Jan Borek

Jan Borek

Redaktor a editor webové Harmonie. Absolvent olomoucké hudební vědy a filosofie. Bývalý klavírista, současný kytarista, skladatel, překladatel a držitel ocenění z mezinárodní skladatelské soutěže Maurice Ravela 2015. Věnuje se především progresivnímu rocku a soudobé klasické i experimentální tvorbě, zároveň sleduje mnohé současné avantgardní a okrajové proudy.

Renáta Spisarová: Můžeme jít do rizika, nebo to nedělat vůbec

Festival nové hudby Ostravské dny letos přinesl zásadní změnu v obsazení. Dosavadního partnera, tedy Janáčkovu filharmonii Ostrava, nahradilo zcela nové těleso nazvané Ostrava New Orchestra. Pětaosmdesát mladých hudebníků z celého světa se zde zhostilo hlavních bodů programu desetidenního maratonu soudobé hudby. O zrodu nového orchestru, potížích i výsledku celého riskantního podniku a zároveň o možné budoucnosti soudobé tvorby pohovořila výkonná ředitelka Ostravského centra nové hudby Renáta Spisarová. Tento rozhovor laskavě poskytla během posledního dne festivalu, ještě před závěrečným koncertem ONO. Již v tu chvíli, po dvou výtečných vystoupeních, však bylo jasné, že lze hovořit o úspěšném přelomovém ročníku.

Intimní opera a plný orchestr uzavřely Ostravské dny

První zářijový večer nabídly Ostravské dny českou premiéru komorní opery Miroslava Srnky Make No Noise z roku 2011 (libreto Tom Holloway). Jednorázové uvedení na nakloněné ploše prostoru Trojhalí Karolina inscenovali režisér Jiří Nekvasil a scénograf David Bazika. Příjemně minimalistická inscenace zbytečně nezrcadlila obsah děje uváděný titulky, místo toho velmi jemně rýsovala vnitřní pochody hlavních postav. Jejich psychologické trajektorie udávaly různé podélné linie vyznačené lepicími páskami na zemi, po nichž se jednotliví herci pohybovali. Řešení scény tedy neubíralo potřebné soustředění na pečlivou práci s širokou škálou výrazů nástrojů i hlasů.

Radikální ohlédnutí za novou hudbou historie

Dalším důležitým dnem festivalu nové hudby Ostravské dny 2017 byl středeční program pro smyčcový kvartet a především druhý koncert nového Ostrava New Orchestra. Rozhlasově vysílaná produkce představila skladby průkopníků experimentální tvorby minulého století.

ONO poprvé, ONO výborné

30. srpen 2017
ONO poprvé, ONO výborné

Jedním z nejočekávanějších a vpravdě rozhodujících momentů Ostravských dnů byl nedělní koncert nazvaný ONO Poprvé. Při jeho příležitosti vystoupil v Trojhalí Karolina zcela nový čtyřiaosmdesátičlenný orchestr Ostrava New Orchestra, který vznikl právě pro tuto příležitost a měl za úkol nahradit dosavadního partnera nejen ostravských akcí nové hudby, tedy Janáčkovu filharmonii. Dlouhodobě a viditelně rostoucí nechuť ostravských hudebníků k provozování soudobé a experimentální tvorby však vedla Ostravské centrum nové hudby k rozvázání dlouholeté spolupráce s tamním orchestrem a založení vlastního tělesa. Tento riskantní podnik stál prakticky až do poslední chvíle na vodě a čestném slovu zúčastněných. Ostrava New Orchestra je složen z mladých hudebníků z celého světa, kteří se zde poprvé setkali před bezmála dvěma týdny. V rámci festivalu je čekají ještě tři další vystoupení.

Ostravské dny startují s elektronikou

28. srpen 2017
Ostravské dny startují s elektronikou

V neobyčejně pestrém programu prvních tří dnů předního českého festivalu aktuální hudby často promlouvala společná rovina: přítomnost elektronického elementu. Ať už ve větší či menší míře, více či méně udávající výstavbu či pouze završující výsledný sound, mnohé produkce počátečních dnů s elektronikou počítaly. Již úvodní program Open Space nabídl ochutnávku jakési jednotící tendence, tedy snahy setřít hranice mezi reálným nástrojem a elektronickou složkou. V industriálním prostoru Provozu Hlubina zazněly aktuální skladby mladých rezidentů Institutu Ostravské dny 2017.

Když zvuk ujíždí na kolečkách. Hudebně-technické invence Pražského jara

Poslední týden Pražského jara 2017 otevřel koncert převážně soudobé hudby v ne zcela tradičním prostoru Národního technického muzea. Není to však zdaleka poprvé, co sem přední hudební festival zavítal, a dnes k tomu byla příležitost přímo ideální. Večer nazvaný Hudebně-technické invence nabídl propojení živých hudebníků s elektroakustickou složkou – a zároveň jistou evaluaci aktuální úrovně tohoto technologicky orientovaného hudebního odvětví.

Dunami Ensemble: Témbrová psychedelie v Jezerní kotlině

Jako další z mnoha premiér představených v rámci festivalu MusicOlomouc 2016 byla uvedena operní instalace Chata v Jezerní kotlině v podání brněnského souboru Dunami Ensemble. Skladatel František Chaloupka se nechal volně inspirovat stejnojmenným románem Jaroslava Foglara a na pomoc se scénografií si přizval slovenského umělce Panačika.

Leise Dröhnung: absolutní kontrola soudobé hudby

První den osmého ročníku festivalu moderní hudby MusicOlomouc 2016 nabídl hned dva koncerty. V prvním se představilo olomoucké seskupení Lichtzwang. Druhou polovinu zahajovacího večera mělo na starosti německé duo Leise Dröhnung, specializující se zejména na interpretaci tvorby mladých autorů soudobé hudby. Kytarista Steffen Ahrens a violoncellista Niklas Seidl v rámci šesti skladeb představili spíše zvukový experiment a rozmanitou performanci nežli pouze a přísně vzato koncert.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.