Jan Borek

Jan Borek

Redaktor a editor webové Harmonie. Absolvent olomoucké hudební vědy a filosofie. Bývalý klavírista, současný kytarista, skladatel, překladatel a držitel ocenění z mezinárodní skladatelské soutěže Maurice Ravela 2015. Věnuje se především progresivnímu rocku a soudobé klasické i experimentální tvorbě, zároveň sleduje mnohé současné avantgardní a okrajové proudy.

Za otázkami lidské existence s Českou filharmonií a Ivem Kahánkem

Jeden z hlavních programů Pražského jara zaměřených na současnou tvorbu přinesl v pátek 20. května do Smetanovy síně Obecního domu vrcholnou tvorbu Charlese Ivese a pražskou premiéru klavírního koncertu Michala Rataje. Českou filharmonii a Pražský filharmonický sbor řídil americký dirigent David Robertson.

Americký program na závěr olomoucké sezony

10. květen 2022
Americký program na závěr olomoucké sezony

Poslední koncert symfonického cyklu A Moravské filharmonie Olomouc – dramaturgicky zaměřeného na hudby vybraných zemí a národů – 28. dubna zároveň uzavřel 76. sezonu orchestru. Olomoucká filharmonie vystoupila v rámci večera nazvaného „Amerika. V její hudbě slyšíme celý svět“ pod taktovkou Jakuba Kleckera.

Osm narozeninových premiér pro Petra Kotíka

8. květen 2022
Osm narozeninových premiér pro Petra Kotíka

U příležitosti životního jubilea skladatele, dirigenta, flétnisty a uměleckého ředitele Ostravského centra nové hudby Petra Kotíka připravilo Ostravské centrum nové hudby dvojici „narozeninových“ koncertů. Program obou večerů (26. dubna v prostoru PLATO Ostrava, o němž je tento text, a 28. dubna v pražském sálu DOX+) nabídl devět skladeb ve světových premiérách, které všechny vznikly pro tuto příležitost jako osobitý dar, poděkování či hold Petru Kotíkovi, od osmi skladatelů a samotného oslavence, v podání Ostravské bandy a sólistů, pod taktovkami Petra Kotíka, Bruna Ferrandise, Daniela Skály a Jiřího Rožně.

Kukal Quartet, molto vivace

23. únor 2022
Kukal Quartet, molto vivace

Svůj první samostatný pražský koncert odehrál v pondělí 21. února v sále Novoměstské radnice Kukal Quartet, založený na podzim roku 2020 nadějnými mladými hráči (Eliška Kukalová – 1. housle; Klára Lešková – 2. housle; Šimon Truszka – viola; Vilém Vlček – violoncello) – a hned v květnu loňského roku laureát pražskojarní soutěže. Vystoupil s tradičním programem Dvořákových kvartetů č. 12 a 13, v nichž ovšem mohli zřetelně ukázat své mimořádně interpretační kvality.

Jiří Heřman: Každý se snaží následovat hlas svého srdce

Janáčkova opera v těchto dnech dokončuje přípravy vůbec prvního brněnského uvedení Händelovy Alciny. Inscenace opery, jejíž námět vychází z epické básně Ludovica Ariosta Zuřivý Roland (Orlando furioso), vzniká v koprodukci Národního divadla Brno, Théâtre de Caen a Opéra Royal de Versailles. Režijního zpracování se ujal umělecký šéf opery Jiří Heřman, hudební nastudování má na starosti Václav Luks, jehož ansámbl Collegium 1704 zároveň zasedne v orchestřišti. V titulní roli kouzelnice Alciny pak vystoupí kanadská sopranistka Karina Gauvin. Se třemi protagonisty brněnské inscenace, jejíž premiéra je naplánována na 5. února v Janáčkově divadle, jsme při této příležitosti pohovořili.

Olomoucký večer převážně maďarské hudby

13. listopad 2021
Olomoucký večer převážně maďarské hudby

Moravská filharmonie Olomouc na čtvrtek 11. listopadu připravila program v rámci svého velkého symfonického cyklu program s názvem „Strhující inspirace maďarským folklórem“, sestavený z děl Ligetiho, Beethovena, Dohnányiho a Kodályho. Moravskou filharmonii vedl Zsolt Hamar, někdejší stálý dirigent Curyšské opery, hudební ředitel Hessenského státního divadla a šéfdirigent Maďarské národní filharmonie.

Bernhard Lang: Očekávejte neočekávané

8. listopad 2021
Bernhard Lang: Očekávejte neočekávané

Jestliže bylo vše řečeno, opakujte to! Tohoto hesla se jako mantry drží rakouský skladatel Bernhard Lang. Tento klavírista, nadžánrový umělec a improvizátor ve své nezaměnitelně pestré, nápadité hudbě integruje evropskou klasickou hudbu, avantgardu 20. století, jazz, free jazz, rock, punk, techno, EDM i pokročilé postupy elektronické a počítačové hudby. Ve své tvorbě využívá i rozmanitých filosofických konceptů včetně teorie diference a opakování Gillese Deleuze nebo monadologie G. W. Leibnize. Důležitou složku jeho tvorby tvoří série Monadologie, v níž reinterpretuje – či spíše znovu-komponuje – slavná díla z dějin klasické hudby. Kromě studia kompozice, jazzu a klasického klavíru si Lang prošel také vzděláním v oblasti filosofie a německé filologie.

Tři tváře současné hudby ve třech koncertech jedenáctého festivalu Contempuls

Festival Contempuls se po roční pauze vrátil ve svém 11. ročníku, opět ve formě jednodenního minimaratonu (nakolik lze večer trvající celkem čtyři a půl hodiny nazvat slovem „mini“). V sobotu 30. října v prostorách pražského Centra DOX nabídl tři programy v podání tři ansámblů.

Ostravská banda podruhé a závěr Ostravských dnů 2021 v rukou PKF – Prague Philharmonia

Poslední dny letošních Ostravských dnů nabídly kromě jiného i další dvojici orchestrálních programů již tradičně v prostoru Trojhalí Karolina. Druhý program pro komornější obsazení Ostravské bandy proběhl ve čtvrtek 26. srpna.

Fenomén Kit Armstrong a absolutní služba hudbě

Festival Dvořákova Praha v rámci řady Pro budoucnost uvítal ve středu 15. září v Dvořákově síni Rudolfina devětadvacetiletého klavíristu Kita Armstronga a Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK s šéfdirigentem Tomášem Braunerem. Program představil trojici hudebních děl počátku 20. století, dělící od sebe pouhých sedmnáct let, ovšem stylově i vyzněním naprosto rozdílných.

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.