Silvestrovské a novoroční koncerty České filharmonie s Robertem Kružíkem

Robert Kružík / Foto: Petr Kadlec
Robert Kružík / Foto: Petr Kadlec

Česká filharmonie uvede na přelomu roku silvestrovské a novoroční koncerty v Dvořákově síni Rudolfina pod taktovkou Roberta Kružíka. Asi hodinový program kombinuje slavnostní, lyrická i tanečně laděná díla 19. a 20. století a dává prostor výrazným sólovým výkonům členů orchestru. Jako sólisté vystoupí hobojistka Barbora Trnčíková, hornistka Kateřina Javůrková a trumpetista Walter Hofbauer. Koncerty 1. ledna bude moderovat Marek Eben a večerní provedení přenese živě ČT art. Vstupenky na koncerty jsou vyprodány.

Dramaturgie večerů je vystavěna na kontrastu efektní orchestrální brilance a intimnějších, barevně jemných ploch. Úvodní Šostakovičova Slavnostní předehra patří k emblemům hudebních oslav. Alborada del gracioso Maurica Ravela přináší španělsky stylizovaný obraz plný rytmické nervnosti, ironie a orchestrální rafinovanosti.

Sólové nástroje vystupují do popředí v Villanelle Paula Dukase pro lesní roh, původně zkušební skladbě pařížské konzervatoře, která v sobě spojuje pastorální klid s technickou náročností moderního nástroje. Jemnou protiváhou je Debussyho Svit luny v orchestraci André Capleta, hudba introspektivní, založená na barvě a náladě, nikoli na efektním gestu. Výrazný emocionální akcent večera představuje Morriconeho Gabriel’s Oboe, téma z filmu Misie, jehož jednoduchá melodika nese silný etický i existenciální podtext.

Taneční charakter programu se naplno projeví v Danzónu č. 2 Artura Márqueze, skladbě, která se stala symbolem moderní mexické orchestrální tvorby a díky své rytmické vitalitě patří k nejčastěji uváděným soudobým dílům. Na program novoročního koncertu jej zařadila také Filharmonie Brno. Virtuózní miniaturu pro trubku nabízí Böhmeho Tarantella „La Napolitaine“, jejíž lehkost a technická brilance kontrastují s tragickým osudem jejího autora. Klidnější, meditativní polohu zastupuje Intermezzo z Mascagniho Sedláka kavalíra, zatímco závěr patří Bernsteinově předehře k operetě Candide, hudbě plné ironie, energie a přesně dávkovaného humoru.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější