středa, 5. leden 2022

Opera Národního divadla připravuje trojici lednových premiér a představuje nové horizonty nadcházejícího roku

Napsal(a) 

Tatjana Gürbaca, foto Martina Pipprich Tatjana Gürbacafoto: Martina Pipprich

V lednu se v Praze setkají tři operní režiséři, kteří udávají trend současné operní scéně. Stane se tak u tří lednových premiér ve třech pražských divadlech – Mozartovy Così fan tutte, Wagnerova Bludného Holanďana a Janáčkovy Káti Kabanové. Opera Národního divadla a Státní opery zároveň připravila červnový „festival premiér“. Mladé publikum čeká několik edukativních pořadů. Projekt Musica non grata se letos rozezní operou Vzdálený zvuk Franze Schrekera a zazáří Schulhoffovými Plameny. Milovníci tradičních repertoárových titulů se dočkají Carmen a Prodané nevěsty.

Praha se díky projektům Opery Národního divadla a Státní opery momentálně stává mekkou předních režisérských osobností operního světa: „Nový rok 2022 zahajujeme třemi lednovými premiérami, které svou rozmanitostí odkazují na historicky výsadní postavení Prahy ve světě opery: ve Stavovském divadla ožije duch Mozarta prostřednictvím opery Così fan tutte, na wagnerovskou tradici navážeme Bludným Holaďanem ve Státní opeře a v Národním divadle provedeme Janáčkovu Káťu Kabanovou,“ uvedl Per Boye Hansen, umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery a zdůraznil, že všichni režiséři, Tatjana Gürbaca, Ole Anders Tandberg i Calixto Bieito, pracují v České republice vůbec poprvé.

Ole Anders Tandberg Ole Anders Tandberg

První z lednových premiér bude Così fan tutte. Tatjana Gürbaca o chystaném uvedení říká: „Così fan tutte je ve srovnání s ostatními tituly Da Ponteho cyklu méně akční, ale na druhé straně je hlubší a pravdivější, pohybuje se na pomezí komedie a tragédie.“ Hudebně operu nastuduje německý dirigent Karsten Januschke, který se ve Stavovském divadle představil v roce 2021 při koncertu Mozartovy narozeniny 2021 a poté nastudováním Dona Giovanniho. V hlavních rolích vystoupí Kateřina Kněžíková nebo Marie Fajtová, Michaela Zajmi nebo Arnheiður Eiríksdóttir, v mužských rolích se představí Petr Nekoranec v alternaci Martina Šrejmy, pak také Lukáš Bařák či Boris Prýgl. Jako Don Alfonso si zazpívá Jiří Hájek, Martin Gurbaľ nebo Jiří Sulženko.

Zatím poslední pražská inscenace Wagnerova Bludného Holanďana měla premiéru ve Státní opeře Praha 29. 5. 2008 v nastudování dirigenta Guillauma Tourniairea a v režii Stephena Taylora. Nové inscenace se ujme hudební ředitel Státní opery, německý dirigent Karl-Heinz Steffens, a norský režisér a scénograf Ole Anders Tandberg. „Vzhledem k Wagnerově myšlence tzv. Gesamtkunstwerku bylo mým cílem vytvořit prostor, který by jednoduchým způsobem vzdával hold tomuto ideálu. Vizuální výraz je v naší inscenaci interpretací vnitřní psychiky Senty“, říká Tandberg. V hlavních rolích se objeví Joachim Goltz, Elizabeth Teige nebo Dorothea Herbert.

Janáčkova Káťa Kabanová podle dramatu Bouře A. N. Ostrovského byla v Národním divadle poprvé uvedena rok po světové premiéře v Brně v listopadu 1921. Po více než deseti letech od posledního nastudování se chystá nová inscenace, jejímiž tvůrci budou hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink a španělský režisér Calixto Bieito. Myslím, že Káťa je z Janáčkových oper vůbec nejpřístupnější. Jde až o pucciniovský krásný příběh, který je koncentrovaný v 90 minutách, nádherně instrumentovaný. Jde o esenci dramatu hlavní představitelky, i když Janáček každou z dalších postav neobyčejně dobře vypointoval. Navíc máme výborné pěvecké obsazení – reprezentativní výkvět současné generace sólistů Národního divadla a Orchestr ND je také ve výborné formě,“ uvedl k opeře Jaroslav Kyzlink, který tuto operu nastudoval v minulosti již několikrát. Jako Káťu uslyšíte Alžbětu Poláčkovou nebo Petru Alvarez Šimkovou, dále jsou obsazeni také Jiří Sulženko, František Zahradníček, Peter Berger či Eva Urbanová.

Calixto Bieito, foto archiv Calixto Bieitofoto: archiv

V nastoleném trendu získávání exkluzivních osobností pro tvůrčí práci hodlá divadlo pokračovat: již v březnu se představí za dirigentským pultem Petr Popelka, stoupající hvězda dirigentského nebe, který nás provede novou inscenací Carmen. Režie této opery režie se ujme Grischa Asagaroff, známý z předních operních domů, mezi které patří ty v Mnichově, Drážďanech, Dortmundu, ve Vídeňské státní opeře a především Curychu.

V březnu se chystá do Prahy nekonvenční ruský režisér Timofej Kuljabin uvést inscenaci Schrekerova Vzdáleného zvuku a slavný španělský režisér Calixto Beito se vrátí s Schulhoffovou adaptací Dona Giovanniho Plameny, tedy dalším z projektů řady Musica non grata. Premiéry titulů v rámci projektu Musica non grata, který je rozvržen do čtyř divadelních sezon, budou doplněny o setkání a besedy s inscenačními týmy, sólisty a specializovanými workshopy.

Filmová režisérka Alice Nellis nabídne v květnu novou interpretaci Prodané nevěsty z repertoáru opery Národního divadla, kterou bude dirigovat hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink.

Pro všechny, kteří nestihnou návštěvu některé z nových produkcí této sezony, připravila Opera Národního divadla a Státní opery červnový „festival premiér“ – v tomto měsíci bude většina novinek sezony představena opětovně a divák je může nově objevit nebo si je znovu připomenout třeba i ve vzájemných souvislostech.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.