středa, 18. říjen 2023

Pražské jaro zve na adventní koncert Orchestru doby osvícenství

Napsal(a) 

Orchestra of the Age of Enlightenment, foto Emma-Jane Lewis Orchestra of the Age of Enlightenmentfoto: Emma-Jane Lewis

Husarský kousek se podařil Mezinárodnímu hudebnímu festivalu Pražské jaro. Chopil se nabízené příležitosti a do předvánoční Prahy pozval jeden z nejvýznamnějších souborů historicky poučené interpretace Orchestra of the Age of Enlightenment (Orchestr doby osvícenství), který vystoupí v úterý 5. prosince ve Španělském sále Pražského hradu na mimořádném adventním koncertu Pražského jara. Zazní Vánoční oratorium Johanna Sebastiana Bacha.

Historie výjimečného ansámblu sahá do osmdesátých let minulého století, kdy jej založili hudebníci nespokojení s běžnou orchestrální praxí. Demokraticky vedený orchestr nemá šéfdirigenta, pro jednotlivé projekty oslovuje umělce s blízkým hudebním názorem, jako jsou například William Christie, sir Simon Rattle, Iván Fischer nebo sir András Schiff. Na pražském jaru tento orchestr vystupoval dvakrát – v letech 2012 a 2017. Ve Španělském sále povede tento londýnský soubor japonský dirigent Masaaki Suzuki, přední osobnost historicky poučené interpretace. V roce 1990 založil uznávaný soubor Bach Collegium Japan, pravidelně hostuje u tak významných ansámblů, jako jsou Collegium Vocale Gent či Philharmonia Baroque Orchestra v San Franciscu. K účinkování ho však zvou i „moderní“ orchestry jako Newyorská filharmonie, Sanfranciský symfonický orchestr či Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu.

Masaaki Suzuki, foto archiv Masaaki Suzukifoto: archiv

Masaaki Suzuki provedl Bachovu kantátu s Orchestra of the Age of Enlightenment v Londýně v roce 2016 a dostalo se mu nadšených kritik. Do Prahy ho doprovodí sólisté Madison Nonoa (soprán), Hugh Cutting (kontratenor), Guy Cutting (tenor) a Florian Störtz (basbaryton) a členové Choir of the Age of Enlightenment. Z Vánočního oratoria zazní první tři kantáty a moteto Zpívejme Hospodinu píseň novou.

Jak uvedl ředitel Pražského jara Pavel Trojan, „Pražské jaro přináší českým posluchačům to nejlepší ze světové scény. Jsou ale díla, která v našem tradičním květnovém termínu zkrátka uvádět nemůžeme. K nim patří například Bachovo Vánoční oratorium. Proto jsme rádi, že díky této příležitosti můžeme umělecky povznést sváteční čas.“ Zda se koncerty v adventu stanou tradicí Pražského jara, teprve ukáže čas. Jisté však je, že letos se slavnostní prostory Španělského sálu otevřou širokému publiku. Vstupenky, které lze zakoupit online na webu Pražského jara, jsou v cenovém rozpětí 500 až 1900 korun.

Pražské jaro rovněž odtajnilo tři koncerty následujícího ročníku spojené s Rokem české hudby. Výjimečné bude již samotné zahájení – Mou vlast zahrají Berlínští filharmonikovéKirillem Petrenkem, dirigentem, který má k české hudbě blízko, dvakrát se uskuteční koncertní provedení Smetanovy opery Libuše v nastudování Jakuba Hrůši s Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli a posluchače čeká i světová premiéra. Festivalovou atmosféru rozčeří nová skladba ve Francii žijícího hudebního skladatele Kryštofa Mařatky Svatyně. Tento houslový koncert inspirovaný jeskynními malbami vznikl na objednávku Pražského jara a Francouzského rozhlasu a jejího provedení se ujmou Filharmonický orchestr Francouzského rozhlasu a houslista Amaury Coeytaux.

Alena Sojková

Publicistka, redaktorka Týdeníku Rozhlas. Po studiu psychologie a bohemistiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy pracovala v Ústavu pro jazyk český v oddělení historické lexikografie. Poté několik let působila v časopise Naše rodina. Pedagogickou epizodu prožila na Univerzitě Jana Amose Komenského, kde učila stylistiku, sociální psychologii a psychologii komunikace. S Týdeníkem Rozhlas je spjata od roku 2010. Základní hudební dovednosti získala v LŠU Kolín (klavír) a posléze u Bohumíra Rabase (varhany). Významný vliv na rozvoj jejího hudebního vnímání měl i kolínský Kruh přátel hudby. Specializuje se na rozhovory s muzikanty, zajímá se o mladé interprety. Myslí si totiž, že mladé, šikovné a zapálené hudebníky je třeba soustavně uvádět do povědomí publika. Vedle klasické hudby potřebuje k životu i rock a jazz, spolehlivé lidi a hory všech výšek.

Komentáře

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.