úterý, 7. květen 2019

Ostravské dny na konci léta: Zazní jediná opera Mortona Feldmana, zahraje ONO i SOČR

Napsal(a) 

 , foto archiv Ostravské centrum nové hudby foto: archiv Ostravské centrum nové hudby

V druhé půli srpna bude v Ostravě opět znít nová hudba. Desetidenní Ostravské dny 2019 zahájí v neděli 25. srpna v Trojhalí Karolina hudbou Michala Rataje, Bernharda Langa nebo Chayi Czernowin, na tom závěrečném potom Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahraje skladby Petra Bakly a Mortona Feldmana.

Zahraniční scénu současné hudby bude zastupovat rakouský skladatel Bernhard Lang, který vedle kořenů evropské avantgardy vychází z free jazzu, rocku, punku nebo techna, a izraelská skladatelka žijící v USA Chaya Czernowin. Langovu kompozici DW28 Loops for Davis odehrávající se na dvou pódiích zahraje britský klarinetista Gareth Davis. Stejně jako Guardian Chayi Czernowin je i Langova skladba z roku 2017.

Premiéry tohoto večera budou patřit českým autorům, kteří oba napsali své novinky na objednávku festivalu. Povoláním vědec, výzkumník a nanochemik Petr Cígler věnoval svůj Koncert pro lesní roh a orchestr hornistovi České filharmonie a dirigentovi Ondřeji Vrabcovi. Skladatel a pedagog HAMU, zvukový performer a autor filmové hudby Michal Rataj zkomponoval MOVIS, v němž se sólového partu ujme belgický klavírista Daan Vandewalle. Zazní také rok stará skladba The Luminiferous Aether kanadsko-německého skladatele Marca Sabata Focal angličana Jamese Laytona, jednoho z nejmladších rezidentů Institutu Ostravské dny 2019. Orchestr ONO / Ostrava New Orchestra bude dirigovat Johannes Kalitzke, Bruno Ferrandis a Petr Kotík.

 Závěrečný večer festivalu nabídne premiéru Petra BaklyThere Is An Island Above The City / Nad městem je ostrov pro festival nastuduje Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Petera Rundela. Vyvrcholením festivalu pak bude jediná opera skladatele americké experimentální scény Mortona Feldmana s názvem Neither. Libreto k opeře napsal dramatik, prozaik a odpůrce opery Samuel Beckett. Šestnáctiřádková báseň představuje jediný textový materiál opery pro soprán a velký orchestr. Sólového partu se ujme zkušená interpretka soudobé hudby Claudia Barainsky. S krytým náměstím Trojhalí Karolina jako s operní scénou bude pracovat tandem tvůrců z pražského Studia Hrdinů Jan Horák a Michal Pěchouček.

Kompletní program festivalu najdete zde. Mezi zahajovacím a závěrečným koncertem se bude dít mnoho dalšího zajímavého, vaší pozornosti doporučujeme například večer s názvem Hlasy v Katedrále, kdy se dění festivalu přesune ze svého tradičního industriálního prostředí Trojhalí Karolina a Dolu Hlubina do Katedrály Božského Spasitele. Ve dvou částech zazní kompozice staršího data, ale přesto současného zvuku. Fantasy for Six Violoncellos (1974) Petera GrahamaLux Aeterna (1966) György Ligetiho nebo Symphonie - "Monotone-Silence" (1960) Yvese Kleina.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.