris Klepal
Hudební publicista, moderátor, dramaturg spolku Hausopera. Působil v Literárních novinách, v hudební revue Opus musicum nebo v redakci webového portálu Brno - město hudby. Je autorem mnoha rozhlasových pořadů pro Český rozhlas Vltava, píše pro Hospodářské noviny nebo server Aktuálně.cz.
Antoni Wit: Dovedu si představit i rozhovory se skladateli, kteří už dávno nežijí
12. leden 2015Dirigoval Berlínské filharmoniky, Staatskapelle Dresden i orchestr curyšské Tonhalle, učila ho i legendární Nadia Boulanger. Kompozici ale studoval u Krzystofa Pendereckého a s polskou hudbou je umělecký i osobní život Antoniho Wita svázán nejvíc. Premiéroval skladby Henryka Góreckého, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławského i svého učitele Krzysztofa Pendereckého, spolupracoval a přátelil se s nimi. Blízký mu ale byl i Olivier Messiaen – Witova nahrávka jeho symfonie Turangalîla patří k těm nejlepším, ceněná je i nahrávka cyklu...
Spory o uvádění současné hudby v rámci běžných abonentních koncertů patří k našemu hudebnímu životu se stejnou samozřejmostí jako Romové do internetových diskusí. Je to téma, které stačí zmínit, a hned vyskočí bůhví odkud skupina debatérů připravených říct, co si o věci myslí. Nadhledu se přitom člověk většinou nedočká, natož argumentů. Když měla Filharmonie Brno hrát v červenci ve Znojmě premiéru symfonické básně Morava Vladimíra Franze, řekl mi jeden člen orchestru, že neví, co to má za smysl: „Orchestr tam přijede...
Perfektní výkon sboru, sólistů i instrumentalistů v kombinaci s dramaturgií, která považuje provozování současné hudby za samozřejmost. To byly hlavní atributy koncertu sboru Ars Brunensis, souboru bicích nástrojů Dama Dama a dalších hostů (Vzývání, 22. 4., divadlo Reduta, Brno).
Concentus Moraviae ve svitu italského slunce
29. červenec 2013Ruský večer s Kirillem Gersteinem a Janáčkovou filharmonií Ostrava
25. říjen 2013Praha - Toufar: opera o jednom umučení
25. říjen 2013Tiché japonské drama a západní hudební klid
21. červenec 2014Nesmírně klidný a povlovný zážitek přinesla komorní opera Rudolfa Komorouse No No Mija. Z japonské hudby si nebrala vůbec nic, ale z poezie japonských kreseb úplně všechno. Když vlídné, pomalu plynoucí disonance hudby v jednom místě vyústily do několika rozložených durových akordů klavíru, vyvolalo to nejeden lehký úsměv. Krátký náznak romantického preludování ale nakonec organicky zapadl do celkového hudebního toku, stejně jako baskytara a nezvyklé perkuse do zvuku miniaturního orchestru. Rudolf Komorous použil zdánlivě...
Intelektuální úvaha nad nedostatkem mistrovských děl
20. červenec 2014Scénická přednáška Gertrudy Stein s trojhlasou mužskou oponenturou. Tak by se dala ve stručnosti shrnout Mistrovská díla, operní prvotina Petra Kotíka. Nekonečná melodie sólových houslí Pauline Kim Harris zněla jako hlas volajícího na divadelní poušti už když publikum vcházelo do sálu, usazovalo se, mluvilo. Funkce předehry se vrátila do starých operních časů, kdy se v sálech nezhasínalo a obecenstvo bylo potřeba nějak upozornit, že už za chvíli něco začne. Tentokrát to ale přece jen nebylo všechno, zvláštní opera, skoro přednáška se...
Pohled do hlubin světa z jednoho pevného bodu
18. červenec 2014Vnímáme svět skrze seznamy písmen, slov, pojmů, vjemů a míst. Umíme jej popsat i procítit, jsme jeho součástí, ale stále hledáme pevný bod, odkud jej můžeme pozorovat. To je první dojem, který ve mně zanechal Martin Smolka svojí novou operou a zároveň poctou Umbertu Ecovi Sezname, otevři se. NODO po předchozím Re:igen Bernharda Langa nabídl dílo zcela odlišné a kontrastní. Festival ukázal, že se mu nejedná o pouhé uvádění nových oper, ale že tu jde o skutečné hledání podoby současného hudebního divadla. Re:igen jsou dílo...