Alena Sojková

Alena Sojková

Publicistka, redaktorka Týdeníku Rozhlas. Po studiu psychologie a bohemistiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy pracovala v Ústavu pro jazyk český v oddělení historické lexikografie. Poté několik let působila v časopise Naše rodina. Pedagogickou epizodu prožila na Univerzitě Jana Amose Komenského, kde učila stylistiku, sociální psychologii a psychologii komunikace. S Týdeníkem Rozhlas je spjata od roku 2010. Základní hudební dovednosti získala v LŠU Kolín (klavír) a posléze u Bohumíra Rabase (varhany). Významný vliv na rozvoj jejího hudebního vnímání měl i kolínský Kruh přátel hudby. Specializuje se na rozhovory s muzikanty, zajímá se o mladé interprety. Myslí si totiž, že mladé, šikovné a zapálené hudebníky je třeba soustavně uvádět do povědomí publika. Vedle klasické hudby potřebuje k životu i rock a jazz, spolehlivé lidi a hory všech výšek.

Pražský filharmonický sbor roste dál, předvedl to i na Brucknerových motetech nebo Ebenovi

Ve čtvrtek 13. března bylo v pražském kostele sv. Šimona a Judy plno. Prostor, který si Pražský filharmonický sbor šťastně zvolil pro svou abonentní řadu a capella, zaplnili nejen posluchači, ale především hudba Petra Ebena, Carla Orffa a Antona Brucknera. Dramaturgický oblouk od soudobého skladatele k romantikovi vyzněl velkolepě a sbor znovu prokázal, že je schopen výkonů v té nejvyšší kvalitě.

Andreas Schager před Lohengrinem v Praze: Dobrý postoj k životu je nejlepší ochranou pro hlas

Krátce po svém prvním ztvárnění Lohengrina – vloni na podzim ve vídeňské Státní opeře –, vystoupí nejžádanější wagnerovský pěvec současnosti Andreas Schager dvakrát v téže roli v pražském Národním divadle. Stane se tak 22. a 24. února a Schager se jako Lohengrin českému publiku představí v obnovené inscenaci Wolfganga Wagnera z roku 1967, kterou v roce 2017 v Praze nastudovala skladatelova pravnučka Katharina Wagner. Repertoáru Andrease Schagera vévodí mytičtí Wagnerovi hrdinové Siegfried, Siegmund, Tristan a Parsifal, nyní je obohatil o Lohengrina.

Česká filharmonie v Hamburku. Sál, který jí svědčí

Součástí právě probíhajícího turné České filharmonie po Německu s jedním koncertem v belgických Bruggách (od 1. února do 8. února) bylo i první vystoupení v hamburské Elbphilharmonii v pondělí 4. února. Vystoupení velmi sledované, protože hrát v Elbphilharmonii patří k prestižním příležitostem a také přinášelo očekávání, jak bude český orchestr ve známé budově provázené zvěstmi o dokonalé akustice znít. Česká filharmonie hrála pod vedením Semjona Byčkova, jako sólista vystoupil klavírista Jan Lisiecki.

Pavel Fischer: Svoboda je pro mě všechno

21. prosinec 2018
Pavel Fischer: Svoboda je pro mě všechno

Všechny rozhovory s houslistou Pavlem Fischerem z poslední doby začínají obdobně – jejich autory zajímá, proč se primárius jednoho z nejlepších kvartet rozhodl v roce 2007 ze souboru odejít. Jak Pavel Fischer vysvětluje, příčinou nebyla ponorková nemoc, která mnohá kvarteta postihne. Chtěl jít dál, věnovat se vlastní tvorbě založené na lidových kořenech, přestupovat žánry – jak to ostatně mělo a má ve zvyku i Škampovo kvarteto – a věnovat se všemu, na co v kvartetní řeholi nebyl čas. Třeba své hudební lásce – souboru Bardolinu, učení v Anglii nebo vedení festivalového orchestru Doteků české hudby. Ostatně, s tímhle festivalem Pavel Fischer spolupracuje léta. Nejen o tom, co chystá pro Doteky české hudby, ale také o hudební byrokracii či existenci české kvartetní školy mluví Pavel Fischer v následujícím rozhovoru.

Předvánočně zadumaní i rozjívení Gentlemen Singers

Doba adventní, čas očekávání, zklidnění i obracení se k sobě, je odedávna doprovázena hudbou a zpěvem. Koho zavedly kroky v neděli 9. prosince do kostela sv. Anny (Pražská křižovatka), nemusel litovat. Zpíval tu královéhradecký soubor Gentlemen Singers, již patnáct let existující profesionální mužské vokální okteto. Lahodné hlasy jeho členů, obdivuhodný souzvuk a všestrannost napověděly, proč patří k předním českým vokálním ansámblům, přijímaným vřele domácím i zahraničním publikem i kritiky.

Nová generace interpretů na Svátcích hudby

Zahajovací koncerty festivalů bývají povýtce také společenskou záležitostí. Do sedadel usedají sponzoři i politikové, umělci i lidé z branže, hlavně však také běžné publikum. Nejinak tomu bylo na zahajovacím koncertu 27. ročníku festivalu Svátky hudby, který je spojen se jménem Václava Hudečka. A v průběhu večera bylo znát, že publikum, které se vypravilo 23. října do Dvořákovy síně Rudolfina, tvoří z valné části fanoušci významného českého houslisty, pedagoga a především vytrvalého podporovatele mladých talentů.

Sharon Kam: Komorní hudba je nastavení zrcadla

Píše-li se o vynikajících muzikantech, většinou se užívají přívlastky jako uznávaný, oceňovaný, renomovaný, proslulý… V případě izraelské klarinetistky Sharon Kam jsou tato hodnocení spíše otřepaná klišé. Tahle muzikantka je natolik jedinečná – jako instrumentalistka i jako člověk –, že mě napadá jediné hodnocení: Sharon je prostě nenapodobitelný živel. Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha ji pozval, aby se stala kurátorkou jeho letošní komorní řady. A šestačtyřicetiletá matka tří dětí, nejrespektovanější světová klarinetistka, vítězka prestižní soutěže ARD v Mnichově v roce 1992 a absolventka Juilliard School of Music toto pozvání s nadšením přijala. Během týdne od 13. do 17. září představí v Praze své umění jako komorní hráčka i jako sólistka, v repertoáru od Mozarta přes Brahmse a Regera po Bartóka, Schönberga či Messiaena, s umělci, s nimiž si v komorní souhře nejvíc rozumí. Chybět nebudou ani čeští hráči – Josef Špaček, Roman Patočka či Michal Kaňka. Českým novinářům poskytla v Praze rozhovory na konci dubna. Obavy, že ji už budou odpolední otázky kolegů nudit, protože se všichni budeme ptát na totéž, energicky vyvrátila: „Protože jste každý jiná osobnost, nemůžete se ptát na totéž. Baví mě to s vámi.“ Taková je Sharon Kam: vstřícná, plná energie a s kulometnou palbou slov…

S Danielem Gattim v Mnichově

9. květen 2018
S Danielem Gattim v Mnichově

Poté co vloni v prosinci Pražské jaro zveřejnilo program letošního ročníku a jména umělců, kteří do Prahy přijedou, jsem měla jasno: titulní tváří přílohy Pražského jara Týdeníku Rozhlas nemůže být nikdo jiný než italský dirigent a v pořadí teprve sedmý šéfdirigent Královského orchestru Concertgebouw Daniel Gatti, jedna z nejzajímavějších osobností současného hudebního světa. Našemu rozhovoru tváří v tvář předcházelo značné úsilí v kanceláři Pražského jara a musím poděkovat mluvčímu festivalu Pavlu Trojanovi, který neúnavně korespondoval s agentkou Daniela Gattiho, aby se v jednom ze dvou únorových dnů, kdy Maestro dirigoval Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, mohl v Mnichově rozhovor uskutečnit.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.