Petr Veber

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Musica Florea a nový Jan Zach

27. prosinec 2016
Musica Florea a nový Jan Zach

Šestnáctý titul volné a různorodé, cílevědomě budované supraphonské řady Hudba z Prahy 18. století (Music from Eighteenth-Century Prague) přináší poprvé hudbu Jana Zacha. Marek Štryncl nastudoval dvě skladby – uváděné a nahrávané Rekviem a v novodobé premiéře poprvé natočené Mariánské nešpory. Skladby z doby Zachova působení v Praze ještě před odchodem do Německa, tedy díla z přelomu 30. a 40. let 18. století. Napsal je ani ne třicetiletý hudebník, evidentně zručný a již plně orientovaný v dobových stylech. Requiem solemne je koncipováno náročněji a bohatěji, ve své závažnosti a květnatosti odkazuje spíše zpět k hudbě

Don Giovanni v převleku

6. prosinec 2016
Don Giovanni v převleku

Basbarytonista Erwin Schrott přivezl do Prahy svůj alternativní jazzový projekt Rojotango, logicky a šikovně těžící z jeho uruguayského původu a tedy i hluboce blízkého vztahu k jihoamerické hudbě. Tentokrát tedy žádný Mozart, žádné belcanto, žádná komorní filharmonie, ale za zády na pódiu kapela s bandoneonem, v první polovině černé a v druhé polovině bílé sako, v pravé ruce mikrofon - a levá ležérně v kapse…

Dobrá a špatná hudba

5. prosinec 2016
Dobrá a špatná hudba

Říkává se někdy, že hudba je jen dobrá, nebo špatná. Je to však pravda poloviční, nepřesná, pouze bonmot, který má svá úskalí. Existují totiž různé hudební světy. Svět náročného umění v protikladu ke světu zábavy, hudba vedoucí k prožívání a přemýšlení proti hudební kulise, hudba s city a bez citů.

Vladimír Godár: Ještě mám co povědět

30. listopad 2016
Vladimír Godár: Ještě mám co povědět

Potřeba tvůrčí svobody, ale také nepřeceňování sebe sama a své tvorby, realismus a pochybnosti. To vše se jeví jako charakteristické pro umělecké i osobní rysy bratislavského skladatele Vladimíra Godára. Rok 2016 byl pro něj rokem šedesátin, obdobím s řadou mimořádných koncertů, dobou bilancování. Na jeden den také přijel do Prahy, aby zde osobně přiblížil album Slovenské spevy s písněmi sesbíranými kdysi Bélou Bartókem, které nedávno upravil pro Ivu Bittovou. Zpěvačka a Muchovo kvarteto se s projektem na přelomu listopadu a prosince vydávají na koncertní turné zahrnující Prahu, Brno, Ostravu, Hradec Králové, Valašsko i města na Slovensku.

Bryn Terfel od Rossiniho po Wagnera a od Musorgského po muzikál

Už potřetí měl v Praze recitál basbarytonista Bryn Terfel, velšský bard a dnes už opravdu světová hvězda, pěvec loni padesátiletý. Posunul se za uplynulé desetiletí k dramatičtějším a hrdinnějším polohám, viděli jsme ho v přenosech z Metropolitní opery jako Wotana v tetralogii Prsten Nibelungův, letos na jaře pak v záznamu z Covent Garden v debutu v úloze Borise Godunova. Koncert v pražském Obecním domě (22. 11.) získal oproti mnoha jiným podobným programům bonus díky přítomnosti sboru. Pomohlo to zcela zásadně obohatit obvyklý výběr árií a obvyklý okruh předeher a meziher o větší operní scény, především o závěr prvního dějství

Vzpomínka na Petra Ebena

2. listopad 2016
Vzpomínka na Petra Ebena

Svatojakubský podzim je na přelomu léta a začátku pražské hudební sezóny vedle mezinárodního varhanního festivalu druhou přehlídkou, jíž vstupuje společnost Svatojakubské Audite Organum do konkurence bohaté nabídky pořadatelů koncertů. V kostele sv. Jakuba na Starém Městě, těžícím po léta hudební prestiž z velkých varhan, se v rámci tohoto druhého skromnějšího festivalu sešlo publikum při vzpomínce na Petra Ebena, od jehož odchodu právě ten den, 24. října, uplynulo devět let. Nebyla to žádná tryzna pro zasvěcené – v auditoriu byli určitě rovněž náhodní posluchači a i jim tento zcela regulérní koncert přinesl plnou hodnotu. Program

Janáčkovy mrtvoly

13. říjen 2016
Janáčkovy mrtvoly

Norimberské divadlo přivezlo na festival Janáček Brno 2016 inscenaci, která operu Z mrtvého domu vykládá skutečně velmi současně. Jsou to drsné výjevy, temné, naturalistické, doslova krvavé. V Janáčkově expresivní hudbě je ovšem i trocha romantismu a dost soucitu. A ty se při jediném pohostinském brněnském představení (12. 10.) jaksi vytratily.

Jakub Hrůša a Bamberští symfonikové na nové startovní čáře

Nová éra začíná brilantně, píší Frankfurter Allgemeine Zeitung po inauguračním koncertním programu Jakuba Hrůši s Bamberskými symfoniky na samém počátku října.

Filharmonici

30. září 2016
Filharmonici

První koncert 121. sezony České filharmonie měl hvězdné parametry, pokud se týká jmen sólistů, a velkorysou dramaturgii co do repertoáru. V Rudolfinu zněl 29. září Čajkovského Houslový koncert s Joshuou Bellem a Mahlerova Píseň o zemi s Bernardou Fink a Pavlem Černochem. Filharmoniky řídil šéfdirigent Jiří Bělohlávek.

Polní mše a Karneval, dva koncerty v jednom

27. září 2016
Polní mše a Karneval, dva koncerty v jednom

Po Jakubu Hrůšovi a jeho souborném uvedení symfonických básní podle Erbenových balad přišel festival Dvořákova Praha s ještě jedním kompletem – Jiří Bělohlávek s Českou filharmonií zahráli všechny tři Dvořákovy volně propojené koncertní předehry: V přírodě, Othello a Karneval. Předposlední festivalový večer byl tak 23. 9. svátečním zážitkem – stejně jako Polednice, Vodník, Zlatý kolovrat a Holoubek, ani tyto tři partitury nezaznívají totiž pohromadě až tak často. Karneval je z nich nejefektnější a nejvíc hraný, byl pochopitelně i nyní samozřejmým vyvrcholením koncertu a skvělou tečkou.  Málokterý orchestr asi zahraje triptych „Příroda,

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.