Věroslav Němec

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Kouzla Víkingura Ólafssona a Svěcení jara jako dobrodružství

Pátý koncert abonentní řady A České filharmonie (Rudolfinum, 20. dubna 2022) patřil k největším magnetům letošní sezony. Filharmonie se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem totiž nabídla publiku nejen značně exkluzívní program, ale také hvězdného sólistu – světoznámého islandského pianistu Víkingura Ólafssona.

Strhující Dvořák Lukáše Vondráčka

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK a jeho hlavní hostující dirigent Jac van Steen nabídli na čtvrtém koncertu abonentního cyklu C (Smetanova síň, 30. března 2022) svým posluchačům pestrý a atraktivní program: dvě zřídka uváděné symfonické básně a po nich Dvořákův Klavírní koncert g moll op. 33, jehož sólistou byl jeden z nejvýznamnějších a nejzajímavějších světových pianistů Lukáš Vondráček.

Ďábelský i andělský. Pražský komorní orchestr s Lukášem Vondráčkem a vídeňskými klasiky

Pro svůj mimořádný koncert 15. března 2022 v Rudolfinu si připravil Pražský komorní orchestr se svým koncertním mistrem Leošem Čepickým stylově vytříbený program s díly tří nejslavnějších představitelů vídeňského klasicismu – Haydna, Mozarta a Beethovena. Hostem orchestru byl Lukáš Vondráček, jeden z nejvýznamnějších současných světových pianistů, jenž toho večera vystoupil jako sólista hned ve dvou klavírních koncertech: Mozartově a Beethovenově.

SOČR hrál pro Ukrajinu

17. březen 2022
SOČR hrál pro Ukrajinu

K řadě kulturních akcí pořádaných u nás na podporu válkou pustošené Ukrajiny se v pondělí 14. března 2022 připojil mimořádným benefičním koncertem v pražském Rudolfinu také Symfonický orchestr Českého rozhlasu se svým designovaným šéfdirigentem Petrem Popelkou. Ukrajinské barvy zdobily hlavní průčelí Rudolfina i pódium Dvořákovy síně a byly také na stužkách, které si na oděv přišpendlili orchestrální hráči. Celý koncert vysílal Český rozhlas v přímém přenosu, a to nejen pro tuzemské posluchače, ale i pro posluchače zahraničních rozhlasových stanic sdružených do Evropské vysílací unie. Všichni účinkující vystoupili bez nároku na honorář a celý výtěžek ze vstupného (více než milion korun) byl věnován humanitární organizaci Člověk v tísni. Této organizaci mohli rozhlasoví posluchači v průběhu večera zasílat také další finanční příspěvky.

Rekviem, Yuja Wang a staroslověnština

Na pátém abonentním koncertě řady „B“ v Rudolfinu ve středu 23. února 2022 spojila Česká filharmonie své síly s Pražským filharmonickým sborem a s čínskou pianistkou Yujou Wang. A na dirigentském stupínku se ten večer vystřídali hned dva dirigenti: Lukáš Vasilek, sbormistr Pražského filharmonického sboru, a Semjon Byčkov, šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie.

SOČR a světová hvězda klavírních improvizací

Symfonický orchestr Českého rozhlasu nabídl svému publiku v pondělí 21. února 2022 ve vyprodané Dvořákově síni Rudolfina velmi zajímavě sestavený program: dva klavírní koncerty – Mozartův a Šostakovičův, které byly „zarámované“ dvěma Prokofjevovými symfoniemi. Sólistkou obou klavírních koncertů byla rezidenční umělkyně rozhlasových symfoniků, výtečná venezuelská pianistka Gabriela Montero, kterou jsme měli možnost slyšet už na zahajovacím koncertě SOČRu 1. října 2021. Jako dirigent byl původně ohlášený Marek Šedivý. Ten však ze zdravotních důvodů své vystoupení nedlouho před koncertem odřekl. Pořadateli se ale podařilo získat náhradu: mladého francouzsko-švýcarského dirigenta Josepha Bastiana.

Záskok na poslední chvíli

12. únor 2022
Záskok na poslední chvíli

Koncerty Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK ve dnech 9. a následně pak 10. února 2022 měl původně dirigovat Andrej Borejko. V sobotu 5. února večer, pouhé čtyři dny před prvním koncertem, však došla pořadatelům zpráva, že Andrej Borejko má pozitivní test na covid a své pražské vystoupení musí odříci. Najít náhradu v tak šibeničním termínu je úkol nadlidský. Pořadatelům se to ovšem podařilo, a navíc v rekordním čase. Už v neděli večer dorazil z Kodaně do Prahy renomovaný americko-japonský dirigent Eugene Tzigane, který byl ochoten převzít beze změny stěžejní část avizovaného programu – Mozartův Klavírní koncert č. 24 c moll KV 491 a Šostakovičovu Symfonii č. 10 e moll op. 93. Posluchači museli oželet pouze první číslo večera: českou premiéru skladby soudobého řecko-kanadského autora Christose Hatzise Ostrov je plný melodických zvuků.

Hudební mládí excelovalo

14. leden 2022
Hudební mládí excelovalo

Čtvrtý Hudební podvečer Českého spolku pro komorní hudbu (11. ledna 2022, Sukova síň Rudolfina) nesl název „Koncert vítězů soutěží“ a patřil hudebnímu mládí.

Dvořákovy hudební rarity na novém albu Tomáše Víška

Tomáš Víšek zaujímá mezi našimi pianisty dosti výjimečnou pozici: je totiž jedním z mála, kdo se soustavně věnuje klavírní tvorbě zapomenutých či opomíjených českých skladatelů. Ve Víškově bohaté diskografii nalezneme jak náročné „monografické“ projekty (mj. s díly E. Schulhoffa, A. Háby, J. Ježka či Z. Fibicha), tak také zajímavá alba, která umělec sestavil z drobnějších klavírních skladeb známých, méně známých i zcela neznámých českých autorů. Alba mají atraktivní názvy, jako kupř. Rozezni mne láskou, Srdce na Vysočině nebo České moderní miniatury.

Ať žije svoboda a demokracie. Česká filharmonie je oslavila s Hrůšou a Vondráčkem

Vloni přišla Česká filharmonie poprvé s myšlenkou pořádat pravidelné koncerty spojené s tématem svobody a demokracie a zároveň připomenout, jak důležitým dnem byl v našich dějinách sedmnáctý listopad. Na programu exkluzívního koncertu, připraveného pro 17. 11. 2020, bylo Kabeláčovo Mysterium času a Šostakovičova Leningradská. Kvůli nouzovému stavu se koncert bohužel neuskutečnil.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.