úterý, 13. listopad 2018

Pražské jaro 2019: Zahájení s Hrůšou, návrat Antonia Pappana a mexická dirigentka pro 21. století

Napsal(a) 

Jakub Hrůša, foto Ivan Malý Jakub Hrůšafoto: Ivan Malý

74. ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro se uskuteční 12. května až 4. června 2019. Tradiční zahajovací program festivalu, tedy Smetanovu Mou vlast, zahrají Bamberští symfonikové pod taktovkou svého šéfdirigenta Jakuba Hrůši. Orchestr, který se dodnes hlásí k českým kořenům, založili v roce 1946 odsunutí němečtí hráči Pražské německé filharmonie.

„Je úžasné, že tradice tohoto orchestru, který se tehdy podílel tak velkolepou měrou na slávě pražského kulturního života, se podařilo zachovat a přetavit do nového tělesa v Bamberku, patřícího dnes mezi nejlepší orchestry střední Evropy. Jeho hostování na zahájení Pražského jara je pro mě tedy nejen hudebně, ale vlastně i z hlediska historie velmi krásnou symbolickou návštěvou původního domova,“ uvedl Jakub Hrůša.

Římský Orchestr Akademie sv. Cecilie se svým šéfdirigentem sirem Antoniem Pappanem na festivalu vystoupí 17. května. Těleso i se svým uměleckým vedoucím se na Pražském jaru představilo již v roce 2015: „Antonio Pappano je zdatný a proslulý operní dirigent, ale rozdíl od toho, jak u nás italské operní předehry slýcháváme, byl tak nebetyčný, tak šokující, že nebylo možné vyhnout se od první minuty pocitům potěšení, nadšení a úžasu. Tak jemné a přitom zřetelné byly náhlé proměny a zvlněné poryvy citů, projevy vášně a akcenty; tak citlivá a přitom plnokrevná byla muzikalita a dramatismus každé drobné hudební fráze.“ (Petr Veber, 30. 5. 2015)

Sir Antonio Pappano, foto New York Arts Sir Antonio Pappanofoto: New York Arts

Newyorský komorní ansámbl Orpheus Chamber Orchestra se do Prahy vrátí i s klavíristou Janem Lisieckim. Španělský temperament v orchestrální hudbě pak přiveze katalánský Orquestra de Cadaqués. S dirigentem Jaime Martínem a hvězdnou houslistkou Leticií Moreno zahrají jedinečný program s hudbou předních španělských a ibero-amerických skladatelů Albénize, Piazzolly, Fally a Arriaga. Francouzský přístup k hudební interpretaci představí vokálně-instrumentální soubor Les Arts Florissants v čele s Williamem Christiem, který provede Pařížské symfonie a violoncellový koncert Josepha Haydna. Dále byla na program zařazena symfonie Leopolda Mozarta v upomínce třístého výročí skladatelova narození. „Říká se, že William Christie vizionářsky pomohl nalézt opeře budoucí směr tím, že objevitelskou loučí rozjasnil její minulost,“ uvedl ředitel festivalu Roman Bělor. „Svou autoritou a neúnavným objevitelstvím výraznou měrou přispěl k dnešní popularitě historicky poučené interpretace staré hudby na dobové nástroje.“ Výhradně francouzský program obsahující „nevázanou hýřivost představovanou Berliozem, magickou průzračnost zosobněnou Ravelem a žhnoucí intenzitu Franckovu“ přinese také hostování dirigenta Louise Langréeho v čele České filharmonie.

Les Arts Florissants (Pražské jaro 2014), foto Ivan Malý Les Arts Florissants (Pražské jaro 2014)foto: Ivan Malý

Otevřením velkého sálu DOX+, do něhož se vejde až 700 lidí, zpřístupnilo centrum možnost „vystavovat hudbu“, neboli uvádět hudbu, kterou musíte slyšet živě, protože k ní patří i pohybová, prostorová, vizuální složka a dotváří se v reálném čase.“ (Wanda Dobrovská, 7. 11. 2018) Právě v tomto novém multifunkčním prostoru vystoupí Ensemble Intercontemporain s programem soudobé hudby. Na jejich koncertu 27. května zaznějí dvě novinky – pár měsíců po světové premiéře v Los Angeles bude v Evropě poprvé uvedeno nové dílo Overheating Miroslava Srnky a v české premiéře Mantovaniho Cadenza č. 1 s virtuózním partem sólových bicích.

Český debut čeká na nadcházejícím festivalu i Orchestre National du Capitole de Toulouse s jeho šéfdirigentem Tuganem Sochijevem. „Podle mnohých recenzentů je orchestr z Toulouse ztělesněním francouzského ideálu orchestrálního zvuku, který do popředí staví kultivovanost a průzračnost,“ říká Bělor. Ve svých dvou vystoupeních se jihofrancouzské těleso představí se dvěma sólisty: flétnistou Emmanuelem Pahudem a houslistu Renaudem Capuçonem.

Vedle České filharmonie se i další české orchestry představí s mimořádnými programy: „Osobně se těším na koncert 15. května k oslavě vizionáře Hectora Berlioze, po čtyřiceti letech se na Pražské jaro vrací jeho monumentální Te Deum,“ uvádí Bělor. V čele Symfonického orchestru Českého rozhlasu stane specialista na Berliozovu hudbu John Nelson. Spoluúčinkovat budou Slovenský filharmonický sbor a Kühnův smíšený sbor. Prokofjevovu velkolepou kantátu Alexandr Něvský provedou 28. května Pražští symfonikové FOK a Pražský filharmonický sbor pod vedením Alexandera Vedernikova. S mexickou dirigentkou Alondrou de la Parra pak klasická hudba vstoupí – slovy deníku Le Monde – do 21. století. Koncert umělecké vedoucí queenslandské filharmonie a neúnavné propagátorky mexické hudby 2. června v čele SOČRu bude umocněn vystoupením vítěze soutěže ARD, trumpetisty Manuela Blanca.

Alondra de la Parra, foto Felix Broede Alondra de la Parrafoto: Felix Broede

Program Pražského jara samozřejmě přináší i řadu dalších českých umělců: Kateřina Englichová s Ensemblem 18+ uvedou 20. května světovou premiéru harfového koncertu Ondřeje Kukala, Bennewitzovo kvarteto zahájí 24. května Víkend komorní hudby koncertem s jedinečným thereminem v podání Caroliny Eyck. Čerstvý vítěz mezinárodní soutěže Fritze Kreislera, houslista Milan Al-Ashhab vystoupí s klavíristou Adamem Skoumalem na recitálu 29. května. Český skladatel žijící ve Vídni Šimon Voseček aktuálně píše na zakázku Pražského jara dílo Hypnos, které ve světové premiéře zazní 19. května v podání PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Bena Glassberga.

Sopranistka Martina Janková vystoupí za doprovodu kladívkového klavíru v podání Barbary Marie Willi s programem hudby českých a rakouských skladatelů 17. a 18. století. Ve spolupráci s Národním divadlem a Mezinárodní pěveckou soutěží Antonína Dvořáka v Karlových Varech se 22. května uskuteční galakoncert laureátů této soutěže. Pražské jaro také aktivně vyhledává mladé talenty, kteří se prezentují v rámci série koncertních matiné – letos to budou klavíristé Matyáš Novák (rozhovor s ním připravujeme pro prosincovou Harmonii) a Pavel Zemen a houslistka Ludmila Pavlová. Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro, jež je paralelní součástí festivalu od roku 1947, v nadcházejícím ročníku přivítá talenty z celého světa v oborech flétna a hoboj.

Prodej vstupenek na koncerty 74. ročníku Pražského jara bude zahájen ve středu 12. prosince 2018 v 10:00 hodin online prostřednictvím webových stránek festivalu www.festival.cz a v prodejní síti Pražského jara.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.