úterý, 28. prosinec 2021

Znovuzrození posledního Chopinova klavíru

Napsal(a) 

Paul McNulty u Chopinova klavíru, foto Viviana Sofronitsky Paul McNulty u Chopinova klavírufoto: Viviana Sofronitsky

Návštěvníci Muzea Fryderyka Chopina ve Varšavě mohli být mezi 3. a 12. prosincem svědky historické renovace unikátního klavíru Pleyel 14810 z roku 1848. Jde o poslední klavír, na který Chopin hrál. Po půlstoletí mlčení jej nyní znovuoživil americký specialista na historické klavíry Paul McNulty.

Proslulý pařížský stavitel pian Camille Pleyel daroval Chopinovi tento nástroj v listopadu 1848, necelý rok před skladatelovou smrtí. Měl jej tak k dispozici na Place d’Orléans a skládal u něho i v posledním bytě, který na Place Vendôme Chopin obýval. Po skladatelově smrti klavír zakoupila jeho studentka Jane Stirling a poslala jej jeho rodině do Varšavy. Uvnitř nástroje se dodnes zachovala pečeť celního úřadu a ručně psané věnování Jane Stirling „pour Louise“. V roce 1924 prodala rodina klavír varšavskému Národnímu muzeu. V průběhu několik dalších let cestoval nástroj po Evropě – po Varšavském povstání byl na necelé dva roky odvezen do Rakouska, později byl vystaven v Chopinově rodné vsi Żelazowa Wola a na konci 50. let se navrátil do Varšavy, konkrétně do paláce Ostrogského, kde sídlí Chopinovo muzeum.

Paul McNulty u Chopinova klavíru, foto Viviana Sofronitsky Paul McNulty u Chopinova klavírufoto: Viviana Sofronitsky

V té době zároveň prošel Pleyel renovací, která zahrnovala výměnu strun, ladících kolíků a dalších doplňků za moderní ekvivalenty. Po tomto přeladění ovšem nástroj do jisté míry ztratil svůj specifický zvuk, vyšší tah moderních strun zároveň potenciálně ohrožoval jeho strukturální stabilitu. V roce 2018 nechal Institut Fryderyka Chopina provést detailní analýzu klavíru včetně skenování povrchu, rentgenového snímkování a chemické analýzy. I přes mimořádně dobrý stav nejdůležitějších částí vyšlo najevo, že nástroj potřebuje renovaci. Vzhledem k tomu, že klavír byl více než sto let pouze výstavním předmětem a nikoli koncertním nástrojem, zde byla vysoká pravděpodobnost, že se podaří znovuoživit původní zvukové kvality tohoto klavíru tak, jak je mohl slyšet sám Chopin.

Této snahy se zhostil Paul McNulty, z jehož dílny v České republice vyšlo přes 300 klavírů určených významným interpretům a institucím po celém světě. McNultyho historické klavíry jsou proslulé svou kvalitou a dobovou přesností. Je zároveň prvním moderním výrobcem klavírů, který úspěšně postavil koncertní repliky klavírů Chopinovy éry. Vedle tohoto nástroje aktuálně dokončuje i svoji novou kopii klavíru Pleyel z roku 1830, která by se měla rozeznít 30. prosince 2021.

Paul McNulty uvedl, že Chopinův poslední klavír je nejlépe zachovaný Pleyel, s nímž se kdy setkal. Samotný mechanismus nepotřeboval příliš mnoho práce, šlo zejména o konzervaci materiálů, přestrunění a jemné vyladění ústrojí a zvuku. Obnovený nástroj se pak znovu rozezněl 12. prosince, kdy na něj provedla chopinovský recitál Aleksandra Świgut, držitelka ocenění z Mezinárodní Chopinovy soutěže hrané na historické nástroje z roku 2018. Institut Fryderyka Chopina bude od nynějška nástroj uchovávat jako vzor pro moderní koncertní repliky.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.