
Jan Borek
Redaktor a editor webové Harmonie. Absolvent olomoucké hudební vědy a filosofie. Bývalý klavírista, současný kytarista, skladatel, překladatel a držitel ocenění z mezinárodní skladatelské soutěže Maurice Ravela 2015. Věnuje se především progresivnímu rocku a soudobé klasické i experimentální tvorbě, zároveň sleduje mnohé současné avantgardní a okrajové proudy.
Druhý ročník projektu zaměřeného na aktuální hudební tvorbu nazvaný Prague Offspring nabídne opět dva večerní koncerty s celkem šesti světovými premiérami, diskusi, veřejnou zkoušku, masterclass i debatu s letošním rezidenčním skladatelem Georgem Friedrichem Haasem. Premiéry ovšem promluví i v ostatním programu Pražského jara, zejména v koncertu Johna Adamse s Víkingurem Ólafssonem či večeru PKF – Prague Philharmonia pod vedením Oksany Lyniv.
„Budou ty skladby dobré? Nelze to říct a není to podstatné. Podstatná je autenticita tvorby.“ Těmito slovy uvedl Petr Kotík v programové brožuře pátý ze série „Zásadních“ koncertů připravovaných Ostravským centrem nové hudby, tentokrát věnovaný mladým skladatelům nastupující generace. V úterý 15. listopadu uvedl skladby pěti z nich mezinárodní orchestr mladých hudebníků ONO – Ostrava New Orchestra, založený roku 2017 a zaměřený na interpretaci současné tvorby, tentokrát pod taktovkou Petra Kotíka.
Úterý 28. června v Divadle Antonína Dvořáka přineslo pásmo světových premiér stručných děl (okolo třiceti minut) mladších autorů. Večer otevřela „experimentální scénická opera“ Lucie Páchové Approximate, dle doprovodného slova vznikající v procesu kolektivní tvorby a metodou „sdíleného divadla“ na základě společného brainstormingu a smazání hranic mezi jednotlivými rolemi a specializacemi v procesu tvorby hudebního divadla.
NODO 2022, část první: Lekce v naslouchání hudbě i lidem
5. červenec 2022Letošní Dny nové opery Ostrava nabídly mezi 25. a 30. červnem v pěti dnech celkem osm rozličných osm produkcí ve světových nebo přinejmenším českých premiérách. Jak se ukázalo, prezentovaná díla se různými způsoby – některá skrytě, jiná otevřeněji – potýkala s tématem naslouchání či poslechu – mezi sebou navzájem, hudbě, slovům, vzpomínkám, emocím i vlastnímu naslouchání.
27. a 28. května se uskutečnil první ročník nového projektu Pražského jara zaměřeného na soudobou hudbu Prague Offspring. Centrum současného umění DOX uvítalo ve svých prostorách rakouský ansámbl Klangforum Wien, letošní rezidenční skladatelku Olgu Neuwirth a dvoudenní program koncertů, mistrovských kurzů, panelové diskuse, přednášky i performance. Klangforum Wien se do Prahy vrátilo po čtyřech letech a na celkem tři ročníky projektu Prague Offspring se stalo rezidenčním souborem. Po tu dobu tak bude zaštiťovat jak koncertní program, tak zmíněné mistrovské kurzy a další podpůrné tvůrčí aktivity.
Jeden z hlavních programů Pražského jara zaměřených na současnou tvorbu přinesl v pátek 20. května do Smetanovy síně Obecního domu vrcholnou tvorbu Charlese Ivese a pražskou premiéru klavírního koncertu Michala Rataje. Českou filharmonii a Pražský filharmonický sbor řídil americký dirigent David Robertson.
Poslední koncert symfonického cyklu A Moravské filharmonie Olomouc – dramaturgicky zaměřeného na hudby vybraných zemí a národů – 28. dubna zároveň uzavřel 76. sezonu orchestru. Olomoucká filharmonie vystoupila v rámci večera nazvaného „Amerika. V její hudbě slyšíme celý svět“ pod taktovkou Jakuba Kleckera.
U příležitosti životního jubilea skladatele, dirigenta, flétnisty a uměleckého ředitele Ostravského centra nové hudby Petra Kotíka připravilo Ostravské centrum nové hudby dvojici „narozeninových“ koncertů. Program obou večerů (26. dubna v prostoru PLATO Ostrava, o němž je tento text, a 28. dubna v pražském sálu DOX+) nabídl devět skladeb ve světových premiérách, které všechny vznikly pro tuto příležitost jako osobitý dar, poděkování či hold Petru Kotíkovi, od osmi skladatelů a samotného oslavence, v podání Ostravské bandy a sólistů, pod taktovkami Petra Kotíka, Bruna Ferrandise, Daniela Skály a Jiřího Rožně.
Svůj první samostatný pražský koncert odehrál v pondělí 21. února v sále Novoměstské radnice Kukal Quartet, založený na podzim roku 2020 nadějnými mladými hráči (Eliška Kukalová – 1. housle; Klára Lešková – 2. housle; Šimon Truszka – viola; Vilém Vlček – violoncello) – a hned v květnu loňského roku laureát pražskojarní soutěže. Vystoupil s tradičním programem Dvořákových kvartetů č. 12 a 13, v nichž ovšem mohli zřetelně ukázat své mimořádně interpretační kvality.
Janáčkova opera v těchto dnech dokončuje přípravy vůbec prvního brněnského uvedení Händelovy Alciny. Inscenace opery, jejíž námět vychází z epické básně Ludovica Ariosta Zuřivý Roland (Orlando furioso), vzniká v koprodukci Národního divadla Brno, Théâtre de Caen a Opéra Royal de Versailles. Režijního zpracování se ujal umělecký šéf opery Jiří Heřman, hudební nastudování má na starosti Václav Luks, jehož ansámbl Collegium 1704 zároveň zasedne v orchestřišti. V titulní roli kouzelnice Alciny pak vystoupí kanadská sopranistka Karina Gauvin. Se třemi protagonisty brněnské inscenace, jejíž premiéra je naplánována na 5. února v Janáčkově divadle, jsme při této příležitosti pohovořili.