Půvab severské melancholie v Brně představí hudbu pobaltských autorů inspirovanou folklorem

Litva, Lotyšsko, Finsko, Německo. Země ležící na březích Baltského moře a zároveň země zastoupené na koncertech, které Filharmonie Brno pořádá ve čtvrtek 17. a v pátek 18. února od 19 hodin. Pod názvem Půvab severské melancholie připravila dva večery se skladbami Broniuse Kutavičuse, Pēterise Vaskse a Jeana Sibelia. Litvu, Lotyšsko a Finsko doplňuje Německo v podobě Dominika Wollenwebera, hráče na anglický roh. Koncert měl původně řídit dánský dirigent Michael Schønwandt, který však musel svoje plány kvůli epidemické situaci zrušit. Nahradí ho Tomáš Netopil, jeden z nejvýznamnějších současných českých dirigentů. Koncerty zaznamenává Český rozhlas s tím, že páteční koncert vysílá živě na stanici Vltava.

Kromě geografické blízkosti spojuje všechna díla výrazná folklorní inspirace. Na úvod zazní Kutavičiusovy Dzūkské variace pro komorní orchestr a zvukový pás čerpající z lidové písně Vychází jitřenka. „Je to sled orchestrálních proměn písně orámovaný jejím vokálním zněním puštěným z nahrávky. V orchestru se objeví i tradiční litevský hudební nástroj kanklės – druhy citery, na který se hraje v pobaltských státech,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Následující Vasksův Koncert pro anglický roh a orchestr přednese sólista Dominik Wollenweber. „Je členem Berlínských filharmoniků a patří k nejlepším světovým hráčům na anglický roh, zároveň mu patří cena z prestižní mnichovské soutěže ARD. Posluchači se tedy mají na co těšit,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Čtyři věty koncertu na sebe volně navazují bez přesušení a vytvářejí jednolitý tok, mezi jehož tklivé a meditativní části vstupuje kvazi taneční věta vystavěná na melodii lotyšské koledy. Vasks dosáhl mezinárodního renomé v 90. letech, od té doby je každé jeho dílo provázeno velkým očekáváním a většinou brzy po premiéře vychází na CD.

V druhé půli večera zazní Sibeliova Symfonie č. 3 C dur, která stejně jako ostatní Sibeliovy symfonie nese dobové romantické ideály, ohlasy finského folkloru a inspiraci drsným klimatem severské krajiny. „Oproti prvním dvěma symfoniím se tato vyznačuje sklonem ke klasické čistotě,“ podotkl Mikeš.

Sdílet článek: