Ostravské ONO se připravuje na debut, v Trojhalí Karolina zahraje pod vedením Petra Kotíka

Před několika dny začal v Ostravě zkoušet rezidenční symfonický orchestr Ostravských dní pro interpretaci soudobé hudby. Má celkem 106 hráčů z 20 zemí světa a jmenuje se ONO. Debut Ostrava New Orchestra se uskuteční v neděli 27. srpna v 19 hodin v Trojhalí Karolina.

„Myšlenka založit si svůj vlastní symfonický orchestr pro novou hudbu vznikla na minulém bienále Ostravských dnů, zvlášť po našich zkušenostech se vznikem a existencí prvního orchestru tohoto typu Ostravskou bandou, která na mezinárodní platformě existuje už 12 let a jejíž přístup k soudobým partiturám je po všech stránkách seriózní a poučený,“ říká na adresu nového orchestru umělecký ředitel Ostravského centra nové hudby a jeden z dirigentů ONO Petr Kotík.

Jádro orchestru tvoří 85 hráčů ve věku 20-30 let, některé nástrojové sekce doplňují hráči Ostravské bandy. Interpreti přijeli ze Španělska, Norska, Turecka, Itálie, Polska, České republiky, Rumunska, Maďarska, zastoupena je Velká Británie, Německo, Švýcarsko, Řecko, Litva, Bělorusko, Slovinsko, Slovensko, Moldávie, Kazachstán, USA i Čína (viz seznam orchestru).

ONO, foto OCNH

ONO má na programu v průběhu Ostravských dní tři koncerty – ONO POPRVÉ (Trojhalí Karolina, 27.8. od 19:00), RADIKÁLNÍ MINULOST (Divadlo Antonína Dvořáka, 30.8. od 20:00, rozhlasový debut v přímém přenosu) a ZÁVĚREČNÝ KONCERT (Trojhalí Karolina, 2.9. od 19:00). Na programech ONO jsou díla Iannise Xenakise, Salvatora Sciarrina, Philla Niblocka, Mortona Feldmana, Richarda Strausse, Charlese Ivese, Johna Cage, Bernharda Langa, Olgy Neuwirth a desítka kompozic rezidentů Institutu Ostravských dní, nejmladší skupiny skladatelů.

„Založili jsme nový orchestr a zdá se, že to byl dobrý nápad. Jistotu budeme mít po prvním koncertě. Potřebovali jsme novou krev, novou naději a přesvědčit se, že mladí interpreti mají o hudbu dneška zájem a chtějí se ji naučit hrát. Kolem vzniku nového orchestru je ale neuvěřitelně hodně práce a také zapotřebí velkého zázemí. Bez institucí jako je Trojhalí Karolina, Národní divadlo moravskoslezské, Janáčkova konzervatoř nebo Janáčkova filharmonie bychom provoz ONO ,technicky‘ nezvládli. Toto město, aspoň v oblasti kultury, umí držet pospolu,“  dodává ke vzniku ONO výkonná ředitelka Ostravských dnů Renáta Spisarová.

Konkursy do orchestru se nekonaly. Hráči přijeli pouze na doporučení pedagogů  a zkušených interpretů a dirigentů,  kterých má na svých seznamech OCNH za šestnáct let práce více než dost. První den zkoušek byl přesto napínavý: pod dohledem vybraných hráčů Ostravské bandy se zjišťovala skutečná úroveň nového orchestru. Mnohdy byly dovednosti interpretů natolik vyrovnané, že se budou na „prvních židlích“ v jednotlivých sekcích někdy střídat.

Sdílet článek: