Koncert ND na Jatkách 78 přinese hudbu slovenské avantgardy nebo nové písně podle Ingeborg Bachmann

Oslavy stého výročí založení Československé republiky vyvrcholí pro Operu Národního divadla uvedením druhé části Slavnostního koncertu. 13. listopadu vůbec poprvé vystoupí na scéně Jatka 78 v Holešovicích orchestr Národního divadla pod taktovkou dirigenta Ondreje Olose. Zahraje zde soudobé skladby dvou českých a dvou slovenských autorů, ve kterých se představí sopranistka Marta Reichelová a barytonista Vojtěch Šembera.

Dílo absolventa brněnské Janáčkovy akademie múzických umění Josefa Adamíka (1947-2009) budou v interpretaci Orchestru Národního divadla reprezentovat jeho 1. a 2. symfonie z let 1974, resp. 1983.

Slovenskou avantgardu 60. let zastoupí Monumento per 6.000.000 Petera Kolmana (1937). Číslo odkazuje k počtu nacisty vyvražděných Židů. Sám Peter Kolman prožil jako židovské dítě věznění v terezínském koncentračním táboře v letech 1944-1945. Dílo bylo poprvé uvedeno na Bratislavských hudebních slavnostech v roce 1965 vedle skladeb Arvo Pärta či Wojciecha Kilara.

V premiéře zazní dvě skladby zkomponované přímo na objednávku Opery Národního divadla. Umělecký ředitel Petr Kofroň oslovil slovenského skladatele Daniela Mateje (1963), v jehož KYaRIaE je základním a hlavním materiálem nahraná zvuková stopa, v níž zazní mimo jiné hlas prezidenta Masaryka. Nahrávku zvukově rozšiřuje sólový zpěv a orchestrální doprovod. „KYaRIaE je jedinou vysloveně politickou skladbou, kterou jsem kdy napsal. Neznamená to však, že bych si myslel, že hudba nemá mít nic co do činění s každodenní realitou. Jsem přesvědčen, že v širším slova smyslu – jak by řekl John Cage či Václav Havel – každý projev svobodné vůle (ať už v umění nebo v jakékoli jiné oblasti života) je svým způsobem politickým aktem, protože se tím demonstruje hluboká touha člověka po svobodném vyjádření názoru či postoje, a tím se může potenciálně dostat do konfliktu s jakoukoliv formou (politické nebo jiné) manipulace a omezování,“ říká Matej.

Autorem druhé novinky, Die Schattenjahre, Tři paralelní písně pro soprán a orchestr, na texty rakouské spisovatelky Ingeborg Bachmann, je český skladatel Michal Nejtek (1977). Části dvou básní, věnovaných Praze a Čechám, jsou použity ve třech jazykových verzích: v německém originále, v anglickém a českém překladu. Každá verze má svou hudbu, svou syntaxi, svůj způsob vyprávění. „Zajímalo mne porovnávání různých pohledů na stejný materiál, odstup, přibližování, vcítění… Podobně jako u Bachmannové jde o pohled zvenčí, oproštěný od nánosu emocí a lokálních či patriotických animozit,“ dodává Nejtek.

Sdílet článek: