úterý, 18. květen 2021

Třetí Zásadní večer Ostravského centra představí tvorbu Johna Cage, La Monte Younga a dalších inovátorů živě z DOX+

Napsal(a) 

Petr Kotík, foto Zdeněk Chrapek Petr Kotíkfoto: Zdeněk Chrapek

Ostravské centrum nové hudby připravuje další ze série Zásadních koncertů situovaných do prostor pražského Centra pro současné umění DOX. Po dvou úspěšných koncertech věnovaným dílům jednoho skladatele – Mortona Feldmana v roce 2018 a o rok později Iannise Xenakise – bude v pořadí třetí večer zaměřen na proces zásadních změn hudebního projevu v dílech Johna Cage, La Monte Younga, Petra Kotíka a členů hnutí FLUXUS: Yoshiho Wady a Benjamina Pattersona. Koncert Essential Changes se uskuteční v pondělí 7. června od 19.30. Vzhledem k současným epidemiologickým opatřením se koncert uskuteční s omezenou účastí publika, bude však také živě přenášen online. Livestream bude dostupný na YouTube, Facebooku a Instagramu Ostravského centra nové hudby.

Když Arnold Schönberg řekl v roce 1934 svému žákovi Johnu Cageovi, že jeho problém s tradičním pojetím kompozice mu bude stát v cestě jako zeď, tehdy 22letý Cage odpověděl: „Dobrá, pak tedy budu do té zdi celý život bušit hlavou.“ Jeho Koncert pro klavír a orchestr z let 1957–1958 je postavený na naprosto netradičním vztahu sólisty a orchestru. Není zde motivická nebo tematická práce, neexistuje partitura, dílo je kolekcí jednotlivých partů, které jsou hrány nezávisle na sobě, a není zde ani prostor pro předvedení virtuozity sólisty, kterým v tomto případě bude klavírista Ivo Kahánek.

Podobně jak tomu bylo u Johna Cage, i kompozice Petra Kotíka se vyhýbají tradiční harmonii a formě. Od počátků 60. let přistupuje ke kompozici novým způsobem ve smyslu konceptu hudby a času. V roce 1964 započala mezi ním a Johnem Cagem úzká spolupráce, o pět let později po svém příjezdu do USA začal Petr Kotík spolupracovat také s La Monte Youngem a Benem Pattersonem. Už počátkem 70. let komponoval metodou – pulsující tempo/čas bez určení začátku nebo konce – kterou v roce 2004 rovněž uplatnil ve skladbě The Plains at Gordium. Vedle šesti perkusionistů Ostravské bandy se představí sopranistka Irena Troupová.

La Monte Young pracuje s maximálně zredukovaným hudebním materiálem. Jeho dnes legendární Composition 1960 #7 ovlivnila hudební scénu šedesátých let včetně Cage a jeho následovníků. La Monte tehdy položil základní kameny minimalismu. Benjamin Patterson a Yoshi Wada jsou dva významní představitelé hnutí FLUXUS, které bylo založeno na demonstrativním odmítnutí tradičního pojetí umělecké tvorby. Jedním z impulsů pro vznik hnutí FLUXUS byly přednášky Johna Cage na newyorské The New School v letech 1958–59.  Kompozice/happeningy Pattersona (Paper Piece, 1960) a Wady (Lip Vibrators, 1973) otevřou i uzavřou celý koncert.

Série Zásadních koncertů Ostravského centra pokračuje 16. listopadu 2021. Na programu budou tři orchestrální skladby současného skladatele Bernharda Langa, za účasti virtuózních sólistů, PKF – Prague Philharmonia a členů Ostravské bandy. Dirigují Johannes Kalitzke a Petr Kotík.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.