
Petr Veber
Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.
Debut s Neuhasitelnou: Mladý britský dirigent Jonathon Heyward za pár dní na Pražském jaru
25. květen 2017Mezinárodní hudební festival v české metropoli zavedl do posledních ročníků volnou koncertní řadu, v níž je s jasným označením „Debut Pražského jara“ mladým dirigentům – hudebníkům na začátku umělecké dráhy – dávána příležitost představit se v té nejvyšší konkurenci, v regulérním kontextu současného interpretačního umění. Britský dirigent Jonathon Heyward, který je tím letošním debutantem, poskytl HARMONII telefonický rozhovor časně zjara. Byl zrovna doma v Anglii.
Petr Altrichter převzal Šostakovičovu symfonii a připravil výjimečný večer
23. květen 2017Temperament, suverenita a vkus. Diana Damrau jako hvězdná epizoda Pražského jara
17. květen 2017Ke každému festivalu patří hvězdná jména. Takovým je i Diana Damrau. Pražské jaro letos ozdobila německá sopranistka svým jménem i svým uměním. Její operní recitál byl (16. 5.) ve Dvořákově síni Rudolfina přesně tou událostí, která atraktivností už sama o sobě láká publikum, ale za kterou se pořadatelsky ani trochu netřeba stydět jako za něco podbízivého; naopak - takový koncert může vstoupit do historie díky své dramaturgii, díky interpretačním kvalitám i díky nepřeháněné atmosféře. Diana Damrau už v Praze před třemi roky zpívala, rovněž se svým manželem na pódiu jako i teď, a dokonce i za doprovodu PKF-Prague Philharmonia jako nyní, ale Pražské jaro ji získalo ve šťastný okamžik, kdy jí vychází nové album. V takovém případě program koncertu, podporujícího desku, slibuje nové neoposlouchané tituly. A to se stalo. Deska vyplňuje pomyslné místo na trhu pozorností Giacomo Meyerbeerovi, opernímu autorovi, jehož hudbu až na výjimky běžně neslýcháme. Autora francouzské velké opery (ale i děl koncipovaných v italské nebo německé tradici), jehož dílo si pěvkyně přála poznat a propagovat už dávno. A sen si nahrávkou vrchovatě splnila.
Nejnovějším mimořádným mladým příslibem je teď u nás tenorista Petr Nekoranec. Získal ceny v několika významných světových soutěžích a je jako první Čech frekventantem Lindemannova programu v newyorské Metropolitní opeře. Komorní koncert, na němž v Praze vystoupil (15. 5.) v sále Novoměstské radnice, měl ovšem v podtitulu pod jeho jménem ještě dodatek „a talenty světové opery“.
Jednou z hlavních tváří letošního festivalu Pražské jaro je německá sopranistka Diana Damrau, která v současnosti se svým svěžím, plným a kulatým hlasem exceluje v koloraturních rolích i v klasickém italském bel cantu. Rodačka z Bavorska studovala a začínala profesionální operní dráhu ve Würzburku. Pokračovala pak přes Mannheim a Frankfurt až na nejslavnější pódia světa – do Mnichova, Salcburku, Vídně, Milána, Londýna a New Yorku. K jejím nejčastějším úlohám patřila Mozartova Královna noci. Podílela se v titulní roli Salieriho opery Europa
Hindemithova opera Harmonie der Welt se odehrává nejen v Praze, ale i na několika dalších místech a také v Linci. Právě tamní Zemské divadlo se jí proto logicky věnuje: uvedlo ji jako zatím jediné rakouské město, a to dokonce dvakrát – jednou v šedesátých letech, podruhé nyní. Jde o jen málokdy hranou široce založenou fresku, která na životě astronoma Johannesa Keplera předestírá mnohé zásadní a nadčasové otázky týkající se filozofie, politiky a etiky. Je posluchačsky náročným oříškem.