Nová opera Kafkovy ženy skladatele Jiřího Kadeřábka byla představena v New Yorku

Centrum pro současnou operu v New Yorku (Center for Contemporary Opera New York) dává každoročně příležitost vybraným skladatelům veřejně prezentovat část nově vznikajícího operního díla a podpořit tak jeho kompletní provedení v budoucnu. Této pocty se letos dostalo českému skladateli Jiřímu Kadeřábkovi (1978), který spolu s libretistkou Milenou Jelínkovou (mj. autorkou scénáře k filmu Zapomenuté světlo) vytvořil operu Kafkovy ženy (Kafka's Women ). Provedení části Kadeřábkovy opery se uskutečnilo v New Yorku 20. července 2013.

V této 41-minutové skladbě se v jednolitý celek spojují začátek, konec a čtyři árie opery „Kafkovy ženy“. Kompozičně je tato skladba, stejně jako celá opera, založena na pěti hlavních modech Klezmeru. Ačkoliv samotné mody nakonec nejsou rozpoznatelné, protože se radikálně proměnily v průběhu kompozičního procesu, právě ony přináší do hudby žádoucí temnotu a exotismus.

[block background=“#e5e5e5″]Začínáme v současné Praze, kde se čtyři turistky promění v nejdůležitější ženy Kafkova života. Ottla, Kafkova sestra, Felice, jeho snoubenka, Milena, jeho milenka a Dora, žena, která s Kafkou žila na konci jeho života. Kafkovy dopisy těmto ženám byly zachovány maxem Brodem, jeho přítelem a strážným andělem; dopisy žen se nedochovaly. V naší opeře si představujeme, jak asi ženy reagovaly na Kafkovu nekonečnou, komplikovanou a často zábavnou korespondenci, ve které se odrážela náročnost jeho spisovatelského života a touha po lásce.

Každá z našich žen se potýkala s těžkými rozhodnutími, které musely učinit ve vztahu ke Kafkovi i ve vlastním životě. Začátek dvacátého století v Praze byl poznamenán konflikty mezi Čechy, Němci a Židy, což hluboce ovlivnilo všechny naše protagonisty. Během II. Světové Války zemřela Ottla a Milena v koncentračním táboru, Felice uprchla do Ameriky a Dora strávila svůj život v mnoha exilech,

Konec skladby a zároveň celé opery, nás přenáší k Baltskému moři. Tentokrát je Kafka zamilován do Dory. Max přichází ve strachu, že jeho obdivovaný přítel umírá. Kafka žádá Maxe, aby spálil jeho veškeré dosud nepublikované dílo. Max je zdrcen, ale Kafka je šťastný a smířený se svým osudem.[/block]

Sdílet článek: