Nové projekty Pražského jara přinesou světové premiéry i historicky poučenou interpretaci

Letošní ročník festivalu Pražské jaro přinese celou řadu premiér, včetně několika světových. Současné hudbě je věnovaný nový projekt Prague Offspring, premiéry zaznějí i v programu orchestrálních koncertů, včetně závěrečného večera s Vídeňskými filharmoniky. Projekt Vize a sny pak představí historicky poučenou interpretaci hudbu středověké, renesanční i barokní v sousedství novodobé tvorby. Vedle ediční řady nahrávek Pražského jara Gold Edition představil festival také novou řadu Blue Edition zaměřenou na nahrávky současných skladatelů a děl napsaných na objednávku Pražského jara.

Na Pražském jaru byla současná hudba vždy mimořádně silně zastoupena. Znovu jsme se o tom sami přesvědčili při procházení festivalového archivu, do kterého jsme se v minulých měsících detailně ponořili, připravujeme totiž vydání knihy mapující prvních 75 let festivalu,“ říká ředitel festivalu Roman Bělor.

Letošní ročník se do festivalové historie jistě výrazně zapíše, a to i díky novému a velkoryse koncipovanému projektu Prague Offspring. České publikum se bude moci seznámit s nejaktuálnějším děním na světové scéně soudobé hudby a díla českých skladatelů uslyšíme v interpretaci ansámblu Klangforum Wien, který patří ke špičkám na poli soudobé hudby. O to více nás těší, že přijali nabídku stát se rezidenčním souborem projektu Prague Offspring,“ vysvětluje Bělor.

Michal Rataj, foto Karel Cudlín

Ke vzniku projektu Prague Offspring výrazně přispěli skladatel Miroslav Srnka, člen umělecké rady festivalu, a také Josef Třeštík, dramaturg Pražského jara. „Myšlenka Prague Offspring je stará přes pět let. Přežila všemožné nástrahy a díky zápalu festivalu Pražské jaro má letos výkop první ročník,“ popisuje Miroslav Srnka. „Prague Offspring jsme od začátku koncipovali jako propojení české scény soudobé hudby s tou zahraniční. A to se může odehrát jedině naživo – přímou spoluprací domácích skladatelů a instrumentalistů se souborem Klangforum Wien,“ doplňuje Josef Třeštík. „Budeme moci naživo vnímat virtuozitu, soustředěnost i zápal hudebníků pro novou hudbu, kterou hrají.“ Vedle Martina Smolky na objednávku Pražského jara pro Prague Offspring napsali kratší skladby také Jakub Rataj, Lucie Vítková, Adrián Demoč, Konstantin Heuer a Ian Mikyska.

Vedle Prague Offspring bude k výrazným počinům na poli současné hudby patřit uvedení klavírního koncertu Movis skladatele Michala Rataje. Stane se tak v podání klavíristy Ivo Kahánka za doprovodu České filharmonie pod taktovkou amerického dirigenta Davida Robertsona. Na tomto koncertu zazní také zřídka uváděná monumentální Symfonie č. 4 Charlese Ivese, klíčového amerického skladatele 1. poloviny 20. století. „Současná hudba bude mít prominentní postavení také na závěrečném koncertu. V podání Vídeňských filharmoniků pod taktovkou Andrise Nelsonse uslyšíme Märchen-Poem od Sofie Gubajduliny, živoucí legendy současné hudby,“ připomíná Bělor.

Vize a sny

Jedinečnou koncepci kombinující hudbu starých mistrů s tvorbou současných autorů přinese projekt „Vize a sny“. V jednom dni nabídne tři koncerty českých i zahraničních hudebníků specializujících se na historicky poučenou interpretaci staré hudby. Světové premiéry skladatelů Michala Nejtka, Jana Ryanta Dřízala a Jiřího Gemrota, stejně jako díla současných skladatelů Ivana Moodyho či Calliope Tsoupaki zaznějí v podání The Breathtaking Collective (Hana Blažíková a Bruce Dickey), Tiburtina Ensemble a Collegium Marianum. Vedle hudby trubadúrek, Palestriny, Vivaldiho nebo Telemanna zaznějí skladby současných autorů napsané přímo pro staré nástroje a hlasy hudebníků. „Michal Nejtek se rozhodl vdechnout nový život tvorbě středověkých trubadúrek, od nichž se dochovala pouze poezie, ale – až na jedinou výjimku – žádná hudba. Jan Ryant Dřízal a Jiří Gemrot zase ze současné perspektivy ohledávají specifické postupy, formy a nástrojová obsazení typická pro barokní hudbu,“ přibližuje Josef Třeštík.

Blue Edition

Festival Pražské jaro přichází také s novou ediční řadou Blue Edition s hudbou současných skladatelů a díly napsanými na objednávku festivalu. První CD z této řady vychází ve spolupráci s Radioservisem a přináší premiéry Pražského jara z let 2018 až 2020. Album otevírá orchestrální kompozice Hypnos skladatele Šimona Vosečka, která zazněla na festivalu roku 2019 v podání PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou mladého britského dirigenta Bena Glassberga. Ze stejného ročníku byla zařazena skladba æther Jakuba Rataje v interpretaci hráčky na těremin Caroliny Eyck a Bennewitzova kvarteta, hobojistky Alžběty Jamborové a klavíristy Karla Košárka pod vedením dirigenta Petra Louženského. Nejstarší skladbou na albu je For Large Ensemble, Part D z pera Luboše Mrkvičky, jak zazněla na Pražském jaru 2018 v nastudování Klangforum Wien. CD uzavírá skladba Jana Ryanta Dřízala Wild at Heart z Pražského jara 2020, interprety byli členové Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra.

V ediční řadě nazvané Gold Edition, na které spolupracuje s Českým rozhlasem a společností Radioservis, pak na jaře vyjde již třetí album. Přinese kantátu Antonína Dvořáka Svatební košile v památném provedení z Pražského jara 1980 s Českou filharmonií pod taktovkou Wolfganga Sawallische a hvězdným sólistickým obsazením – Gabrielou Beňačkovou, Richardem Novákem či Zdeňkem Jankovským. Na CD byl dále zařazen záznam Klavírního koncertu a moll Roberta Schumanna, jak na Pražském jaru 1968 zazněl v podání Christopha Eschenbacha a České filharmonie s Carlosem Kleiberem u dirigentského pultu.

Sdílet článek: