Letos poprvé otevírá pražský festival soudobé hudby platformu Contempuls Lab určenou mladým souborům a projektům překračujícím hlavní dramaturgickou linii. Jako první se na ní v pondělí 21. listopadu představí Ensemble Terrible, uskupení mladých hudebníků sestavené na půdě pražské HAMU kolem dirigenta Marka Šedivého a skladatelů Jakuba Rataje a Jana Ryanta Dřízala. Festivalový program přinese hudbu autorů se souborem spojených, stejně jako dílo Dána Benta Sørensena a skladbu torsion: transparent variation se sólovým fagotem, kterou rakouská skladatelka Olga Neuwirth napsala pro francouzského fagotistu Pascala Galloise. Ten se předtím, než v La Fabrice vystoupí se sólovým programem, právě v této skladbě k mladému českému souboru připojí.
„Festival Contempuls je primárně zaměřen na komponovanou, notovanou soudobou hudbu, kterou hrají špičkové a zavedené soubory – letos třeba německý ensemble recherche nebo domácí Prague Modern. Nicméně jsme si říkali, že bychom chtěli vytvořit prostor pro koncerty, které do našeho hlavního konceptu úplně nezapadají a přesto by se na Contempuls hodily – ať už jde improvizující umělce a projekty na pomezí performance art, ale také bychom chtěli pracovat s mladými a ne ještě zavedenými soubory, které považujeme za velmi slibné a jejichž výkony by si zasloužily širší pozornost. Letos jsme oslovili mladý Ensemble Terrible, který měl letos vynikající koncerty ve Venuši ve Švehlovce a v bývalé továrně na klavíry Dalibor v Zákolanech. Vedou jej skladatelé Jakub Rataj a Jan Ryant Dřízal, dirigent Marek Šedivý a o produkci se stará Monika D. Nguyenová. Ti všichni jsou sice technicky vzato ještě studenti, ale jsou už profesionálně aktivní na domácí scéně i v zahraničí a na jejich práci není nic ‚studentského‘. V budoucnu se ale nechceme se omezovat jen na domácí soubory. Rádi bychom pozvali mladé soubory třeba ze zemí Visegrádské čtyřky,“ uvedl dramaturg festivalu Josef Třeštík.
„Organickou hudbou“ nazývá svůj kompoziční koncept skladatel Jan Ryant Dřízal, který na objednávku festivalu napsal Zlomené květiny. „Mimohudební inspirací pro tuto komorní skladbu mi byly olejové malby britského malíře Glenna Browna, zachycující proces odkvétání a vadnutí květin. Byl jsem fascinovaný představou nahlížení tohoto přirozeného procesu z různých úhlů pohledu, snahou zachytit metamorfózu květů časosběrnou metodou. V mé hudbě se malířovy květiny mění na charakteristický zvukový materiál, který je vždy jiným způsobem rozložen a znovu sestaven. Vzniklo tak několik variací, zachycujících stejný ‚obraz‘ v odlišných perspektivách. Název skladby má posluchače přimět k vlastní interpretaci a obrazotvornosti.„
Jakub Rataj je autorem orchestrálních, komorních a elektroakustických kompozic, od roku 2015 působí v Českém Rozhlase jako hudební režisér a zvukový designér a v roce 2017 jej čeká tvůrčí rezidence ve Visby International Centre for Composers na švédském ostrově Gotland. ֦Skladba Culmination pro sedm nástrojů je součástí většího cyklu kompozic, v rámci kterého se zabývám vztahem mezi fyziologickými projevy lidského těla (dech, pulz a pohyb) a hudební percepcí. Lidské emoce, myšlenky, názory atd. (jednoduše řečeno – vnitřní svět) jsou výsledky kombinací vjemů z vnějšího světa. Lidské tělo by se dalo přirovnat k labilnímu filtru mezi těmito dvěma světy. Stejné situace vnímáme rozdílně na základě momentálního rozpoložení, energie, únavy atd. Dech a pulz jsou jedním ze základních tělesných procesů, které ovlivňují způsob, jakým naše tělo filtruje vjemy z vnějšího světa do světa vnitřního a současně jsou pravděpodobně první ,hudbou‘, kterou můžeme slyšet. Ve skladbě Culmination pracuji s procesem postupného nárůstu, končícího v okamžiku úplného vyvrcholení. Na tomto velice jednoduchém principu nárůstu jsou postavena jednotlivá hudební gesta, fráze, dílčí formy i celková forma skladby, a současně se promítá v práci se souzvuky, témbrem i rytmem. Je základním atomem celé struktury.„