
Věroslav Němec
Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.
Jedenasedmdesátiletý Rudolf Buchbinder je dnes řazen mezi nejvýznamnější světové pianisty. V jeho životopisech se všeobecně zdůrazňuje, že má mimořádně rozsáhlý repertoár a bohatou diskografii – nahrál mj. kompletní klavírní dílo Haydnovo a všechny Beethovenovy klavírní sonáty, koncerty a variace. Měl jsem možnost slyšet ho v Praze už dvakrát, ale pokaždé jsem z koncertního sálu odcházel s rozporuplnými pocity. A měl jsem je bohužel i po jeho recitálu, který uvedl ve Dvořákově síni 22. dubna 2017 v rámci cyklu Světová klavírní tvorba.
FOK s novým Steinwayem a olbřímím Brucknerem
24. únor 2017Pátý koncert Cyklu A Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK (Smetanova síň Obecního domu, 22. 2. 2017) připravil pro posluchače hned několikero lákadel: v první půli hrál Eugen Indjic Beethovenův Klavírní koncert č. 2 B dur, op. 19, přičemž propagační materiály FOKu neopomněly upozornit na skutečnost, že pianista bude prvním hostem orchestru, který bude mít pro své vystoupení k dispozici nově zakoupeného Steinwaye. Ve druhé části večera nabídl pak FOK nádhernou, ale málo uváděnou Symfonii č. 8 c moll Antona Brucknera.
Festival EuroArt Praha: Stamicovo kvarteto a Marek Kozák
16. únor 2017Festival komorní hudby EuroArt Praha, který pořádá od roku 2000 společnost EuroArt, nabízí v letošní koncertní sezóně deset pozoruhodných koncertů významných tuzemských i zahraničních smyčcových kvartet. Všechny koncerty se vyznačují zajímavou dramaturgií – a nejinak tomu bylo i v případě šestého festivalového koncertu (Lichtenštejnský palác – Sál Martinů, 14. 2. 2017), na němž vystoupilo Stamicovo kvarteto, rezidenční soubor festivalu, se svým hostem – čtyřiadvacetiletým klavíristou Markem Kozákem.
Jan Bartoš je posledním žákem klavírní třídy legendárního Ivana Moravce. Řadu let studoval v zahraničí, úspěšně se zúčastnil mnoha tuzemských i zahraničních soutěží, koncertoval v Evropě, Asii i USA a dnes jej známe nejen jako výborného pianistu, ale také jako zakladatele a uměleckého ředitele ambiciózní hudební organizace Prague Music Performance. Na jeho debutovém CD, věnovaném památce Ivana Moravce, máme možnost slyšet živý záznam recitálu v Sále Martinů ze dne 21. května 2016. Nahrávku zahajují Smetanovy Sny – cyklus šesti programních skladeb převážně lyrického charakteru, proslulý mezi klavíristy svou obtížností jak
Masterclass Francesca Piemontesiho: Místo hodin u klavíru raději přemýšlejte
30. leden 2017Hned pětkrát během jednoho týdne mělo v lednu pražské publikum možnost slyšet v Rudolfinu jednoho z nejlepších současných pianistů Francesca Piemontesiho. V pondělí 23. ledna 2017 vystoupil umělec na sólovém recitálu, následně ve třech dnech za sebou – 25., 26. a 27. ledna – provedl s Českou filharmonií a Manfredem Honeckem Beethovenův 3. klavírní koncert a jako bonus nabídl ve čtvrtek 26. ledna dopoledne klavírní masterclass. Předvedl na něm svou pedagogickou práci se dvěma studenty, vybranými v konkurzu: jedenadvacetiletou Michaelou Augustinovou z HAMU a osmnáctiletým Matoušem Zukalem z Gymnázia a hudební školy hl. m. Prahy. Michaela si pro masterclass připravila první větu z Mozartovy Sonáty B dur, KV 570, Matouš hrál Ondinu z druhého sešitu Debussyho Preludií a finální větu z Beethovenovy Mondscheinsonaty.
Francesco Piemontesi – mistr barevných nuancí
25. leden 2017Švýcarský klavírista Francesco Piemontesi na sebe poprvé upozornil v roce 2007, kdy – jako čtyřiadvacetiletý – získal třetí cenu v proslulé Soutěži královny Alžběty v Bruselu. V letech 2009–2011 jej BBC Radio nominovalo do prestižní šestice „umělců nové generace“ a dnes je Piemontesi všeobecně považován za jednoho z nejzajímavějších mladých pianistů. Jeho první pražský recitál (Dvořákova síň, 23. 1. 2017) uspořádal v rámci „Cyklu I“ Český spolek pro komorní hudbu.
Necelé dva týdny před Vánocemi (13. prosince 2016) nabídl FOK v kostele sv. Šimona a Judy svým posluchačům lákavý a svým způsobem i poměrně exkluzívní koncert, nazvaný Hudba nebeských výšin. Vystoupil na něm vokální soubor Cappella Mariana, vedený Vojtěchem Semerádem, a pianista Václav Mácha (který pohotově „zaskočil“ za onemocnělého Ivo Kahánka). Program byl sestaven výhradně z klavírních a vokálních děl Johanna Sebastiana Bacha a Arvo Pärta, dvou autorů, kteří si jsou sice časově značně vzdálení, ale jejichž hudba má i přes onu časovou propast překvapivě mnoho společného.
Mladá rusko-německá pianistka Olga Scheps si pro svůj recitál na třetím večeru Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného (Dvořákova síň, 24. 11. 2016) vybrala tři významná díla Chopinova – Baladu č. 1 g moll, op. 23, Sonátu č. 3 h moll, op. 58 a Fantazii f moll, op. 49. K těmto třem Chopinovým kompozicím připojila (trochu překvapivě) Prokofjevovu Sonátu č. 7 B dur, op. 83. V koncertním programu jsme se o umělkyni mohli mj. dočíst, že na klavír hraje od pěti let, že natočila šest CD, z nichž album Chopin, které vydala roku 2010 (ve svých čtyřiadvaceti letech), získalo prestižní ocenění ECHO Klassik, a že její hru označují kritici za „romantickou“ a „emotivní“.
Leif Ove Andsnes a jeho „putování s Beethovenem“
30. listopad 2016V pražském kině MAT byl 24. listopadu 2016 představen osobitý hudební dokument, nazvaný Concerto – putování s Beethovenem. Jeho autorem je proslulý britský režisér a dokumentarista Phil Grabsky, který byl pražskému uvedení filmu dokonce osobně přítomen. Dokument mapuje čtyři roky života slavného norského pianisty Leifa Oveho Andsnese, jenž v letech 2011 – 2014 provedl ve 27 zemích světa a v celkem 108 městech – včetně Prahy – postupně všech pět Beethovenových klavírních koncertů.
Závěrečný koncert Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného (Dvořákova síň, 26. 11. 2016) patřil Siru Andrási Schiffovi, jedné z největších hvězd současného pianistického nebe. Umělec si pro své pražské vystoupení zvolil velmi originální program – hrál poslední klavírní sonáty čtyř nejvýznamnějších vídeňských mistrů: Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozart, Ludwiga van Beethovena a Franze Schuberta.