neděle, 10. listopad 2013

Oficiální začátek České Sinfonietty

Napsal(a) 

Čerstvým větrem ve stabilizovaném českém hudebním životě bude určitě orchestr Česká Sinfonietta (ČS). V roce 2010 jej kvůli koncertu na MHF Pražské jaro založil hornista a stále aktivnější dirigent Radek Baborák . Tehdy šlo o postupně se rozšiřující původní Baborák Ensemble. Nové úkoly a výzvy vedly pana Baboráka a manažerku Janu Winter k ustavení orchestru, jenž bude dle potřeby oscilovat mezi komorním a velkým symfonickým orchestrem, což se projevilo i v názvu orchestru. Jak ale dirigent prohlašuje, nebojí se v budoucnu i velkých partitur například Richarda Strausse nebo naopak Johanna Sebastina Bacha. Renomé a kontakty pana Baboráka přilákaly k pultům ČS koncertní mistry orchestrů, členy předních českých komorních souborů, sólisty (koncertním mistrem byl Dalibor Karvay) a zahraniční hráče na dechové nástroje, zvláště pak z německých orchestrů.

Radek Baborák Radek Baborák

Jak takovou bohatou směs sjednotit a dát mu „nezaměnitelný zvuk“, jak se psalo v tiskové zprávě, měl ukázat za přítomnosti kamer České televize první oficiální koncert zcela privátního tělesa 7. listopadu 2013 ve Španělském sále Pražského hradu. (Den předtím podepsala Jan Winter a ředitel MOF Smetanova Litomyšl Jan Pikna pětiletou partnerskou smlouvu, jíž se ČS stala exkluzivním rezidenčním orchestrem festivalu.)

Hostem koncertu byl izraelsko-palestinský klavírista Saleem Abboud Ashkar . Dřív než předvedl Mozartův Klavírní koncert č. 23 A dur KV 488 , zazněla dobře sepsaná Symfonická fanfára nejznámějšího českého eklektika Miloše Boka a poté Ouvertura concertante Antonína Rejchy. Příjemná, dobový průměr nepřevyšující skladba naznačila některá východiska interpretační filozofie Radka Baboráka. Nejen starší hudbu vnímá vysloveně muzikantsky, přičemž jeho hudební instinkt je mimořádný, a nejspíš nebádá po historických či muzikologických souvislostech. Předpokládám že dramaturgie se bude ubírat podobným směrem jako jeho jediného domácího konkurenta – PKF-Prague Philharmonia – kombinace atraktivního, známého repertoáru s méně hranými opusy hudby 18. a 19. století. Při značných technických možnostech orchestru se však jistě nabízí i určitý okruh skladeb 20. století.

Saleem Abboud Ashkar Saleem Abboud Ashkar

Mozartův koncert byl citlivě doprovázen a velmi dobře zahrán. Není pochyb, že Ashkar přesahuje běžný evropský průměr. Přesto možná i kvůli přemíře pedalizace ve mně výsledek nezanechal blažené pocity, které jsem zažil při mozartovských kreacích Brendela, Pires, Uchidy a dalších. Velmi rušivým optickým momentem bylo obrovské logo partnera ČS, firmy Drnek Piana, na velmi dobrém klavíru firmy Steinway (!).

Očekávaným vrcholem byla Beethovenova  Pátá symfonie c moll op. 67 . Přes několik nepřeslechnutelných chyb hrál orchester skvěle, plnokrevně a se slyšitelným potěšením. Nebyl to sice Beethoven úrovně Berlínské filharmonie, která ve větším obsazení zněla ve Španělském sále transparentněji, čitelněji a barevněji, ale určitě patřil tento Beethoven k lepší orchestrální části, kterou jsem letos v Praze slyšel. Nicméně na skutečně nezaměnitelném zvuku musí ještě Česká Sinfonietta pracovat. Pod inspirovaným vedením Radka Baboráka se jí to může podařit.  

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.