úterý, 14. květen 2019

Vítězným hobojistou na soutěži PJ je Martin Daněk

Napsal(a) 

Martin Daněk, foto archiv MD Martin Daněkfoto: archiv MD

Hobojová soutěž dospěla do svého finále. Kandidáti rozložili své koncerty do dvou pražskojarních festivalových vystoupení. V 16:00 zahrál nejprve Martin Daněk a Gabriel Pidoux koncert Ralpha Vaughana Williamse. Po přestávce tito dva hobojisté přednesli Koncert pro hoboj a malý orchestr Bohuslava Martinů.Tento koncert byl proveden ve spolupráci s Komorním orchestrem Pražských symfoniků pod vedením dirigenta Ondřeje Vrabce.

Stejný scénář se opakoval od 20:00, kdy ve Dvořákově síni Rudolfina zahráli stejné skladby Yun Seong z Korejské republiky a Takahashi Shota z Japonska. Porotci měli tu nejnáročnější práci, seřadit nejlepší kandidáty do prvních tří cen.

Během odpoledne a večera jsme měli možnost slyšet nejlepší světové interpretace těchto koncertů v podání umělců ve věku do třiceti let. V koncertu Ralpha Williemse měl hráč za úkol, vedle dokonalého zvládnutí svého partu, nahradit i chybějícího dirigenta. Podle mého názoru by sólisté měli být kompletními umělci, kteří zcela ovládají partituru, mají názor na dynamiku, zvukové proporce a v neposlední řadě ovládají i historii a okolnosti vzniku skladeb. Mohli jsme slyšet čtyři špičkové výkony mladých hobojistů, kteří mají velikou šanci, zapojit se do nejlepších světových komorních ansámblů či orchestrů.

Z mého pohledu byly rozdíly interpretů minimální a čekal jsem na poslední verdikt poroty s velkou netrpělivostí. Rozhodnutí mezinárodní poroty ohlásil pan předseda Dominik Wollenweber krátce před půlnocí v Sukově síni Rudolfina. První cenu, titul laureáta a zároveň speciální cenu za nejlepší provedení koncertu Bohuslava Martinů získal Martin Daněk z České republiky. To je v historii pražskojarních hobojových soutěží pátá první cena připsána českému umělci! Druhá cena byla dělena mezi Gabriela Pidoux z Francie a Seonga Young Yuna z Korejské republiky. Třetí cena nebyla udělena a čestné uznání prvního stupně získal Shota Takahashi z Japonska.

Ještě byly vyhlášeny dvě další ceny: Cena Nadace Bohuslava Martinů za nejlepší provedení koncertu Bohuslava Martinů. Tu obdržel Martin Daněk a cena Nadace Český hudební fond za nejlepší interpretaci soudobé skladby od Martina Hyblera Sound-Telescope, kterou dostala Yumiko Hirayama z Japonska. Celé třetí kolo bylo streamováno Českým rozhlasem a obrazově vysíláno na YouTube. Všem finalistům přeji mnoho úspěchů v jejich další kariéře a těším se na výsledky flétnistů.

Michal Kaňka

Violoncellista a pedagog Michal Kaňka studoval u Mirko Škampy, Viktora Moučky a Josefa Chuchra, krátkodobě také v zahraničí u Paula Torteliera a Andrého Navarry. Během studií se zúčastnil 32 národních i mezinárodních soutěží. Nejvýznamnějšími úspěchy jsou laureátský titul v Mezinárodní soutěži P. I. Čajkovského v Moskvě 1982, 1. cena na mezinárodní soutěži Pražské jaro 1983 a vítězství na mezinárodní soutěži ARD v Mnichově 1986. Od října 2011 působí jako pedagog sólového violoncella na katedře strunných nástrojů Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze. V září 2014 byl jmenován předsedou Stálé soutěžní komise Pražského jara. V roce 2018 byl nominován do Umělecké rady Mezinárodního hudebního festivalu Pražské Jaro.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.