Rejcha jako „jednoduchá volba“. Belfiato Quintet se na novém albu vrací k otci dechového kvintetu

Po studiovém debutu s hudbou Foerstera, Haase a Janáčka se formace Belfiato Quintet vrátila o století zpět k samému „otci dechového kvintetu“ a 27. září 2019 vydává na CD i v digitálních formátech u Supraphonu Dechové kvintety Antonína Rejchy.

Na otázku, co vedlo Belfiato Quintet k výběru tohoto repertoáru pro druhé album, odpovídá flétnista Oto Reiprich: „To je jednoduché. Antonín Rejcha je otcem žánru dechového kvintetu a český ansámbl nenatočil desku věnovanou pouze Rejchovým dechovým kvintetům přes dvacet let. Výběr repertoáru pro naše druhé album tak byl zcela přirozený.“ Z celkem 24 dechových kvintetů si Belfiato Quintet vybral tři nejzajímavější (Es dur op. 88 č. 2, e moll op. 88 č. 1 a D dur op. 91 č. 3) a natočil je přímo v pražském Rudolfinu. Na rozhovor o novém albu BQ se můžete těšit v říjnové HARMONII.

[spvideo]https://youtu.be/9_FhhlHJhDU[/spvideo]

Životopis Antonína Rejchy (1770–1836) by vydal na napínavý film. V deseti letech útěk z domova, po Praze našel domov postupně v Bonnu, v Hamburku, ve Vídni a v Paříži. Svou první symfonii uvedl v 17 letech. Spřátelil se s Beethovenem coby violistou stejného orchestru, seznámil se s Haydnem, studoval též u Salieriho. V hudbě miloval experimenty, rád psal v pětidobém metru, fascinovala ho cikánská hudba s mikrointervaly, hra čísel, souzvuků, polytonalita a kontrapunkt. Zdokonalil hudební pedagogiku, stal se vyhledávaným učitelem, nota bene s titulem profesora Pařížské konzervatoře. K jeho žákům patřili mj. Liszt, Berlioz či Franck. V žánru dechového kvintetu pak Rejcha jako první komponoval mistrovské skladby, které plně využívaly barevné i technické možnosti nástrojů.

Sdílet článek: