Semjon Byčkov uvede Rusalku v londýnské Královské opeře

Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov nastudoval Rusalku Antonína Dvořáka v Covent Garden, v jednom z nejslavnějších operních domů na světě. Režie se ujaly Natalie Abrahami a Ann Yee, které vytvořily poetickou a zároveň nově pojatou inscenaci Dvořákovy lyrické pohádky, odhalující náš nelehký vztah k přírodě a snahy lidstva ji vlastnit a zkrotit. V titulní roli se představí uznávaná sopranistka Asmik Grigorian. Jejím Princem bude David Butt Philip. V dalších rolích vystoupí Alexej Isajev, Emma Bell a Sarah Connolly. Rusalka v novém nastudování premiérově zazní v úterý 21. února, do 7. března se uskuteční dalších pět repríz. Stanice BBC Radio 3 pořídí z představení zvukový záznam, který odvysílá v druhé polovině března.

Semjon Byčkov poprvé koncertně provedl Rusalku s Českou filharmonií a Pražským filharmonickým sborem na Mezinárodním festivalu Dvořákova Praha v září minulého roku. Jeho nastudování sklidilo velmi pozitivní ohlas jak mezi posluchači, tak i mezi domácími i zahraničními hudebními kritiky. John Allison z britského Opera Magazine k Byčkovovu výkonu poznamenal, že „jen málo dirigentů je schopno udržet wagnerovské a slovanské prvky tohoto díla v tak dokonalé rovnováze“. Martin Jemelka ve své recenzi pro Harmonii Online uvedl: „Nastudování s Českou filharmonií a Pražským filharmonickým sborem, pod nímž byl podepsán šéfdirigent prvního domácího orchestru Semjon Byčkov, mělo kvality, které jsou v běžném operním provozu stěží dosažitelné.“

Stejně jako při pražském provedení se titulní role ve Dvořákově opeře ujme litevsko-arménská sopranistka Asmik Grigorian, která je pokládána za jednu z nejlepších představitelek Rusalky. S ní se poprvé setkala asi před patnácti lety. Dirigenti i režiséři si Asmik Grigorian cení pro její komplexní přístup. Přesvědčila o tom například publikum v madridském Teatro Real, kde ztvárnila titulní roli Rusalky v inscenaci situované do baletního divadla, a to včetně taneční složky své role. „Je to nádherná hudba i postava, a dokonce bych řekla, že je to jedna z mých erbovních rolí,“ vyznala se Asmik Grigorian loni před pražským provedením v rozhovoru s Borisem Klepalem. Z českého repertoáru nastudovala ještě jednu oblíbenou postavu, Jenůfu, s níž vystoupila v londýnské Covent Garden předminulý rok.

Semjona Byčkova čeká v letošní sezoně, na přelomu dubna a května, ještě jedna velká operní inscenace. V Madridu nastuduje Tristana a Isoldu Richarda Wagnera. S touto operou se poprvé setkal před více než dvaceti lety v Chicagu a následně ji řídil ve Vídni a Drážďanech a s Pařížskou operou ji opakovaně uvedl jak v Paříži, tak i na turné v Japonsku. Koncertně Tristana a Isoldu řídil i na BBC Proms v Londýně v roce 2013.

Richardu Wagnerovi se Semjon Byčkov věnuje od konce devadesátých let minulého století, kdy ve Florencii provedl Parsifala, kterého v roce 2015 nově nastudoval i v Madridu. Parsifala pak v letech 2017 a 2018 uváděl i ve Vídni a v letech 2018 a 2019 v Bayreuthu. Lohengrina zase Byčkov po londýnském provedení řídil i ve Vídni a následně ho natočil se Symfonickým orchestrem WDR v Kolíně nad Rýnem. Vzniklý zvukový záznam označil BBC Music Magazine za Nahrávku roku 2010.

Sdílet článek: