Schubertova Zimní cesta jako scénické hudební drama o lásce a smrti pro zpěváka, tanečníka a klavír

V Praze se 20. března v Českém muzeu hudby v jevištní adaptaci Schubertovy WINTERREISE: Zimní cesta představí sólista Kammeroper Wien – Theater and der Wien Američan Tobias Greenhalgh v režii a tanečním doprovodu českého tanečního chameleona Martina Dvořáka, společně s polským klavíristou Marcinem Kozielem.

Tento netradiční hudebně-divadelní projekt vznikal ve Vídni, kde měl i v říjnu svou premiéru v Kammeroper Wien. Další česká uvedení se uskutečnila v Moravské galerii v Brně a ve Slezském divadle v Opavě. Jedná se o scénický koncert nebo-li hudební divadlo pro jedno zpěváka, tanečníka a klavír. S melancholickým podtónem nazývají tvůrci tento jevištní tvar jako hudební divadlo o lásce a smrti aneb psychologické hudební drama o zimní cestě jednoho poutníka.

Ve 24 obrazech, pojednávajících o zrání muže na jeho pomyslné životní cestě a filozofování o životních hodnotách a citových vzplanutích a zklamáních, si tvůrci a interpreti Martin Dvořák a Tobias Greenhalgh kladou otázky o proměně (růstu) člověka-muže a jeho hodnot v závislosti na jeho schopnosti přijímat osud a životní okolnosti jako výzvu k zrání či pouze jako osobní souboj s nemilosrdným údělem a předem „rozdělenými kartami ke hře“. Formálně jde o propojení výrazových možností operního pěvce-herce a tanečníka-performera. Nejde o doslovné vyprávění příběhu a popisování lyrického textu, spíše o hledání paralel či protivýznamů k textu a hudbě. Velký důraz je kladen na odlišnosti a spojitosti jejich výrazových a interpretačních možností, kdy zpěvákův stavební materiál stojí na předem zkomponované hudbě a textu, oproti tanečníkovu „výchozímu bodu nula“. Jeho „slova“ – výrazové prostředky je nutné teprve vytvořit a budovat citlivě k pevné formě zpěváka.

Sdílet článek: