Jan Borek

Jan Borek

Redaktor a editor webové Harmonie. Absolvent olomoucké hudební vědy a filosofie. Bývalý klavírista, současný kytarista, skladatel, překladatel a držitel ocenění z mezinárodní skladatelské soutěže Maurice Ravela 2015. Věnuje se především progresivnímu rocku a soudobé klasické i experimentální tvorbě, zároveň sleduje mnohé současné avantgardní a okrajové proudy.

Úvodní olomoucký seminář současné komorní tvorby

Zahajovací večer desátého ročníku festivalu soudobé hudby MusicOlomouc přinesl první dva z celkem sedmi koncertů a jednu ze šesti světových premiér. První polovina večera patřila švýcarskému klavírnímu kvartetu Ensemble Mondrian zaměřenému na soudobou i klasickou hudbu. Do Kaple Božího Těla Uměleckého centra Univerzity Palackého se čtveřice vrátila po dvou letech.

Sedmnáct let setkávání a objevování ve společnosti hudby

Sedmnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica odstartoval 17. září a celkem nabízí dvaadvacet programů hudby klasické i současné v rozmanitých uskupeních včetně experimentálních programů. Ředitel festivalu Martin Prokeš přibližuje počátky festivalu, který čím dál silněji propaguje kulturu nejen v Libereckém a Ústeckém kraji, ale i ve spolupráci s německými kolegy.

Hlasitá láska je jen make-up, ale co je pod ním? A Woman Such as Myself

Světová premiéra komorní jednoaktové opery A Woman Such as Myself hongkongského skladatele Daniela Lo na objednávku festivalu Dny nové opery Ostrava proběhla 27. června v tradičním festivalovém prostoru Starých koupelen vítkovického Provozu Hlubina. V hlavní roli se představila sopranistka, skladatelka a herečka Kamala Sankaram. Prakticky sólovou operu nesla po celou dobu bez zaváhání, s nevídanou energií. Podobně suverénním výkonem se ve světě opery představila mladá mezzosopranistka Eliška Zajícová v roli tety, která zaujala především svým rozvinutým hlasovým fondem. Muže hrál a zpíval Vojtěch Šembera. Svoji dvojroli zvládl bez zjevných intonačních problémů, avšak se spornou anglickou výslovností.

Přijď království šestinotónové. Hábova unikátní opera uvedena po sedmdesáti letech

Ostravské centrum nové hudby neúnavně usiluje o propagaci nové a avantgardní hudby. Vedle podpory mladých umělců se organizátorům daří také splácet dluhy z minulosti a představovat díla sice starší, avšak dosud neuvedená. Světová premiéra opery Aloise Háby Přijď království Tvé z roku 1942 je dalším z takových průlomů. Jediná opera složená v šestinotónovém systému, kterou Hába navíc považoval za své vrcholné dílo, byla poprvé uvedena až po dlouhých šestasedmdesáti letech 24. června 2018 v rámci Dnů nové opery Ostrava s jedinou reprízou o den později.

Současná česká hudba v zahraničí: Alles klappt v Mnichově a dvojí zastoupení v Pekingu

Uplynulý měsíc přinesl vedle završení domácího Pražského jara a zahájení Smetanovy Litomyšle mimo jiné i trojici důležitých provedení současné české hudební tvorby ve světě.

Daniel Lo: Celý svět je pro mne hudbou

19. červen 2018
Daniel Lo: Celý svět je pro mne hudbou

Pochází z Hongkongu, doktorát z hudební kompozice obdržel na Univerzitě v Yorku a ­jeho hudba se hraje v Ostravě. Přestože se již od dětství učil hře na klavír a bicí a odmala chtěl být jazzovým bubeníkem, rozhodl se jít ve šlépějích svého otce a na univerzitě začal studovat chemii. Právě tam se poprvé setkal s kurzy soudobé skladby a hudbě propadl podruhé, tentokrát již naplno. Dnes patří jednatřicetiletý Daniel Lo k předním osobnostem nastupující generace skladatelů současné hudby.

Pocta americké hudbě a muzikálová show

28. květen 2018
Pocta americké hudbě a muzikálová show

Sté výročí narození skladatele, ikonického dirigenta i legendárního popularizátora hudby Leonarda Bernsteina připomněl páteční koncert Pražského jara. Během něho zazněla Bernsteinova tvorba i hudba dvou předních – a jemu osobně blízkých – amerických skladatelů první poloviny 20. století. Sám Bernstein vystoupil poprvé na evropské půdě právě na vůbec prvním ročníku Pražského jara v roce 1946. Tehdy osmadvacetiletý dirigent zde uvedl mimo jiné ta samá díla Aarona Coplanda a Samuela Barbera, která zazněla ve Smetanově síni Obecního domu nyní. Česká filharmonie tentokrát hrála pod vedením šéfdirigenta Boston Pops Keitha Lockharta.

Třikrát zhuštěná hudba: Klangforum Wien na Pražském jaru

Jeden z nejlepších světových souborů soudobé hudby se představil v pondělí 21. května v rámci Pražského jara. Studio Hrdinů Veletržního paláce hostilo rakouské uskupení Klangforum Wien v čele s dirigentem Basem Wiegersem. Večer nabídl tři skladby současných autorů, z nichž jsou všechny tři částmi volných cyklů, všechny tři napsány pro větší ansámbl – a navíc první dvě explicitně (a ta třetí alespoň implicitně) rezignují na mimohudební obsahy.

Slavnostní píseň mi ze srdce tryská: Orchestr Berg korunoval Krále Davida

Arcidiecézní katedrála svatého Václava v Olomouci hostila v neděli 8. října program Podzimního festivalu duchovní hudby. Orchestr Berg zde ve spolupráci se smíšeným sborem Ars Brunensis a sólisty představil rekonstrukci původní podoby oratoria Arthura Honeggera Král David.

Aleph Gitarrenquartett v Olomouci: Přehlídka současného instrumentálního kvartetu

V pondělí 2. října odstartoval v Olomouci již devátý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc. Druhým koncertem večera byl program v podání německého kytarového kvarteta Aleph Gitarrenquartett. Soubor zaměřující se na hudební jazyk a interpretační techniky 20. a 21. století odehrál v komorním prostředí divadelního sálu Uměleckého centra Univerzity Palackého skladby pocházející především z období posledních dvaceti let.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.