Petr Kotík získal jako první evropský umělec prestižní ocenění John Cage Award

Dne 27. ledna 2022 byla skladateli, dirigentovi a flétnistovi Petru Kotíkovi udělena v USA prestižní cena John Cage Award. Tuto cenu udílí newyorská Nadace pro soudobé umění – Foundation for Contemporary Arts.

FCA oznámila včera ve večerních hodinách ocenění pro rok 2022, která udělila 20 umělcům v pěti disciplínách: v oblasti tance, hudby & sound artu, performance & divadla, poezie a výtvarného umění. Cena Johna Cage má v rámci ocenění speciální postavení: je cenou výjimečnou – je udělována jednou za dva roky a pouze jednomu umělci (skladatelům, hudebníkům a umělcům „performance art“). Poprvé byla udělena v roce 1992 a mezi 15 laureáty, kteří tuto cenu dostali v minulosti, jsou osobnosti jako Meredith Monk, Toshi Ichiyanagi, Phill Niblock, Pauline Oliveros, Robert Ashley, Earle Brown, Christian Wolff, Takehisa Kosugi nebo David Tudor. Petr Kotík je tak doposud jediným evropským umělcem, který cenu Johna Cage obdržel. Od Foundation for Contemporary Art (FCA) obdržel Petr Kotík cenu už v roce 1996, a to Grant to Artists, kterou získává každý rok hned několik umělců.

Posláním Nadace pro současné umění (FCA) je od doby jejího založení v roce 1963 povzbuzovat, sponzorovat a propagovat inovativní práci v umění, která je vytvořena a prezentována jednotlivci, skupinami a organizacemi. Nadaci FCA zakládal John Cage a Jasper Johns za podpory umělců, mezi něž patřili Robert Rauschenberg, Willem de Kooning, Marcel Duchamp, Alex Katz, Ellsworth Kelly, Roy Lichtenstein, Barnett Newman, Claes Oldenburg, James Rosenquist, Frank Stella, Andy Warhol a další. FCA zůstává jedinou institucí svého druhu vytvořenou a udržovanou umělci ve prospěch ostatních umělců.

Petr Kotík zároveň včera oslavil 80 let. Ostravské centrum nové hudby při této příležitosti organizuje dva „narozeninové“ koncerty, pro které píší skladby kolegové a přátelé Petra Kotíka, evropští a američtí skladatelé. Koncerty se konají 26. dubna v Ostravě (PLATO) a 28. dubna v Praze (DOX).

Před mnoha lety jsem skončil s vysvětlováním své práce. Už dávno jsem definitivně přestal racionálně charakterizovat svou tvorbu nebo objasňovat dramaturgii koncertů, které pořádám. Když začnu pracovat na projektu, ať je to nová kompozice nebo program koncertu, uplyne někdy delší doba, než se rozhodnu, jak na to. Když se ale opravdu k rozhodnutí dopracuji, neváhám. Nic už neměním a nikdy nic neruším, i když se občas setkám s námitkami, že moje záměry jsou nereálné. Má umělecká dráha vedla od hry na nástroj, tedy od interpretace ke kompozici. A organizovat koncerty, to pro mě vždy bylo součástí skladatelské tvorby. Podívám-li se zpět, uvědomuji si, jakou výhodu pro mě jako skladatele byla skutečnost, že jsem se nejdříve stal hráčem na nástroj, a to velmi uznávaným hráčem. Dalo mi to jistou sebedůvěru a umožnilo mi to neohlížet se na problémy, se kterými se stejně jako já potýkají všichni, kdo tvoří dílo nezávislé a odlišné od všeobecně akceptovaných norem. Samozřejmě, nelze tvořit osamoceně. Kde bych byl bez všech osobností, se kterými jsem spolupracoval od mých počátků v Praze a později ve Spojených státech. Tyto spolupráce a kooperace pro mě znamenaly stěžejní podporu a naznačovaly perspektivu, jak pokračovat – jít si za svým, neohlížet se nalevo ani napravo a nestarat se o problémy, které by mohly vzniknout. Tato neustálá inspirace dala volný průchod mé povaze: soustředit se na hudbu a pouze na hudbu a vynesla na povrch mj. zakořeněný odpor vědomě se někomu zalíbit. Cítím se velmi poctěn cenou Johna Cage od Nadace pro současná umění,“ uvedl Petr Kotík.

Sdílet článek: