BERG v několika vrstvách: Večer se samplerem v novém sále DOX+

Orchestr BERG se v pondělí 5. listopadu poprvé představí v novém multifunkčním sále DOX+. V centru pozornosti bude sampler – hudební nástroj neomezených možností. Na tomto koncertě jej využívají všichni tři skladatelé, každý jinak. Součástí programu je i světová premiéra interaktivního díla, které kombinuje zvuk, pohyb a projekce. O přestávce pak bude mít publikum možnost vyzkoušet si technologie včetně sampleru na vlastní kůži.

Orchestr BERG uvádí hudbu divadelníka a skladatele Heinera Goebbelse pravidelně již víc než deset let, několikrát došlo dokonce i k osobní spolupráci. Jeho Samplersuite (jedna z částí devadesátiminutového orchestrálního cyklu Surrogate Cities) čerpá inspiraci nejen v typické barokní formě, ale hlavně ve zvucích velkoměst. Jak už napovídá i název, hlavní hvězdou je tu přirozeně Goebbelsův oblíbený nástroj – sampler. „Právě díky sampleru slyšíme zvuky z Berlína, New Yorku, Tokia, Lyonu, Petrohradu a dalších měst, včetně zapomenuté historické vrstvy, jakou představuje zpěv židovského kantora z 20. a 30. let minulého století (v části Chaconna). V Allemandě pak lze objevit citaci ze Scarlattiho. Technika samplování přenesená i na práci se vzorky různých hudebních stylů a slohů se zde mísí s formou barokní suity tvořené sledem převážně tanečních vět,“ jak se uvádí v programovém textu BERGu. Sampler používá i Ondřej Adámek. Na koncertě zazní skladba Ça tourne ça bloque inspirovaná dojmy z japonských měst, ve které Adámek s hravostí sobě vlastní do hudby vnáší útržky japonštiny i francouzštiny, některé nahrané dokonce tajně.

[spvideo]https://www.youtube.com/watch?v=dZ3aacNvRMk[/spvideo]

První večer Orchestru BERG v novém sále DOX+ přinese také světovou premiéru interaktivního díla Different Spaces, ve které pohyb ovlivňuje zvuk a projekce. Skladatel Jiří Lukeš na něm spolupracuje s vizuálním umělcem a light designérem Vladimírem Burianem. Hlavní inspirací pro tuto skladbu je neuchopitelnost myšlenek odehrávajících se v mozku při snění během hluboké fáze spánku (REM). Základním stavebním prvkem skladby jsou předem připravené zvukové samply modifikované prostřednictvím snímání pohybů těla dirigenta (Peter Vrábel). Ty jednak řídí hráče orchestru, zároveň také ovládají určité hudební samply. Spolu s nástroji orchestru tak vzniká organický pohybově-hudební celek.

Sdílet článek: