
Petr Veber
Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.
Koncertní půlstoletí Václava Hudečka: Být z té krásy unaven? Ne!
19. říjen 2017V Praze začíná 24. října festival Svátky hudby spojený po celou dobu, už čtvrtstoletí, se jménem houslisty Václava Hudečka. Od začátku staví programy na kombinaci renomovaných umělců s těmi začínajícími, jimž tak chce slovy svého zakladatele a hostitele dodávat kuráž a víru, že obstojí - jak na domácí, tak na mezinárodní úrovni. Hudeček sám si ovšem v těchto dnech současně připomíná jubileum vlastní umělecké dráhy – koncertuje už celé půlstoletí. V rozhovoru pro Harmonii se ohlíží zpět. Vzpomíná, hodnotí, bilancuje – a jasně říká, co považuje v životě za důležité.
Semjon Byčkov v Praze, mezi Východem a Západem
17. říjen 2017Juan Diego Flórez, tenorista na hranici oborů
13. říjen 2017Ani jeden z takzvaných debutantů festivalu Dvořákova Praha není začátečník, ale podobnému označení rozumíme: čtyřem mladým, v soutěžích úspěšným tuzemským umělcům dala renomovaná mezinárodní hudební přehlídka prostor ve svém programu, výrazně na ně ukázala - a oni sami si toho považují. Koncert v Rudolfinu 22. 9. neměl chybu.
Festival Dvořákova Praha pozváním Essenských filharmoniků potvrdil, že může a dokáže šlapat na paty i Pražskému jaru. Orchestr byl už nějakou dobu pochopitelným adeptem hostování v Čechách, protože je veden od roku 2013 Tomášem Netopilem. Letos se pozvání realizovalo a 12. 9. v Rudolfinu ryze hudebními prostředky společně nadchli.
Do koncertní řady Dvořákovy Prahy nazvané Světové orchestry byl letos vedle Londýnských filharmoniků, Vídeňských symfoniků a Essenských filharmoniků umístěn i Gustav Mahler Jugendorchester. V Rudolfinu zahrál 11. září Dvořáka, Gershwina, Bartóka a Ravela a uzavřel tak své letošní letní turné. Ingo Metzmacher řídil koncert v Rudolfinu pozitivně a energicky, s efektním výsledkem.
Svatováclavský hudební festival zavedl 7. 9. Janáčkovu filharmonii s neběžným symfonickým programem do hlavního ostravského evangelického kostela. Estonský dirigent mladší generace Risto Joost dostal od pořadatelů zajímavý úkol – přesvědčivě prezentovat v tomto ne zcela typickém prostředí v jednom večeru bez pauzy českou premiéru skladby Lamentate od svého slavného krajana Arvo Pärta a pak málokdy u nás slýchanou Dantovskou symfonii Franze Liszta. Sto
Poslední třetina dvacátého století byla ve světové opeře érou řady pěvců a pěvkyň, ale z řady jmen jen jedno jediné zůstane ikonickým. Luciano Pavarotti, jehož život se uzavřel 6. září před deseti lety, měl nepřeslechnutelný hlas, který se nedal splést s žádným jiným. Psalo se o tenoru století. Hlas, do něhož bylo tak snadné se zamilovat.
Na závěr prázdnin se v pražském Obecním domě zastavil na svém turné Asijský mládežnický orchestr. Bylo vyprodáno, magnetem koncertu ve Smetanově síni byla hvězdná korejsko-americká houslistka Sarah Chang, jejíž portrét právem dominoval plakátům. Sibeliův koncert zahrála směle, masivně, spolehlivě a efektně.