Petr Veber

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Janáček v zámecké zahradě

7. srpen 2017
Janáček v zámecké zahradě

Příhody lišky Bystroušky zařadilo letos v létě Jihočeské divadlo do programu před otáčivým hledištěm v Českém Krumlově druhou sezonu. Scénografii zde určuje dispozice zahrady, hraje i příroda a počasí. První srpnový páteční večer bylo hodně teplo a atmosféra open air představení, které začíná až skutečně za soumraku, byla dokonalá.

U Jakuba začal varhanní festival

4. srpen 2017
U Jakuba začal varhanní festival

Jak bylo vůbec možné mít něco pořádného z varhanního koncertu v dobách, kdy ještě nebyla běžnou věcí projekce umožňující sledovat varhaníka při hře, říká si člověk v nadsázce v pražském chrámu sv. Jakuba. Při mezinárodním festivalu Audite organum, jehož 22. ročník začal první srpnový čtvrtek, obrazovka dole v kostele už několikátým rokem je a nelze si ji vynachválit - publiku dává nahlédnout do prostoru hracího pultu na kůru opravdu dobře.

Zběsile a nahlas aneb Co se děje na Smetanově Litomyšli ve všední den

Slyšet a vidět stočlenný orchestr maďarských Romů je hudební zážitek na celý život. Tříapůlhodinový pondělní koncert budapešťského tělesa s názvem 100 Tagú Cigányzenekar byl na festivalu Smetanova Litomyšl celkově hodně kuriózním setkáním. Místy hudebně strhujícím, místy hodně slabým.

Radek Baborák je čím dál víc dirigentem

26. červen 2017
Radek Baborák je čím dál víc dirigentem

Česká Sinfonietta je orchestrem sólistů, koncertních mistrů a dalších přátel Radka Baboráka. Mimo jiné se společně pravidelně vracejí na festival Smetanova Litomyšl, kde v neděli večer připravili publiku intenzivní zážitek provedením Berliozovy Fantastické symfonie.

Litomyšl!!! Lazebník!!!

24. červen 2017
Litomyšl!!! Lazebník!!!

Rozverná, vtipná, zábavná. Taková je nová inscenace Rossiniho nejznámější a nejlepší komické opery, kterou hned týden po premiéře přivezlo Národní divadlo moravskoslezské 23. 6. na festival Smetanova Litomyšl. V souladu s logem domovského města, které se píše Ostrava!!!, se vydařený operní projekt jmenuje Lazebník sevillský!!!

Polsko expresivní, rustikální i meditativní. Smetanova Litomyšl vykročila za hranice

Poláci si hledí svého kulturního odkazu rádi a dobře. Hostování Poznaňské filharmonie na festivalu Smetanova Litomyšl umožnil grant věnovaný jubileu Karola Szymanowského. Polský open air večer (18.6.) v amfiteátru na zámeckém nádvoří díky tomu nabídl dokonce nejen Szymanowského, ale také Kilara a Góreckého.

Litomyšl ve Vídni, Vídeň v Litomyšli

18. červen 2017
Litomyšl ve Vídni, Vídeň v Litomyšli

Operní festival Smetanova Litomyšl věnoval svůj pěvecký galakoncert Vídeňské státní opeře. Reprezentovali ji tři sólisté - Adam Plachetka, Valentina Nafornita a Rachel Frenkel. Druhý festivalový večer (17. 6.) zpívali v amfiteátru na nádvoří Mozarta, Rossiniho a Donizettiho, v programu pak byli také Offenbach, Delibes a Lehár.

Německé requiem jako pocta Jiřímu Bělohlávkovi

Mělo to být sváteční zakončení třiadvacáté koncertní sezony, koncert měl v plánech název Monument na konec. Orchestr PKF-Prague Philharmonia však Brahmsovo Německé requiem v důsledku úmrtí svého zakladatele nakonec aktuálně věnoval především památce „velkého dirigenta a člověka, profesora Jiřího Bělohlávka“.

Requiescat in pace. Po Jiřím Bělohlávkovi zůstává prázdno

Vstoupit dvakrát do téže řeky prý nelze. Jiřímu Bělohlávkovi se to podařilo. Poštěstilo se mu ještě jednou vést Českou filharmonii, napodruhé v lepší konstelaci. Bylo to krásné - přízní osudu se v roce 2012 mohl po dvou desetiletích logicky vrátit na post šéfdirigenta, který mu předtím nebylo dopřáno zastávat dostatečně dlouho a který k němu patřil právem. Vrátil se zkušenější a zralý. Jako osobnost s cenným mezinárodním renomé. Krutostí stejného osudu nemohl však svou misi ani tentokrát přirozeně završit a naplnit – na konci páté sezony, se smlouvu na několik dalších, podlehl těžké nemoci.

Heyward, Mráček a Baborák: českoamerický debutový večer Pražského jara

Dirigentský debut v programu Pražského jara se zdá být dobrým institutem. Zaveden před několika roky, přivádí do mezinárodního kontextu na festivalové pódium každým rokem jednu zajímavou mladou osobnost a publiku nabízí v jejich nastudování neoposlouchanou hudbu. Bylo tomu tak i letos – Jonathon Hayward je vítězem soutěže v Besanconu v roce 2015. A v Praze dirigoval symfonickou hudbu od Tomáše Svobody, Ethel Smythové a Carla Nielsena.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.