
Tomáš S. Polívka
Hudební publicista a fotograf na volné noze. Vystudoval přírodovědnou fakultu UK, věnoval se postgraduálnímu studiu přírodní estetiky a filosofie přírodních věd pod vedením prof. Stanislava Komárka. Po studiích se také živil muzikou a produkcí. Vydal sólové CD Stíny do ticha (1999) a hrál s Domácí kapelou (personálně navazující na Plastic People a Půlnoc), se kterou natočil CD Jedné noci snil (1996).
Tomáš Liška: Vydání alba jako očistný proces
13. prosinec 2020Veronika Vítová: Ze zásady neřeším poptávku
26. listopad 2020Publikum zná Veroniku Vítovou především z a cappella sexteta Skety, případně jako interpretku standardů s vlastním kvartetem. Jde ovšem o zpěvačku neuvěřitelně všestrannou, zvládající nejen jazz, ale také klasiku, pop i rock. K rozhovoru jsme se sešli především díky Veroničinu sólovému debutu Průhledný svět, „převážně“ jazzovému.
Nikol Bóková na desce Unravel rozmotává a znovu elegantně skládá vážné předlohy v jazzový crossover
19. říjen 2020Zatímco prvotinu Inner Space (2019) pojala klavíristka Nikol Bóková autorsky a natočila v obsazení jazzového pianového tria, byť s žánrovými přesahy k postupům klasicizujícím i popovým, druhá deska Unravel představuje hybrid. Povedený hybrid. Bóková tu střídá interpretaci klasické hudby, ve které se pohybuje odmalička, s vlastními crossoverovými hříčkami. Koncepce desky je zdánlivě jednoduchá. Zazní například klasická skladba pro sólové piano a po ní kompozice Bókové pro trio, inspirovaná dílem, které právě doznělo. Kvůli zajímavější dramaturgii není však řazení skladeb vždy tak stereotypní a dvě skladby soudobého česko-amerického skladatele Tomáše Svobody se obešly bez variací, do jedné z nich pouze Nikol doaranžovala basový part. Zdaleka však není jednoduché zařídit, aby toto přepínání mezi žánrovými kánony, jakkoliv volně pojatými, nepůsobilo jako mišmaš.
Ondřej Pivec (1984) patří k nemnoha zdejším muzikantům, kterým se podařilo prorazit v USA. Jako sideman Gregoryho Portera dokonce získal v roce 2017 Grammy. Když nehraje s Porterem, je jeho hlavním projektem agilní R&B kapela Kennedy Administration se zpěvačkou Kennedy. Do New Yorku přesídlil v roce 2009, lekce bral u mistrů jako Sam Yahel, Cory Henry či Joey DeFrancesco. Brzy se vypracoval na žádaného hráče v „gospelových“ chrámech i sidemana uznávaných hudebníků.
Kapela Muff oslavila 20. výroční vzniku povedeným albem Fatalust, už to bylo dostatečným důvodem požádat o rozhovor klávesistu a autora podstatné části repertoáru. Zároveň Jakub Zitko pracuje jako dramaturg nejagilnějšího pražského jazzového klubu a mohli jsme se vyptat i na recept, jak se mu daří lákat do Jazz Docku velké světové hvězdy.
Jaromír Honzák: Felliniovská setkání s jinými entitami
17. leden 2020Marek Novotný: Chytám tóny do pavučin
29. červenec 2019Od doby, kdy jsme v Harmonii č. 5/2013 probírali jeho albový debut Leland Dream, ušel skladatel a pianista Marek Novotný pořádný kus cesty.Řečeno prozaicky, na koncertech spolupracoval například s Jihočeskou filharmonií a na novém albu Fresco pro změnu spojil jazzové combo se smyčcovým Epoque Quartetem. Popsáno poeticky, snaží se svými skladbami vytvořit „éterické esperanto výšek a barev.“ Jeho hudební jazyk je posluchačsky naprosto srozumitelný a ani postupy klasicizující a jazzové mezi sebou nepotřebují tlumočníka.
Hudební maratonec John Zorn míří do Prahy
30. květen 2019Shrnout kypící bezbřehost hudby Johna Zorna, obdivuhodného génia hyperaktivity, do jediného večera (natož jednoho článku) je jistě holá nemožnost. Pražskému publiku se ovšem 20. června v prostorách Fora Karlín nabídne reprezentativní pohled do Zornova přepestrého světa. V rámci akce Bagatelles Marathon zahraje výběr ze skladatelova cyklu The Bagatelles (2015) plejáda špičkových hudebníků jazzových, klasických, rockových i nadžánrově avantgardních. Nechybí mezi nimi slavná jména John Medeski, Marc Ribot, Julian Lage, Mary Halvorsonová, Gyan Riley či Craig Taborn. A samozřejmě si zahraje i samotný principál.