úterý, 3. červen 2014

Riccardo Muti a Vídeňská filharmonie na Wiener Festwochen

Napsal(a) 

Riccardo Muti Riccardo Muti

Po nádherném open-air galavečeru na Radničním náměstí rakouské metropole, kde byl 9. května 2014 zahájen prestižní mezinárodní divadelní a hudební festival Wiener Festwochen, se konal v neděli 11. května 2014 ve Zlatém sále Hudebního spolku Společnosti přátel hudby ve Vídni slavnostní koncert Vídeňské filharmonie, kterou řídil Riccardo Muti. Reprezentativními  orchestrálními díly duchovní a světské hudby 19. století Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Hectora Berlioze otevřeli společně před vyprodaným sálem hudební program festivalové přehlídky.

V grandiózním provedení zazněla úvodní skladba Symfonie č. 4 A dur, op. 90 „Italská“,  která je stylisticky, melodicky a tematicky prodchnuta pobytem v Itálii. Muti, dlouholetý hudební ředitel milánského divadla La Scala a současný hudební ředitel Chicagského symfonického orchestru, k interpretaci přistoupil analyticky a nesmírně precizně. První věta Allegro vivace se nesla v rychlém tempu, které nebylo závratně strhující, ale rozvážné. Motivy a prolínající témata měly jasné a přesné kontury. V Andante con moto a třetí větě Con moto moderato zněl orchestr v bohatém spektru nástrojových barev, melodie nechali hráči pod Mutiho velkými gesty znít široce a rozvláčně. Čtvrtá věta Saltarello. Presto gradovala v radostném charakteru k vrcholným momentům.

Messe solennelle  pro soprán, tenor, bas, sbor a orchestr, H. 20a Hectora Berlioze pochází z jeho rané tvorby. Její premiéra zazněla sice v roce 1825 v Paříži, ale později se údajně ztratila. Objevena byla v Antverpách, kde její autograf nalezl náhodně v roce 1992 varhaník Kostela sv. Karla Boromejského. V honosném díle o čtrnácti částech, které navzdory mladému věku skladatele je kompozičně vyzrálé, emocionálně strhující, hravé v paralele sól nástrojů i hlasů sboristů, se představil výborný Pěvecký spolek Společnosti přátel hudby ve Vídni sbormistra Johanesse Prinze. Ze sólistů vynikli německá sopranistka Julia Kleiter a albánský tenorista Saimir Pirgu,, ruský basista Ildar Abdrazakov podal solidní výkon. Slavnostní večer se stal dramaturgickou výzvou k častějšímu uvádění Berliozovy rané mše, neboť je hudebním klenotem francouzské tvorby.

Na jarní tiskové konferenci v rakouské metropoli oznámil Rutbert Reisch, prezident Birgit-Nilsson nadace, že grémium instituce pojmenované po slavné švédské sopranistce žijící v letech 1918 – 2005, zvolilo nového držitele ceny jejich instituce. Finanční dar se pohybuje kolem 730 000 Euro. Cenu Birgit Nilsson poprvé obdržel v roce 2009 španělský pěvec Plácido Domingo a o dva roky později italský dirigent Riccardo Muti. Třetím z oceněných se stane Vídeňská filharmonie, která již  v současnosti plánuje koncert na slavnostní ceremoniál, který se uskuteční 8. října 2014 ve Stockholmu.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.