středa, 18. prosinec 2019

V květnu se na soutěž Pražského jara sjedou do Prahy hudebníci ze 42 zemí

Napsal(a) 

Vítězové soutěže 2019 v oboru hoboj: zleva Gabriel Pidoux, Martin Daněk a Seong Young Yun, foto Petra Hajská Vítězové soutěže 2019 v oboru hoboj: zleva Gabriel Pidoux, Martin Daněk a Seong Young Yunfoto: Petra Hajská

V květnu se uskuteční 72. ročník mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, která se tentokrát bude konat v oborech fagot a klarinet. Mladí hudebníci z celého světa mohli své přihlášky zasílat do začátku prosince. Celkově jich přišlo 384 ze 42 zemí.

Počátkem ledna proběhnou výběrová předkola, v nichž komise vybere přibližně 45 nejlepších soutěžících, kteří budou pozváni, aby se v květnu v Praze zúčastnili soutěže. Soutěžní komise v čele s Michalem Kaňkou schválila v tomto roce několik inovací. Pro diváky nejvýraznější novinkou je snížení počtu finalistů – v rámci jednoho koncertu se dvěma přestávkami se utkají tři finalisté. „Tento model umožní lepší a spravedlivější rozdělení cen. Jako vedlejší efekt této změny je možnost vyhlásit diváckou cenu, která je na prakticky všech významných soutěžích vyhlašována a velmi oblíbena,“ upřesňuje Kaňka.

Carlo Colombo, foto mendelssohn-festival.com Carlo Colombofoto: mendelssohn-festival.com

Fagotové porotě bude předsedat profesor na Conservatoire national supérieur de Musique de Lyon Carlo Colombo. Dalšími členy jsou Bence Bogániy, profesor na Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover, Ole Kristian Dahl, sólofagotista WDR Sinfonieorchester Köln nebo Richard Galler, profesor na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Jediným tuzemským zástupcem je sólofagotista České filharmonie a pedagog na Janáčkově akademii múzických umění v Brně Jaroslav Kubita.

Předsedou klarinetové poroty bude profesor na Sibelius Academy of the University of Arts in Helsinki Harri Mäki. Spolurozhodovat o nejlepších budou Nicholas Cox, dlouholetý sóloklarinetista Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Igor Františák, docent na Fakultě umění Ostravské univerzity nebo také Johannes Gmeinder, profesor na Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“ Leipzig.

Bence Bogániy, foto Gudrun Mitterhauser Bence Bogániyfoto: Gudrun Mitterhauser

I pro nadcházející soutěž Pražské jaro objednalo novou skladbu pro každý obor. Petr Wajsar po úspěšné povinné skladbě pro cembalo napsal MonoPoly pro fagot. Jan Dušek napsal skladbu pro klarinet s názvem Unsent letter. Tyto skladby budou soutěžícím přijatým do soutěže zaslány tři měsíce před konáním soutěže a v premiéře zazní během druhých kol. Za nejlepší interpretaci těchto skladeb je také vypsána cena Nadace Český hudební fond.

Dále byla z iniciativy soutěže poprvé vydána skladba Zdeňka Lukáše Rondo pro fagot a klavír op. 168, která dosud existovala jen v rukopisné formě. Vychází u Vydavatelství a nakladatelství Českého rozhlasu. Rovněž z popudu soutěže vychází reedice klavírního výtahu finálového Koncertu pro klarinet a orchestr Rudolfa Kubína. Tato do nedávna opomíjená skladba letos nahrazuje tradiční klarinetový koncert W. A. Mozarta.

Nedílnou součástí soutěžních dnů se stávají mistrovské kurzy porotců. Jsou organizovány v obou oborech – ve středu 13. května s klarinetistou Nicholasem Coxem a ve čtvrtek 14. května s fagotistou Ole Kristianem Dahlem. Oba se uskuteční na Hudební fakultě AMU a jsou určeny nejen pro studenty akademie, ale všechny zájemce z řad hudební veřejnosti. Aktivní účastníci z řad studentů se mohou hlásit do 31. března 2020 na adrese Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.