
Petr Veber
Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.
Příhody lišky Bystroušky zařadilo letos v létě Jihočeské divadlo do programu před otáčivým hledištěm v Českém Krumlově druhou sezonu. Scénografii zde určuje dispozice zahrady, hraje i příroda a počasí. První srpnový páteční večer bylo hodně teplo a atmosféra open air představení, které začíná až skutečně za soumraku, byla dokonalá.
Jak bylo vůbec možné mít něco pořádného z varhanního koncertu v dobách, kdy ještě nebyla běžnou věcí projekce umožňující sledovat varhaníka při hře, říká si člověk v nadsázce v pražském chrámu sv. Jakuba. Při mezinárodním festivalu Audite organum, jehož 22. ročník začal první srpnový čtvrtek, obrazovka dole v kostele už několikátým rokem je a nelze si ji vynachválit - publiku dává nahlédnout do prostoru hracího pultu na kůru opravdu dobře.
Zběsile a nahlas aneb Co se děje na Smetanově Litomyšli ve všední den
27. červen 2017Rozverná, vtipná, zábavná. Taková je nová inscenace Rossiniho nejznámější a nejlepší komické opery, kterou hned týden po premiéře přivezlo Národní divadlo moravskoslezské 23. 6. na festival Smetanova Litomyšl. V souladu s logem domovského města, které se píše Ostrava!!!, se vydařený operní projekt jmenuje Lazebník sevillský!!!
Polsko expresivní, rustikální i meditativní. Smetanova Litomyšl vykročila za hranice
19. červen 2017Poláci si hledí svého kulturního odkazu rádi a dobře. Hostování Poznaňské filharmonie na festivalu Smetanova Litomyšl umožnil grant věnovaný jubileu Karola Szymanowského. Polský open air večer (18.6.) v amfiteátru na zámeckém nádvoří díky tomu nabídl dokonce nejen Szymanowského, ale také Kilara a Góreckého.
Operní festival Smetanova Litomyšl věnoval svůj pěvecký galakoncert Vídeňské státní opeře. Reprezentovali ji tři sólisté - Adam Plachetka, Valentina Nafornita a Rachel Frenkel. Druhý festivalový večer (17. 6.) zpívali v amfiteátru na nádvoří Mozarta, Rossiniho a Donizettiho, v programu pak byli také Offenbach, Delibes a Lehár.
Německé requiem jako pocta Jiřímu Bělohlávkovi
12. červen 2017Mělo to být sváteční zakončení třiadvacáté koncertní sezony, koncert měl v plánech název Monument na konec. Orchestr PKF-Prague Philharmonia však Brahmsovo Německé requiem v důsledku úmrtí svého zakladatele nakonec aktuálně věnoval především památce „velkého dirigenta a člověka, profesora Jiřího Bělohlávka“.
Requiescat in pace. Po Jiřím Bělohlávkovi zůstává prázdno
2. červen 2017Vstoupit dvakrát do téže řeky prý nelze. Jiřímu Bělohlávkovi se to podařilo. Poštěstilo se mu ještě jednou vést Českou filharmonii, napodruhé v lepší konstelaci. Bylo to krásné - přízní osudu se v roce 2012 mohl po dvou desetiletích logicky vrátit na post šéfdirigenta, který mu předtím nebylo dopřáno zastávat dostatečně dlouho a který k němu patřil právem. Vrátil se zkušenější a zralý. Jako osobnost s cenným mezinárodním renomé. Krutostí stejného osudu nemohl však svou misi ani tentokrát přirozeně završit a naplnit – na konci páté sezony, se smlouvu na několik dalších, podlehl těžké nemoci.
Heyward, Mráček a Baborák: českoamerický debutový večer Pražského jara
31. květen 2017Dirigentský debut v programu Pražského jara se zdá být dobrým institutem. Zaveden před několika roky, přivádí do mezinárodního kontextu na festivalové pódium každým rokem jednu zajímavou mladou osobnost a publiku nabízí v jejich nastudování neoposlouchanou hudbu. Bylo tomu tak i letos – Jonathon Hayward je vítězem soutěže v Besanconu v roce 2015. A v Praze dirigoval symfonickou hudbu od Tomáše Svobody, Ethel Smythové a Carla Nielsena.