
Alexandra Střelcová
Po studiích managementu kultury na londýnské Goldsmiths College pracovala v agentuře Askonas Holt, podílela se na PR a komunikaci projektu El Sistema Greece, spolupracovala mj. také s Institutem Bohuslava Martinů, souborem Collegium Marianum nebo Českým centrem v Londýně.
Umožňujeme interpretům, aby se stali účastníky procesu. Institut Bohuslava Martinů přepisuje zažité povědomí o muzikologii
23. říjen 2020Byť na letošní podzim nebude český hudební svět vzpomínat s nostalgií v srdci, pro Institut Bohuslava Martinů je to paradoxně období hned několika zásadních milníků. Především se jedná o historický úspěch v podobě ocenění Grantové agentury České republiky, díky kterému se výzkum Souborného kritického vydání díla Bohuslava Martinů dostal na špici české vědy vedle chemie, molekulární biologie nebo matematiky. V prosinci potom Institut oslaví 25 let své existence: v plánu je výroční koncert (pokud to dovolí situace), na kterém s unikátním repertoárem vystoupí Zemlinského kvarteto, ale také premiéra mini-dokumentu Olgy Malířové Špátové, který zachycuje výpovědi Ivo Kahánka, Jakuba Hrůši i Jiřího Bělohlávka. O tom, co ocenění pro českou hudební vědu znamená nebo o vyhlídkách do budoucnosti jsme si přes Skype povídali s Alešem Březinou, muzikologem, skladatelem a ředitelem Institutu Bohuslavem Martinů.
I svět klasiky bude muset poslouchat
4. květen 2020Když ve svém březnovém textu reagoval Semjon Byčkov na tehdy několik dni čerstvý nouzový stav a následné zákazy pořádání kulturních akcí po celém světě, podrobil společnost nebývale silné kritice: připomínal hlavně neúctu, s jakou se lidstvo dlouhodobě chová k přírodě, byť potřebu jí naslouchat hodnotil jako jedinou možnost, jak nalézt v našem bytí harmonii.
Hrajeme do oken: Živé koncerty uprostřed osamělých vnitrobloků
27. duben 2020Když nemůžete chodit za hudbou, přijde hudba k vám. Přesně to je ústřední myšlenka nově vzniklého projektu Hrajeme do oken, který během koronakrize rozdává hudební prožitky primárně tam, kde je jich nejvíce potřeba: v nemocnicích, domovech pro seniory, ale i na náhodně vybraných pražských dvorech, prostranstvích a vnitroblocích. Účastní se ho i špičky českého klasického nebe jako Belfiato Quintet nebo Amadeus String Trio, ale i formace alternativnějšího rázu jako kapela Zrní či hudebnice a performerka Katarzia.
Klasická hudba a koronavirus: Jak hudební svět reaguje na karanténu
13. březen 2020Onemocnění COVID-19 nepotřebuje víza ani extra sedadlo pro violoncello. Pandemie zachvátila svět klasické hudby od Los Angeles po Sydney: pozitivní test byl prokázán u předního australského skladatele Bretta Deana, v izolaci se při příležitosti koncertu v Sydneyské opeře ocitla i zpěvačka Rita Wilson, kterou doprovázel její partner, filmový herec Tom Hanks. Nakazil se taktéž profesor z londýnské Guildhall School of Music and Drama, která jako jedna z mála škol ve Velké Británii zůstává až do pondělka zavřená. Kvůli pandemii COVID-19 se ruší koncerty a představení nejen v kontinentální Evropě, od včerejška se nehraje ani v Carnegie Hall nebo Metropolitní opeře. Všechno zatím běží podle plánu asi jenom ve Velké Británii, která jako jedna z mála zemí zatím nepřistoupila k opatřením omezujících kulturní produkce ani běžný život svých občanů.
Slunce a moře: Litevská opera bije na poplach mezi vybledlými korály a plážovými osuškami
30. říjen 2019Klimatické změny, kterými naše planeta dlouhodobě prochází, se pomalu vkrádají i do našich běžných konverzací a každodenních konzumních návyků. Právě na ně s údernou satiričností reaguje litevská opera Sun & Sea (Marina) divadelní a filmové režisérky Rugilė Barzdžiukaitė, spisovatelky Vaivy Grainytė a skladatelky Liny Lapelytė, která reprezentovala pobaltskou zemi na právě skončivším 58. mezinárodním bienále umění v Benátkách. V rámci letošní přehlídky, na kterou Česká republika vyslala retrospektivu Stanislava Kolíbala, zaujala litevská site-specific opera jak široké publikum, kterému nevadily ani hodinové fronty před vstupem, tak odbornou kritiku, jež projektu udělila prestižního Zlatého lva za nejlepší národní instalaci. Zpívá se totiž vleže, na pláži.
Budoucnost klasiky patří inovacím, zní z rotterdamské konference Classical:NEXT
31. květen 2018Jak zpřístupnit klasickou hudbu mladým generacím, zvýšit etnickou diverzitu v orchestrech i v managementu, efektivně využít sociální média či skrze spolupráce s komerčními partnery vyřešit všudypřítomný a systematický nedostatek financí v sektoru? Všechno, co jste kdy chtěli vědět o klasické hudbě (ale báli jste se zeptat), se dozvíte na Classical:NEXT, hudební konferenci, kterou již popáté v polovině května hostil nizozemský Rotterdam. Třídenní maraton, na který pravidelně přijíždí zástupci předních hudebních institucí, nahrávacích společností, orchestrů, festivalů a exportních kanceláří z celého světa, sestává z náročného itineráře debat, mentoringů, showcase koncertů i osobních schůzek, během kterých se vytváří nejedno přátelství i spolupráce na další sezóny.
Nespoutaný zvuk: nekonečné hledání příznivců klasické hudby v experimentu londýnského Barbican Centre
7. červen 2017Mimořádně promyšlený a elegantní recept na věčný problém, jak přiblížit klasickou hudbu novému publiku, nabídnul druhý ročník festivalu Sound Unbound, který se konal v londýnském Barbicanu. Více než 440 interpretů se představilo během 60 koncertů v prostorách tohoto brutalistního komplexu ze sedmdesátých let, který kromě koncertního sálu čítá dvě divadla, multikino, výstavní síň, středověkou kapli, botanickou zahradu, Guildhall School of Music and Drama a několik set bytových jednotek.