
Věroslav Němec
Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.
Borise Berezovského nahradil Martin Kasík
20. září 2016Na úterý 13. září avizoval festival Dvořákova Praha vystoupení světoznámého klavíristy Borise Berezovského, který měl kompletně provést Transcendentální etudy, SW 139 Franze Liszta. Umělec však na poslední svůj recitál ze závažných zdravotních důvodů odřekl a pořadatelé měli doslova jen pár hodin na to, aby obstarali plnohodnotnou náhradu. K jejich cti budiž řečeno, že se jim podařil téměř zázrak – večer nabídli v zaplněné Dvořákově síni festivalovému publiku Martina Kasíka, jednoho z našich nejlepších současných pianistů.
Letní Tip Harmonie: Martinů, klavír a orchestr
21. červenec 2016Bohuslav Martinů má letos mimořádné štěstí na zajímavé souborné nahrávky. Po skvělém supraphonském kompletu jeho klavírních trií v podání Smetanova tria (Harmonie 2016/5) vydal v nevelkém časovém odstupu Radioservis všech pět skladatelových klavírních koncertů, k nimž připojil ještě Concertino pro klavír a orchestr a Koncert pro dva klavíry a orchestr. Sólových partů se v těchto dílech ujalo osm našich
Murray Perahia – pianista, dirigent i pedagog
2. červen 2016K největším magnetům letošního Pražského jara patřilo vystoupení Murraye Perahii se světově proslulým londýnským komorním orchestrem Academy of St Martin in the Fields (Rudolfinum, 31. 5. 2016). V úvodních Brittenových Variacích na téma Franka Bridge pro smyčcový orchestr, op. 10 se nejprve představily samotné smyčce. Jejich zvuk byl úžasný – zpěvný, sametově znělý, nesmírně tvárný,
Klavíristu Jana Bartoše znám od jeho dětských let, kdy byl žákem ZUŠ a později studentem hudebního gymnázia. Vždy dokázal posluchače zaujmout osobitostí své hry, a dodnes mám v paměti jeho gymnaziální absolventský koncert, na němž hrál Smetanovu etudu Na břehu mořském takovým způsobem, že její provedení považuji i po tolika letech za jedno z nejlepších, jaké jsem kdy slyšel. Když uzavřel studia na
Klavírní soutěž Pražského jara je dnes pravděpodobně nejvypjatější, nejnáročnější a nejsledovanější tuzemskou klavírní soutěží vůbec. Pořádá se od roku 1948 v různých časových intervalech, které kolísají mezi třemi až patnácti lety, a svou koncertní kariéru v ní zahájila řada našich i zahraničních pianistů. Do letošního, již jedenáctého ročníku se přihlásilo 66 mladých umělců, nakonec jich ale do Prahy přijelo „pouhých“ 50.
K letošnímu Shakespearovu výročí si Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK připravil pro svůj květnový koncert (Smetanova síň, 4. 5. 2016 a následně 5. 5.) dramaturgicky pozoruhodný program: pod názvem „Shakespeare v hudbě“ nabídl svým posluchačům skladby inspirované Shakespearovou dramatickou tvorbou.
Smetanovo trio je rezidenčním souborem letošní koncertní sezóny Českého spolku pro komorní hudbu, a není proto divu, že mu byly ve dvou abonentních cyklech ČSKH věnovány hned tři večery. Poslední z této trojice abonentních koncertů se uskutečnil ve Dvořákově síni Rudolfina 20. dubna 2016. Program byl připraven s velkou péčí a navíc i s jakousi decentní rafinovaností – každou skladbu bylo totiž možné
Koncert laureátů mezinárodní soutěžní přehlídky Mladý klavír Pražské konzervatoře 2015
11. duben 2016Názvem šestého koncertu Orchestrálního cyklu PKF„Jakub, Ivo a Chopin“, který se konal ve Dvořákově síni Rudolfina 27. 3. 2016, chtěl pořadatel pravděpodobně navodit pocit jisté neformálnosti, ba možná až familiárnosti. Tenhle familiární přístup se ale týkal výhradně interpretů – z jejich křestních jmen se mělo (a samozřejmě celkem lehce dalo) dešifrovat, že se jedná o dirigenta Jakuba Hrůšu a klavíristu Ivo Kahánka. K Chopinovi si už pořadatel zjevně netroufl chovat se tak důvěrně, jinak by určitě napsal „Jakub, Ivo a Fryderyk“.
Tradiční reprezentativní koncerty, které pořádá Gymnázium a Hudební škola hl. m. Prahy každoročně v Rudolfinu a v jejichž názvu „Mladé talenty Josefu Sukovi“ si připomíná jméno svého velkého příznivce, houslisty Josefa Suka, mají vždy mimořádně vysokou úroveň. Nejinak tomu bylo i letos, kdy se v pondělí 14. března 2016 ve Dvořákově síni představilo se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK devět