Pražské jaro přichází s novinkami

Foto: Pražské jaro

Blížící se festival Pražské jaro, který 12. května zahájí Berlínští filharmonikové, představil novinky v programu 79. ročníku. Letos poprvé se uskuteční projekt SpringTEEN – festivalový den věnovaný mladému publiku a rodinám s dětmi, ukráceni nebudou ani milovníci výtvarného umění. Pražské jaro Art Salon představí díla šesti renomovaných výtvarných umělců, které festival oslovil s jedním společným zadáním – vytvořit dílo inspirované cyklem symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. Poprvé se letos uskuteční duely porotců, kteří budou hodnotit výkony účastníků Mezinárodní soutěže Pražské jaro v oborech housle a lesní roh, a premiéru bude rovněž mít divácká cena soutěže. Vedle interaktivní instalace Co Čech, to muzikant? přitáhne pozornost i konference k Roku české hudby Malá země – velcí hudebníci.

Výtvarná výzva festivalu

Před každý koncertem festivalu v Rudolfinu a v Obecním domě bude instalována výstava šesti výtvarných děl, která si budou moci návštěvníci prohlédnout před koncertem, o přestávkách i po jeho skončení. Zadání festivalu vytvořit dílo na téma Smetanova Má vlast přijalo šest výtvarníků: Milan Grygar, Petr Nikl, Ivan Pinkava, Jakub Roztočil, Ira Svobodová a Daniel Vlček

Petr Nikl v nadsázce říká, že ztvárnit vizuálně Mou vlast je vlastně dost šílená výzva. „Lze vůbec přeložit hudbu do obrazu? Líbí se mi, jakou má Smetanova Má vlast plasticitu, jak klidové momenty střídají dramatické. Z toho se snažím vycházet a vytvořit partituru, která by zahrnovala jak ta klidná místa, tak ta dynamická. Jednotlivé části se snažím odlišit i barevně. Obrazec je tvořen sítí bodů a průpletů, které vznikají stopami živých strojků, naplněných inkoustem, tuší a vodou, na čínském rýžovém papíře. Stopy se rozpíjejí do nečekaných kreací. Papír pak nakašíruji na plátno a takhle pak bude vystaven,“ přibližuje tvůrce svou práci.

Petr Nikl. Foto: Pražské jaro – Kateřina Hager

Díla Jakuba Roztočila jsou primárně inspirována hudbou: „Ve dvaceti jsem se zbláznil do komponování techna skrz digitální svět. Díky této hudební zkušenosti jsem si začal uvědomovat určité paralely. Hudbu zde vnímáte prostřednictvím vizuálních analyzérů. A to se mi stalo inspiračním zdrojem. Zkonstruoval jsem vizualizační generativní štětec, který umí rytmicky dávkovat volitelné množství barvy. Vytvářím obrazy, ale nejsem malíř, považuju se za sochaře, pracuji s hmotou.“

Jakub Roztočil. Foto: Pražské jaro – Jakub Šimůnek.

Fotograf Ivan Pinkava považuje zadání za kvadraturu kruhu: „Chtěl jsem dodržet vlastní jazyk a zároveň jsem měl strach, abych nešel moc popisnou cestou nebo to nesklouzávalo ke sladkosti. Napadlo mě, že to musí být svého druhu krajina, abstraktně vnímaná. Pracoval jsem se smršťovací folií s černým igelitem, která mi tam vnesla převrácený kontrapunkt k možné sladkosti. Současně jsem si uvědomil, že tím vytvářím něco, co při určité velkorysosti můžeme interpretovat jako jakýsi notový záznam.“

Ivan Pinkava. Foto: Pražské jaro – Jakub Šimůnek

Výtvarnice Ira Svobodová si z Mé vlasti vybrala Šárku. „Je to příběh lásky a zrady, je plný napětí. Hlavním motivem obrazu je dynamicky tvarovaná růžová stuha jakoby nabodaná na kopích. Ta dynamika vychází svým způsobem i z partitury – jsou tam dvě hlavní melodie, které se prolínají, dechy, smyčce, dvě legata naproti sobě, stoupá to, klesá to… Tuhle dynamiku jsem se snažila zakomponovat do modelace stuhy a současně zobrazit, že to byla lest, falešná láska. Láska nabodnutá na kopích. Nadčasové téma,“ se zaujetím líčí umělkyně.

Ira Svobodová. Foto: Pražské jaro – Jakub Šimůnek

Daniela Vlčka zaujal motiv Z českých luhů a hájů, protože ho zajímá krajina, sám nahrává zvuky v krajině. „Při malování používám gramofonové desky jako šablony. Na mých obrazech se objevuje kruhové hudební médium v několika vrstvách. Obraz pro Pražské jaro, jakýsi sférický objekt, obsahuje několik vrstev – v prvním plánu černobílou fotografii krajiny a sférický objekt, který vytváří planetu,“ objasňuje svůj přístup Vlček.

Daniel Vlček. Foto: Pražské jaro – Jakub Šimůnek

Všechny výtvarné objekty se stanou v neděli 26. května předmětem benefiční aukce Galerie KODL, jejíž výtěžek poputuje na konto festivalu. Aukce bude také probíhat po celou dobu konání festivalu online na Artslimit.com.

Pro publikum od šesti do devětadevadesáti

Novému projektu SpringTEEN bude patřit celá sobota 19. května, která přinese nevšední a pestré koncerty i kreativní workshopy v působivých prostorách Anežského kláštera a jeho zahrad. Zazní živá hudba nejen klasická, ale i jazz, pop a elektronika. Prostor dostanou hudební technologie či roboti a na workshopech si mladí diváci vyzkoušejí výrobu hudebních nástrojů ze zeleniny nebo krabic od pizzy. Jak říká kurátorka projektu Klára Boudalová, celý den v Anežském klášteře bude příležitosti pro všechny věkové skupiny pobavit se, ale i aktivně se zapojit do hudebních produkcí. A že jich nebude málo! Čtyři koncertní scény a šest workshopů už probudí tvůrčí potenciál. Velkými lákadly jistě bude robot YuMi, který zahraje na marimbu, či někteří členové České filharmonie v roli rockerů. 

HAMU Percussion Ensemble. Foto: Pražské jaro – Ivan Malý
Milan Peroutka. Foto: Matěj Třešňák

Celý den vyvrcholí Velkým finále, na kterém vystoupí hvězda domácí scény Milan Peroutka v doprovodu temperamentního Moravia Brass Bandu. Na pódiu se potkají s britským vokálním kvintetem Apollo5, které fascinuje publikum po celém světě interpretací klasiky, popu i jazzu. Taktovky se chopí mladý dirigent Chuhei Iwasaki a kromě klasické hudby zabrousí i do hudby filmové. Ostatně nádech filmové hudby má i trombonový koncert Colors (Barvy) belgického skladatele Berta Appermonta, který provede vítěz loňského ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, portugalský trombonista Gonçalo Nova.

Gonçalo Nova. Foto: Pražské jaro – Ivan Malý

Dvě soutěžní novinky

Pražské jaro podporuje a inspiruje mladé umělce dlouhodobě. Vedle Salonu ZUŠ, který je věnován talentům nejmladším, je to především Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro. Letos se soutěží v oborech housle a lesní roh, finálová kola se odehrají v samotném úvodu festivalu. A právě pražskojarní soutěž představuje další dvě letošní novinky, a to diváckou cenu, o jejímž vítězi rozhodnou sami návštěvníci finálových koncertů. Vítězové divácké ceny obdrží také finanční odměnu, kterou podpořili členové mecenášského klubu Přátel Pražského jara: v oboru housle je to Andrej Sorokin, diváckou cenu za lesní roh sponzoruje paní Karla Lažanská. 

Vedle tradičního doprovodného programu soutěže ve formě masterclass se letos poprvé v programu objevují přátelské duely s názvem Dva umělci, dva pohledy, na kterých budete moci poznat české skladby prvního kola soutěže očima dvou porotců. Kolik různých interpretací může mít jedna skladba? Liší se český a zahraniční pohled? To objasní Ida Kavafian se svým někdejším žákem Josefem Špačkem z poroty houslové soutěže a Jindřich Petráš a Will Sanders jakožto zástupci letošní hornové poroty.

Konference Malá země, velcí hudebníci

Čeští skladatelé a instrumentalisté se mnohokrát zapsali do světových dějin hudby. Jak je tomu dnes? A jak se česká společnost staví k jednomu ze svých nejlepších vývozních artiklů? Vedle koncertů bude Roku české hudby věnována také panelová diskuse za účasti představitelů státu, ekonomů, filozofů, statistiků či mecenášů, kteří budou diskutovat o fenoménu České republiky jakožto velmoci klasické hudby. Jedním z účastníků konference bude dirigent Jakub Hrůša, který je ambasadorem Roku české hudby na Pražském jaru.

Deset zážitků, které neminout na Pražském jaru

Nedostaly se na Vás vstupenky na zahajovací koncert 12. 5. s Berlínskými filharmoniky pod vedením Kirilla Petrenka? Přijďte sledovat přímý přenos na velkoplošné projekci v parku na pražské Kampě. Na návštěvníky čeká již od odpoledne bohatý doprovodný program. Piknikové deky s sebou! 

Kirill Petrenko. Foto: Chris Christodoulou

Přijďte se podívat na finálové večery soutěže Pražské jaro v oboru lesní roh (13. 5.) a housle (14. 5.) a zažijte adrenalin večera, který bez nadsázky může rozhodnout o kariéře mladého umělce. 

Poslechněte si 16. 5. v Rudolfinu slavný Schumannův cyklus písní pro soprán a klavír Láska a život ženy v kombinaci s písněmi skandinávských autorů v jedinečně pojatém programu sopranistky Miah Persson, která je zvána do MET i Salcburku. 

Miah Persson. Foto: Reka Choy

Na koncertě 17. 5. v Rudolfinu uslyšíte hudbu italských mistrů renesance a baroka v podání ikony historicky poučené interpretace, Phillipha Herreweghe s Collegiem Vocale Gent. Energičtí sólisté i komorní hráči Z.E.N. Tria, kteří podle svých slov rozhodně nejsou na podiu v zenu, zahrají 25. 5. v Rudolfinu koncert z děl Brahmse a Dvořáka. 

Philliphe Herreweghe. Foto: Wouter Maeckelberghe

Orchestre Philharmonique de Radio France pod vedením Mikko Francka provede 27. 5. v Rudolfinu vedle skladeb hudebního impresionisty Maurice Ravela světovou premiéru houslového koncertu Kryštofa Mařatky inspirovaného pravěkými jeskynními malbami v podání houslisty Amaury Coeytauxe. 

Orchestre Philharmonique de Radio France, dirigent Mikko Franck. Foto: Christophe Abramowitz

Slyšet neslýchané můžete na koncertech, které se vymykají běžným posluchačským zážitkům, ať už je to provedení skladby 11 000 strun pro 50 klavírů od G. F. Haase 2. 6. ve Foru Karlín, sitespecific projekt Pianofonia Michala Rataje a Jana Trojana v Národním Technickém Muzeu pro klavír a jeho součástky, anebo se na celý víkend ponořte do toho nejaktuálnějšího z nové hudby na Prague Offspring 31. 5. a 1. 6. v DOXu.

11 000 strun. Foto: Anna Cerrato
Sdílet článek: