úterý, 30. listopad 2021

Osmý ročník festivalu Janáček Brno představil program nazvaný Quo Vadis. Vystoupí Jakub Hrůša, Tomáš Hanus, Tomáš Netopil či Marko Ivanović

Napsal(a) 

Jakub Hrůša, foto Andreas Herzau Jakub Hrůšafoto: Andreas Herzau

Osmý ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno nese podtitul „Quo Vadis“ – jde o citaci z duchovní kantáty Felikse Nowowiejského, oblíbeného díla Leoše Janáčka. Nese s sebou humanistické poselství, které se zrcadlí v Janáčkově tvorbě zejména v dílech se slovanskou inspirací. Janáček Brno 2022 se uskuteční ve dnech 2.–20. listopadu a nabídne řadu operních i koncertních produkcí.

Slavnostní zahájení bude patřit společné inscenaci Janáčkovy opery Z mrtvého domu a scénického provedení Glagolské mše se souborem Janáčkovy opery NdB a dirigentem Jakubem Hrůšou. „Před více než dvěma lety mne dirigent Jakub Hrůša oslovil s myšlenkou uvést Janáčkovu operu Z mrtvého domu společně s jeho Glagolskou mší scénicky. Takovému podnětu se nedalo odolat, obzvláště se souborem Janáčkovy opery NdB, který patří ke špičkovým interpretům Janáčkovy hudby. Inscenace bude zároveň živě přenášena v rámci programu OperaVision, jehož jsme součástí,“ přibližuje úvodní program umělecký šéf Janáčkovy opery NdB a režisér inscenace Jiří Heřman.

Festival ovšem již tradičně nabídne i mnohé další pohledy na interpretaci Janáčkových oper: Grand Théâtre de Genève přijede s inscenací Káti Kabanové režisérky Tatjany Gürbaca v hudebním nastudování Tomáše Netopila. Pražské Národní divadlo pak předvede zpracování téže opery, za kterým stojí režisér Calixto Bieito a dirigent Jaroslav Kyzlink.

Jiří Rožeň, foto Ilona Sochorová Jiří Rožeňfoto: Ilona Sochorová

Velšská národní opera přiveze Věc Makropulos v režii Olivie Fuchs pod hudebním vedením Tomáše Hanuse. Národní divadlo v Praze pak festival zakončí operou Plameny Ervína Schulhoffa opět v režii Calixta Bieita pod taktovkou Jiřího Rožně. „Plameny tvoří zajímavou paralelu k Věci Makropulos. Tam, kde Janáčkova Elina najde své vysvobození skrze smrt, jejíž konečnost naplňuje náš život, je Schulhoffův Don Juan potrestán za svoje činy tím, že musí zůstat navěky nesmrtelný,“ dodává Patricie Částková, dramaturgyně Janáčkovy opery NdB.

Koncertní řada festivalu reflektuje inspirace slovanskou kulturou nejen v Janáčkově díle, ale i v tvorbě dalších skladatelů, především jeho současníků. Na programu tak bude mimo jiné kantáta Quo Vadis pod taktovkou Johna Fioreho s orchestrem Janáčkovy opery NdB a sborem SND. „Janáček chtěl Quo Vadis za každou cenu v roce 1910 provést, ale nepodařilo se mu dát dohromady orchestr. Uslyšíme tedy po 112 letech v Brně dílo, které si Janáček tolik přál, aby zde zaznělo,“ říká muzikolog Jiří Zahrádka. Z dalších koncertů to pak jsou tělesa jako Orchestre de la Suisse Romande, orchestr Velšské národní opery a Symfonický orchestr Českého rozhlasu.

V rámci komorní koncertní řady se představí Pavel Haas Quartet, Zemlinsky Quartet a nebude chybět ani Janáčkův Zápisník zmizelého ve dvou provedeních, první mezinárodně oceněný s Juliem Drakem, Nicky Spencem a Václavou Krejčí Houskovou a druhý v instrumentaci Miloše ŠtědroněIvou Bittovou a předním českým tenoristou Jaroslavem Březinou.

Festival podporuje a dává prostor také nejmladší generaci umělců ve spolupráci s Konzervatoří Brno a Janáčkovou akademií múzických umění. V rámci programu tak zazní například dvě premiéry nových oper skladatelek Markéty Brothánkové a Noemi Savkové.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.