
Petr Veber
Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.
Vánoční festival České doteky hudby se přihlásil koncertem významného moskevského orchestru nesoucího jméno Petra Iljiče Čajkovského ke kulatému výročí navázání diplomatických vztahů mezi Ruskou federací a Českou republikou; nástupnickým státem Československa se stala právě před pětadvaceti lety - 1. ledna 1993. Víc než politika sluší však hudební přehlídce hudební výročí – a Stravinského jubileum se naštěstí stalo podnětem pro dobrý dramaturgický nápad, vzácné uvedení jeho Žalmové symfonie.
Bamberk je asi sedmdesátitisícové město v Bavorsku, historicky a i dnes přesněji v Horních Frankách. „Máme kolem sedmi tisíc abonentů, teoreticky mě tedy každý desátý člověk, kterého potkám někde na ulici, velmi dobře zná,“ usmívá se Jakub Hrůša, který je od podzimu 2016 šéfdirigentem Bamberských symfoniků. Hovoříme spolu předposlední den roku, chvíli po skončení zkoušky na silvestrovský koncert. Koná se 31. prosince dvakrát, odpoledne a večer, a na programu je Beethovenova Devátá symfonie. „Hrává se v tento den i odlehčenější program, ale po třech či čtyřech letech publikum dává vždy už najevo, že bychom se měli zase vrátit k Beethovenovi, k něčemu závažnějšímu,“ říká Jakub Hrůša.
Reformovaná opera s otazníkem na konci: Ifigenie v Aulidě
19. prosinec 2017Oběť v pojetí antického dramatu jako téma, barokní divadelní hra jako předloha, reformní styl libreta jako základ, klasicistní hudba jako východisko a romantická úprava jako výsledný tvar, to jsou základní atributy Gluckovy opery Ifigenie v Aulidě, jak se od poloviny prosince hraje v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Vysvětlující podtitul inscenace zní takto: Tragická opera o třech dějstvích z roku 1774 v hudební a textové úpravě Richarda Wagnera z roku 1847.
S Pavlem Šporclem uprostřed vánočních zvuků a zvyků
18. prosinec 2017Houslista Pavel Šporcl je v těchto dnech na rozsáhlém tuzemském turné, při němž cíleně nabízí sváteční atmosféru. Předvánoční a vánoční hudební pohodu rozdává postupně na třinácti koncertech. Začal 4. prosince v rodných Českých Budějovicích, skončí 22. prosince v Karlových Varech. V Praze se koncerty konají 19. a 20. prosince. V programech zaznívají známé písně, včetně hymny českých Vánoc, kterou je píseň Narodil se Kristus Pán, ale také ústřední melodie z filmu Anděl Páně II., různá další aranžmá… a také Šporclova vlastní kompozice s názvem Modlitba. Většina skladeb je koncertní verzí tracků z jeho nové vánoční desky nazvané Christmas On The Blue Violin – Vánoce na modrých houslích.
Estonský dirigent Risto Joost: Arvo Pärt je součástí mé DNA
28. listopad 2017Je šéfdirigentem Tallinnského komorního orchestru, hostujícím dirigentem Estonské národní opery, uměleckým ředitelem Festivalu Birgitta v Tallinnu… a také uměleckým ředitelem Pěveckého sboru Středoněmeckého rozhlasu v Lipsku. Objevuje se na koncertních pódiích a v operních divadlech v Rusku, Dánsku, Švédsku, Finsku, Německu, Itálii, v Nizozemsku a Francii, ve Španělsku, pochopitelně také v Litvě a Lotyšsku, čeká ho cesta do Brazílie… Ve vlasti se podílí na organizační práci umělecké společnosti Kamber a operního studia pro mladé pěvce Baltic Studio Lirico. Má nejen ceny ze soutěží, ale už i státní ocenění. Sedmatřicetiletý estonský dirigent Risto Joost se počátkem příštího roku objeví u Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Praze. S Harmonií hovořil v Ostravě, kde byl dirigentským hostem Janáčkovy filharmonie na Svatováclavském hudebním festivalu. Mluvil o programu, který řídil, o svém krajanovi Arvo Pärtovi i o Estonsku.
Nejprve brněnská Vila Tugendhat, nyní Werichova vila v Praze. Oba cenné prostory jako dějiště koncertů nabídly v projektu StringArt 2017 ve spolupráci se soubory České asociace komorní kytary současnou hudbu. V rekonstruovaném domě na Kampě tak zazněly 23. listopadu skladby Martina Brunnera, Juraje Filase, Lukáše Hurníka, Tomáše Illeho, Ondřeje Kukala, Jiřího Lukeše a Václava Paroulka.
Se Sophií Jaffé před začátkem Českých doteků hudby
21. listopad 2017Ve Španělském sále na Pražském hradě začíná v sobotu 16. prosince hudební festival České doteky hudby. Do 6. ledna se uskuteční dvanáct koncertů. Festival klade důraz na prezentaci mladé generace interpretů a skladatelů, akcentuje provádění hudby 20. i 21. století v sousedství hudby starších historických období. Prioritou jsou skladby českých autorů v podání českých interpretů. Festival systematicky propojuje umění a cestovní ruch, upozorňuje na historii i architekturu prostor, ve kterých se koncerty konají… Mezi neopomenutelné události letošního ročníku patří připomínka tří set let od narození Jana Václava Stamice. Povšimnuto je rovněž 135. výročí narození Igora Stravinského. Na České doteky hudby z Moskvy přijede dirigent Vladimir Fedosejev s Velkým rozhlasovým symfonickým orchestrem P. I. Čajkovského. Jan Simon s nimi zahraje Čajkovského Klavírní koncert b moll a Pražský filharmonický sbor se připojí k provedení Stravinského Žalmové symfonie. Připraven je galakoncert Evy Urbanové, pěvecký koncert Aleše Brisceina a Barbory Poláškové… Jedním z vrcholů festivalu bude soirée Ivy Bittové s Jihočeskou filharmonií v Rudolfinu, kde zazní světová premiéra skladby Pavla Fischera. Koncerty se uskuteční i na Vánoce. Sólistkou zahajovacího koncertu je německá houslistka Sophia Jaffé. Zahraje s orchestrem PKF – Prague Philharmonia s Petrem Vronským. Na programu je také Beethovenova Symfonie Eroica a Symfonie D dur Jana Václava Stamice.
Mahlerova Devátá symfonie je nevšední dílo a Pražští symfonikové dali jejímu podobně ne tak běžnému provedení v abonentní sezoně sváteční parametry. Hlavní hostující dirigent orchestru Jac van Steen se během posledních několika sezon FOK věnuje Gustavu Mahlerovi v Obecním domě soustavně a v postupném společném uvádění všech symfonií jsou zhruba v polovině. Je to dobrý projekt, závažný, pro tuzemské publikum podnětný. Jac van Steen není typem dirigenta–extroverta, na pódiu nezdůrazňuje sama sebe, jeho dosavadní umělecký životopis je dostatečně zajímavý, je hodný pozoru a úcty a potvrzuje, že jde v případě