
Petr Veber
Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.
V Praze už s orchestrem před několika málo lety hrála, teď se chystá na vystoupení s Českou filharmonií. V druhém dubnovém týdnu bude v Rudolfinu s dirigentem Davidem Zinmanem hrát Violoncellový koncert Edwarda Elgara laureátka Čajkovského soutěže v Moskvě a soutěže ARD v Mnichově, několikanásobná držitelka ceny Echo Klassik Awards, interpretka mající na svém kontě už i cenu Diapason d’Or… Sol Gabetta – usměvavá plavovlasá hudebnice z Argentiny, držitelka Gramophone Award roku 2010 pro mladé umělce, žena s evropskými předky, jedna z nejznámějších nových tváří na světové hudební scéně. Otázek by na ni bylo i víc, ale v odpovědích se nedá jen tak zastavit. Tak se podařilo položit alespoň některé.
Kaija Saariaho: My skladatelé zastavujeme čas
4. duben 2017Působí nenápadně a skromně, hovoří tiše. Je nesporně jedním z nejzajímavějších a nejuznávanějších komponistů dneška. Na Moravu ji přilákalo pozvání tvůrců české premiéry její opery překládané u nás jako Láska na dálku. Díla, které od salcburské premiéry z roku 2000 uvedla už řada divadel po světě, včetně newyorské MET. Rozhovor vznikl v Brně ovšem těsně předtím, než Kaija Saariaho představení zhlédla. Dojem autorky z brněnské inscenace - podle ohlasu v médiích evidentně velké události této sezóny a pro mnohé osobně skutečně životního zážitku - tedy tento text nezachycuje.
Tři podoby Pražského filharmonického sboru
31. březen 2017Pokud chtěl Lukáš Vasilek v dalším večeru koncertního cyklu Pražského filharmonického sboru ukázat interpretační všestrannost tělesa, v kostele svatých Šimona a Judy se mu to předposlední březnový den podařilo víc než vrchovatě. A na dílech, která slýcháme málokdy. Šíře hudebního spektra sahající od velkolepé duchovní hudby Sergeje Rachmaninova přes úspornost vyjadřování Igora Stravinského po nenáročný projev ve své době populárních skladbiček Johannesa Brahmse byla impozantní.
Smetanovou Mou vlastí se Jakub Hrůša zabývá opakovaně. Po dřívějších provedeních s orchestrem PKF-Prague Philharmonia se loni sešel nad touto partiturou i s Českou filharmonií. Letos dílo uvede s orchestry v Chicagu a v Tokiu. Mimořádnou vizitkou je však jeho nová nahrávka Smetanova cyklu, která vyšla nyní v zimě. Pořídil ji s tělesem v bavorském Bamberku, jemuž od podzimu 2016 šéfuje.
Brittenovo Zneuctění Lukrécie v Ostravě - příklad režijního pochopení autorovy představy
17. únor 2017Výběrem Brittenovy komorní opery Zneuctění Lukrécie upozornil ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil na titul, který do volné ostravské řady Operní hity dvacátého století pasuje úplně ideálně. Jako režisér inscenace současně vyhmátl přesně to, co partitura nabízí – dráždivou oscilaci mezi antickou tragédií a moderní poezií, mezi příběhem a básní.
Přestavba před druhou skladbou abonentního večera České filharmonie byla v Rudolfinu 11. ledna delší než bývá obvyklé. Není divu: dostat na pódium a umístit vedle dirigentského stupínku tři další podobné praktikábly a ještě za ně nějak směstnat židle a pulty prvních houslí, bylo dost pracné. Stejně neobvyklé bylo sledovat pak v sólových partech tři violoncellisty vedle sebe. Když koncipoval své Concerto grosso per tre violoncelli ed orchestra, vyhmátl Krzysztof Penderecki neotřelé, atraktivní obsazení. Ale nejen to. Napsal skladbu zajímavou i ryze hudebně. Je logicky stavěná a dobře
Čestné uznání na prestižní Chopinově soutěži ve Varšavě v roce 1949, stejně jako čtvrté místo ve druhém ročníku soutěže Pražského jara o rok dříve nebo stejné umístění na Smetanovské soutěži, to jsou jen tři nejstarší z kamínků, které skládala postupně do mozaiky svého dlouhého života Anna Máchová – Heryánová (10. 5. 1923 - 14. 12. 2016), klavíristka, docentka AMU.
Jana Boušková: harfistka, sólistka, filharmonička
9. leden 2017Jediná česká laureátka a dlouho už také porotkyně největších mezinárodních harfových soutěží, žádaná sólistka světových pódií, sóloharfistka České filharmonie, profesorka Královské konzervatoře v Bruselu, tvář předního světového výrobce harf Lyon & Healy… Ve vlasti „Talent roku 1996“, první interpretka ze sféry klasické hudby vyznamenaná cenou „Lady Pro“, docentka na Hudební fakultě Akademie múzických umění… a v roce 1999 umělecká ředitelka VII. světového harfového kongresu v Praze. Jana Boušková se objevuje v zajímavých souvislostech na komorních i symfonických koncertech, naposledy například s pianistou Lukášem