Podzimní festival duchovní hudby přinese v tradičním termínu hudbu šesti století

Letošní ročník Podzimního festivalu duchovní hudby se přes všechna omezení způsobená celosvětovou pandemií koná ve stejné době a tradičním rozsahu jako ročníky předešlé (19. 9.–23. 10. 2021). Koncerty jsou opět umístěny do historických prostor spojených s duchovním, společenským a kulturním životem Olomouce. Návštěvníci jsou zváni na devět koncertů nabízejících žánrově i druhově pestrý program složený z duchovní hudby více než šesti století.

Festival zahajuje slavnostním koncertem v neděli 19. 9. v dómu sv. Václava, kde zazní velkolepé oratorium pro sóla, sbor a orchestr Antonína Dvořáka Svatá Ludmila. Dílo je uváděno v roce, který je spojen s 1100letým výročím úmrtí této české kněžny a chronologicky prvé české svaté. Koncert je pořádán ve spolupráci s Moravskou filharmonií Olomouc, dirigentem bude Jakub Klecker. Na provedení tohoto rozsáhlého díla se bude podílet i Český filharmonický sbor Brno a pětice předních českých sólistů.

Druhý koncert festivalu 23.9. v chrámu sv. Mořice přinese celovečerní mši Johanna Michaela Haydna, která nepatří mezi díla v Čechách hraná a známá, přestože je věnována dvěma významným postavám našich dějin, a to věrozvěstům Cyrilovi a Metodějovi. Autor je mladším bratrem proslulého Josepha Haydna. Oba získali hudební školení ve Vídni v chlapeckém sboru chrámu svatého Štěpána. Michael vstoupil 1763 do služeb knížete arcibiskupa v Salcburku, kde působil až do své smrti. Je autorem více než tří set kompozic. O prosazení svého díla nijak nedbal, protože své skladby nevydával tiskem, a tak postupně téměř upadl v zapomenutí. Ve své době proslul především jako skladatel duchovní hudby, mimo jiné tří desítek mší, v nichž dospěl k syntéze kontrapunktického slohu s písňovou melodikou ovlivněnou dobovou italskou hudbou. Díla se ujal slovenský dirigent Marián Lejava, který se na festivalu představí poprvé.

Marián Lejava, foto Petra Benovsky

Dirigentské mistrovství zakladatele a dlouhodobého dramaturga festivalu Stanislava Macury připomene festival v pátek 1. 10. v arcidiecézním muzeu představením filmového záznamu koncertu z roku 2001, při kterém zazněla monumentální skladba Gabriela Fauré Messe de Requiem pro soprán, baryton, sbor a orchestr, op. 48 a hluboce přemýšlivá Symfonie č. 3 „Liturgická“ Arthura Honeggera.

Dvojité výročí českého barokního skladatele Johanna Caspara Ferdinanda Fischera, který začíná být v posledních letech znovuobjevován interprety a posluchači, připomene koncert v sobotu 2. 10. v bazilice Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku. Interpretace se ujal na festivalu dobře známý soubor Ensemble Inégal, který diriguje Adam Viktora. Velkolepá offertoria Johanna Fischera, který pocházel z Chebska, zkomponovaná ve francouzském stylu, doplní v programu hudba Georga Friedricha Händela, který Fischerovu hudbu znal a v mnohem se jí i nechal inspirovat.

Duchovní hudba je po staletí spjatá se slovem. Osobitým způsobem to potvrzují i tři komorní koncerty letošního ročníku. Komorní večer ve čtvrtek 7. 10. v kapli sv. Anny přinese výběr španělské mystické poezie od renesance k dnešku v překladu biskupa Josefa Hrdličky. Doprovázet ji bude hudba složená pro barokní theorbu v interpretaci Jana Krejči. Koncert v neděli 10. 10., který využije pozoruhodný sál Domu U parku, je věnován výročí úmrtí Arnolda Schönberga. Jeho druhý smyčcový kvartet, který na koncertě zazní, zhudebňuje mystickou poezii Stefana Georga. Nelehkého vokálního partu se ujala mezzosopranistka Markéta Cukrová. V druhé polovině koncertu zazní posthumně vydaný oktet pro smyčcové nástroje Maxe Brucha. Slovo bude dominovat i v koncertu ve středu 13. 10. v kostele Zvěstování Páně, kdy pěvecké duo Kchun provede zhudebněnými texty souvisejícími s tématem Očistce a očisťování lidské duše.

Jan Krejča, foto Petra Hajská

Zcela netradičně zařadila festivalová dramaturgie do programu 16.10. do kostela sv. Cyrila a Metoděje i koncert amerických spirituálů. Nicméně je to ve shodě s ekumenickým posláním festivalu a jeho snahou přibližovat návštěvníkům koncertů i hudbu jiných kultur a tradic. Interpretem těchto strhujících skladeb bude soubor Martinů Voices, který řídí Lukáš Vasilek.

Program festivalu se snaží pravidelně přinášet i skladby minulosti, které nejsou v nabídce dramaturgie domácích těles. Příkladem je v letošním roce skladba, která byla zařazena jako závěrečný slavnostní koncert festivalu. Jedná se o pozoruhodné dílo Vincenza Belliniho Mše a moll / Messa di Gloria pro sóla, sbor a orchestr, která zazní v sobotu 23.10. v chrámu P. M. Sněžné v interpretaci Filharmonie Hradec Králové za řízení Jaromíra Krygela. Koncert uvede meditativní skladba Peterise Vaskse Vientulais Engelis pro sólové housle a smyčcový orchestr, v které jako sólista vystoupí Roman Patočka. Tato skladba zazní ve své české premiéře.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější