
Petr Veber
Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.
Radomil Eliška: Rozpoznávat skryté a vlévat život
2. září 2019Třiatřicet let vyučoval na hudební fakultě AMU dirigování, jedenadvacet let byl šéfdirigentem Karlovarského symfonického orchestru a roky stál v čele Dvořákovy společnosti. Radomil Eliška si v dubnu připomíná 87. narozeniny. Do loňska pravidelně hostoval v Japonsku. Od roku 2004, kdy dostal první pozvání, tam byl třiadvacetkrát. Dirigoval osm desítek koncertů s deseti různými symfonickými tělesy, ale celou polovinu z nich s orchestrem v Sapporu, kam se vracel nejčastěji a kde také natočil čtrnáct CD. Právě tam ho nakonec jmenovali svým čestným, to je doživotním dirigentem.
Na začátek Smetanova Má vlast a po ní do jara více než desítka společných koncertů. Tomáš Brauner nastoupil od této sezony na místo šéfdirigenta Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně se smlouvou na čtyři roky. U Plzeňské filharmonie, kterou doposud vedl, zůstává hostujícím dirigentem. Pozvání má na příští měsíce a roky k pražským orchestrům i do ciziny. Pokračuje také jeho práce v operních divadlech. O tom všem, ale i o mentalitě muzikantů je rozhovor, který HARMONII poskytl letošní čtyřicátník na samém konci prázdnin během dvojího hostování na Litoměřických svátcích hudby.
S Vídeňskými filharmoniky bude hrát 8. září na Lucernském festivalu Dvořákův Koncert h moll violoncellista Kian Soltani, Rakušan narozený perským rodičům. O měsíc později zahraje stejné dílo s berlínskou Staatskapelle, mezitím má ještě recitál na festivalu Schubertiade v Hohenems. Letos na jaře vystoupil se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK ve Violoncellovém koncertu Edwarda Elgara. Rozhovor pro HARMONII nemohl pominout vedle témat Dvořák a Elgar také opakované kontakty mladého sólisty s Danielem Barenboimem.
Závěrečný koncert šedesátého ročníku národního festivalu Smetanova Litomyšl se nakonec 7. července protáhl na víc jak tři a půl hodiny, ale publikum mohlo být spokojeno. Ostatně, tak štědrou hudební porci si lidé zasloužili, vždyť jich přišlo na dvanáct set, aniž by předem znali jedinou položku programu. A další sledovali přenos na obrazovce v Klášterních zahradách.
V plné scénické podobě uvidíme novou pražskou inscenaci Smetanovy Libuše až při premiéře v Národním divadle v polovině září, ale i její předběžné slavnostní uvedení na festivalu Smetanova Litomyšl – jakýsi náhled, preview – naznačuje, že se toto dílo dá inscenovat, aniž by z něho trčela jen pověstná sošnost a zdlouhavost.
Jaroměřice nad Rokytnou v Nových Hradech
2. červenec 2018Barokní programy se konají v rámci festivalu Smetanova Litomyšl jako „Večer na zámku v Nových Hradech“ již sedm let. Hlavním obsahem, smyslem a vrcholem je komorní operní představení, ale k návštěvě v historickém objektu manželů Kučerových patří i prohlídka interiérů a zahrady, spojená s pohoštěním a se skutečnou Tafelmusik, hudbou k tabuli, k hostině.
Šedesátý ročník Smetanovy Litomyšle ozdobil mexický tenorista Javier Camarena, pěvec, jemuž v současnosti tleskají lidé ve světových divadlech, včetně toho nejslavnějšího v New Yorku. Festival dosáhl dvojího prestižního okamžiku: dostal do programu skutečnou prvořadou hvězdu – a navíc takovou, kterou publikum v České republice ještě živě neslyšelo.