Michaela Freemanová

Michaela Freemanová

Zelenka Festival Praha – ročník II a Nové pohledy na život

Druhý ročník pražského Zelenka Festivalu, jehož pořadatelem je Ensemble Inégal, se konal ve dnech 13.-16. října v kostele P. Marie pod řetězem, ve Velkopřevorském paláci a v knihovně Kabinetu hudební historie Etnologického ústavu AV ČR, kam byla 15. října situována mezinárodní muzikologická konference Nové pohledy na život a dílo Jana Dismase Zelenky, věnovaná památce významného německého

Stará hudba v Praze na přelomu září a října: podzimní maraton

Mapa pražských akcí, spojených se starou hudbou, navozovala v prvních třech říjnových týdnech představu dostihové dráhy. Po závěrečném koncertě Svatováclavských slavností, na kterém 30. 9.  vystoupili v Zrcadlové kapli Vilém Veverka, Markéta Cukrová a Ensemble 18+, a následující „oddechové“ pauze, proběhl 12. 10. ve strahovském letním refektáři úvodní koncert podzimní části 15. Barokních

Stará hudba na začátku podzimu: regiony potřetí

Haydnovy hudební slavnosti se v roce 2015 poprvé konaly v prodlouženém termínu více než dvou týdnů (11. - 27. 9.), do kterých se vešlo celkem patnáct koncertů. V souladu s letošními významnými hudebními výročími (Bach, Händel, Zelenka, Domenico Scarlatti, Jiří Antonín Benda, Václav Pichl, Jakub Jan Ryba) i s jedním z hlavních programů Plzně města evropské kultury 2015, festivalem Devět týdnů baroka, se

Stará hudba v uplynulém létě: regiony podruhé, s pražským dovětkem

Valtickým kursům staré hudby každý srpen pozoruhodným způsobem konkuruje Letní škola barokní hudby Holešov, kterou řídí Roman Válek (orchestrální třída) a Tereza Válková (sborová třída). Letošní pěvecké a nástrojové třídy vedli ve dnech 7.-16. 8. lektoři z Velké Británie, Francie, Slovenska  a České republiky, závěrečné koncerty se konaly v Holešově, na Svatém Hostýně a v Kelči. Na programu byli Bach,

Letní „consorty“

19. srpen 2015
Letní „consorty“

Pražské Letní slavnosti staré hudby se z velké části nesly ve znamení consortů. Jejich druhá polovina hlavně v  souladu s dobovou estetikou obsazených nejdokonalejšími hudebními nástroji vůbec: lidskými hlasy. „Sibylla“ zavedla festivalové posluchače 27. 7. do kostela Panny Marie na Slovanech, kde soubor Tiburtina Ensemble uvedl program, sestavený z děl Hildegard von Bingen a anonymních vokálních skladeb,

Stará hudba v létě: regiony

19. srpen 2015
Stará hudba v létě: regiony

Letní sezona „early music“ u nás tradičně začíná v prvních červencových dnech ve Valticích -  na Mezinárodní letní škole staré hudby. V česko-německém příhraničí ve stejné době pokračuje festival Mitte Europa. 21. 6. byl na jeho pořadu koncert v oseckém klášteře, na kterém vystoupila německá Compagnia di Punto. Tento soubor založil výtečný hráč na invenční lesní roh Christian Binde, spolu

Letní slavnosti staré hudby 2015: “consort” třikrát jinak

V anglické hudební terminologii 16. a 17. století se výraz “consort” používal jako všobecné označení pro komorní ansámbly; dnes se pod ním rozumí téměř výlučně soubor viol da gamba. Ze členů různých nástrojových rodin pozůstává takzvaný “broken consort”, který v době, o které je tu řeč, sdružoval zejména profesionální hudebníky – zatímco vzdělaní amatéři z vyšších kruhů dávali zásadně přednost kombinacím instrumentů, náležejících k jediné rodině. Proč tomu tak bylo, pochopí každý, kdo měl někdy příležitost vychutnat jedinečnost souzvuku tří

Letní slavnosti staré hudby po šestnácté

V průběhu patnácti let, která uběhla od založení Letních slavností staré hudby, si Collegium Marianum vytvořilo svůj charakteristický interpretační styl - „francouzský“, s výrazným italským nádechem – „les gouts reunis“ (propojení stylů) v nejlepším slova smyslu. Hudební projekty Collegia Mariana připomínají situaci po návratu majitele panství z kavalírské cesty, která ho zavedla jak na jih do Itálie, tak na západ –

Stará hudba v dubnu: čtyři různé pohledy

V dubnu proběhla v Praze převážná část festivalu Klementinum Baroque Evenings (28. 3.-3. 5., Capella Regia Praha a hosté), konaly se další koncerty 13. Festivalového cyklu souboru Musica Florea (15. 4.) a IX. Festivalového cyklu Ensemble Inégal (20. 4.), a pokračovaly Barokní podvečery Collegia Mariana (28. 3.). Klementinum Baroque Evenings propojily v kostele sv. Salvátora a Zrcadlové kapli známý repertoár s díly kdysi mimořádně populárními, dnes však téměř neprovozovanými. Jejich dramaturgie zahrnula jak Bachovy Janovy pašije (28. 3.) a Bachovy

Max Emanuel Cencic v poloprázdném Rudolfinu

Těžko říct, zda to bylo tím, že byla Bílá sobota, nebo že na akce, které organizuje agentura Nachtigall Artists, chodí jiné publikum, než to, které navštěvuje ostatní na historicky poučenou interpretaci zaměřené pražské koncerty, či proto, že jméno zpěváka mohlo být obecenstvu méně známé: 4. dubna zela část Rudolfina prázdnotou. Ke škodě každého, kdo se zajímá o hudební barok a právě tento večer se rozhodl vynechat – šlo totiž o jeden z nejvelkolepějších hudebních zážitků celé sezóny. Pokud se dokonalosti zvládnutí hlasové techniky

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.