
Alena Sojková
Publicistka, redaktorka Týdeníku Rozhlas. Po studiu psychologie a bohemistiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy pracovala v Ústavu pro jazyk český v oddělení historické lexikografie. Poté několik let působila v časopise Naše rodina. Pedagogickou epizodu prožila na Univerzitě Jana Amose Komenského, kde učila stylistiku, sociální psychologii a psychologii komunikace. S Týdeníkem Rozhlas je spjata od roku 2010. Základní hudební dovednosti získala v LŠU Kolín (klavír) a posléze u Bohumíra Rabase (varhany). Významný vliv na rozvoj jejího hudebního vnímání měl i kolínský Kruh přátel hudby. Specializuje se na rozhovory s muzikanty, zajímá se o mladé interprety. Myslí si totiž, že mladé, šikovné a zapálené hudebníky je třeba soustavně uvádět do povědomí publika. Vedle klasické hudby potřebuje k životu i rock a jazz, spolehlivé lidi a hory všech výšek.
Kamila Hájková a ZUŠ Rychnov nad Kněžnou: Výjimečnost školy spočívá ve všestrannosti
22. červen 2020Kamila Hájková je ředitelkou Základní umělecké školy v Rychnově nad Kněžnou tři roky. Pracuje tam však již od roku 1993, učí hru na příčnou flétnu a více než dvacet let vede přípravné oddělení Rychnovského dětského pěveckého sboru Koťata. Své povolání si vysnila už na základní škole, hudba a láska k dětem jsou jejím celoživotním koníčkem. Je hrdá, že učí na škole, která v listopadu oslaví 75. narozeniny. Letošní jaro bohužel nepříjemně zasáhlo i do života školy. Chystaná vystoupení v rámci ZUŠ Open, která jsou pro žáky i učitele vyvrcholením každoročního snažení, se musela odložit, naštěstí je reálné, že se uskuteční v podzimních termínech.
Kateřina Pavlíková a ZUŠ Volary: Dechy, bicí, band
18. červen 2020Na Základní umělecké škole ve Volarech uslyšíte v učebnách i na chodbách zejména dechové a bicí nástroje. A protože ve škole dbají i na komorní a souborovou hru, je jasné, že žáci nemusí pro motivaci zdokonalovat se na svůj nástroj chodit daleko. Volarští saxofonisté se opakovaně dostávají do ústředních kol soutěže ZUŠek v sólové i komorní hře. I ředitelka volarské ZUŠky Kateřina Pavlíková je členkou Bohemia Saxophone Quartetu a kromě Volar, kde působí devět let, vyučuje ještě na konzervatoři v Českých Budějovicích. Učí hru na saxofon, komorní a souborovou hru. Její prioritou je dělat věci kvalitně, a to bez motivace, svědomitosti a pracovitosti nejde. Tyhle vlastnosti se proto snaží pěstovat i u svých žáků a studentů.
Salon ZUŠ: nikoli školní besídka, ale profesionální výkony
18. květen 2020Koncerty letošního Pražského jara streamované na stránky festivalu otevřel v pražském kostele sv. Šimona a Judy Salon ZUŠ. Slouží ke cti festivalu, že páteční zahajovací koncert svěřili žákům základních uměleckých škol, stipendistům programu MenART, určenému nadaným studentům. Původně měli na Pražském jaru vystoupit absolventi všech oborů této akademie – například i tanečního, muzikálového či improvizačního, ale z důvodů nouzových opatření se nakonec dostalo alespoň na zpěváky, houslisty a klavíristy.
Letošní mimořádná opatření se nevyhnula ani Drážďanským hudebním slavnostem. Jejich intendant, violoncellista Jan Vogler, v polovině dubna oznámil zrušení všech koncertů, ale současně slíbil, že o největší hvězdy publikum nepřijde a setká se s nimi v roce 2021. V době od 12. května do 12. června měli v Drážďanech vystoupit například Barbara Hannigan, Boris Giltburg, Gil Shaham, Philippe Jaroussky, Gidon Kremer, Vilde Frang, Martin Grubinger, Pape Diouf nebo Sting, dirigenti Fabio Luisi, David Zinman, René Jacobs či Marek Janowski, z ansámblů třeba Komorní orchestr Curych s Danielem Hopem a Akademie sv. Martina v polích s Murrayem Perahiou.
Když byl v roce 2016 založen Nadační fond Magdaleny Kožené s cílem podpořit, upevnit a zviditelnit unikátní systém českého uměleckého školství, začali jeho strůjci současně přemýšlet, jak přispět růstu mimořádně talentovaných dětí, které základní umělecké školy navštěvují. Výsledkem byl vznik programu MenaART. Na jeho počátku stála dvě motta: „Inspirativní setkání jsou v životě zásadní“ a „Za každým výjimečným umělcem stojí minimálně jeden osvícený pedagog“. V průběhu února se v rámci jeho druhého ročníku setkali v Praze studenti a jejich mentoři – špičky svých oborů. V letošním školním roce se viděli již potřetí.
Jana Boušková a Petr Nekoranec si padli do noty
12. únor 2020Koncerty v sále Novoměstské radnice bývají drobnými skvosty. Drobnými ve smyslu komorního prostoru, nikoli výkony vystupujících umělců. V úterý 11. února se spolu na pódiu poprvé setkali harfistka Jana Boušková a tenorista Petr Nekoranec. Ve volném cyklu Spolku přátel hudebních talentů zazněly písně a drobnější skladby pro harfu, v nichž se oba umělci ukázali v tom nejlepším světle.
Cesta na festival v estonském Pärnu vznikla náhodou. Rozhovor s Neemem Järvim, o který jsem od jara usilovala, bylo možné osobně uskutečnit buď v Japonsku, nebo v USA, nebo v Estonsku. Nezaváhala jsem. A neprohloupila jsem. Vedle setkání s hlavou muzikantské rodiny jsem v Pärnu strávila týden, během něhož jsem hodně uvažovala o poslání a náplni hudebních festivalů.
Hana Kubisová: Orchestrální hráčka s komorními sklony
24. červen 2019Hana Kubisová je jednou ze zakládajících členek Pražské komorní filharmonie, dnes PKF – Prague Philhamonia. Byla účastníkem zázraku zrodu nového orchestru, kdy hráči se zkušeností z Mahlerova orchestru mladých chtěli spolu dál hrát a rozhodli se založit nový ansámbl. Členka skupiny prvních houslí, komorní hráčka a pedagožka se v rozhovoru zamýšlí nejen nad jedinečností PKF a jejího prvního šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka, ale se stejným zaujetím hovoří i o své pedagogické práci, významu Kruhů přátel hudby a o tom, proč nechce zdůrazňovat své dobročinné aktivity.
Již třetím rokem se poslední květnový a první červnový den konal celostátní happening ZUŠ Open. Právě před třemi roky totiž založila mezzosopranistka Magdalena Kožená nadační fond s cílem podpořit světový unikát – české základní umělecké školství. A v jeho rámci se 31. května v Anežském klášteře představili nadaní žáci základních uměleckých škol, kteří během roku spolupracovali se svými mentory – předními umělci v projektu MenART. Koncert uspořádalo Pražské jaro a tím se tento významný festival přihlásil k podpoře mladých talentů, z nichž o řadě jistě v budoucnu uslyšíme.
Struny dětem v Minoru podesáté přesvědčí, že umění je přirozenou součástí života
25. březen 2019Během příštího víkendu se pražské Divadlo Minor podesáté zaplní dětmi a jejich rodiči, kteří přišli na chuť nevšednímu rodinnému festivalu Struny dětem v Minoru. A jistě přibudou i noví návštěvníci. Vždyť jedinečnost této kulturní akce tkví právě v účasti špičkových umělců a možnosti společně jejich výkony sdílet s dětmi. Od pátku 29. března do neděle 31. března je tedy na co se těšit. Doprovodný program navíc obsadí Vodičkovu ulici, která bude pro ten čas bez aut, a Novoměstskou radnici.