Návrat Eliny Makropulos pro soprán, loutnu a tanec

Po dvou letech se na scénu vrací netradiční komorní představení pro sopranistku, tanečnici a loutnistu s názvem E. M. – Slzy Eliny Makropulos v novém nastudování. Scénická kompozice inspirovaná divadelní hrou Karla Čapka bude uvedena 12. a 13. listopadu ve dvoraně Umělecko-průmyslového muzea v Brně a 16. listopadu v Rytířském sále Velkopřevorského paláce v Praze.

Strhující příběh inspirovaný románem Karla Čapka nadchnul a spojil šest tvůrců, kteří se na představení autorsky podílí: sopranistku Gabrielu Eibenovou, choreografku a tanečnici Lenku Kniha Bartůňkovou, loutnistu Jana Čižmáře, světelného designéra Přemysla Jandu, kostýmního výtvarníka Christophera Vinze a především operní režisérku Magdalenu Švecovou. Společnými silami vytvořili hudebně-taneční kompozici doprovázenou atmosférickými světelnými proměnami, které podkreslují proměny života nesmrtelné femme fatale E. M.

Díky tajemné Věci Makropulos a z ní vyplývající nesmrtelnosti se tak hudba proměňuje v čase stejně jako život prodloužený na více než 300 let. Proto zde zazní písně z období renesance, baroka, klasicismu, romantismu až po hudbu 20. století. V obecnější rovině zachycuje příběh E. M. zásadní osudové životní momenty i jemné záchvěvy její duše. Čapkovo téma je výzvou pro režii i interprety právě kvůli vystižení různých výrazových prostředků odlišných dějinných epoch, kterými Elina Makropulos, později Elian Mac Gregor nebo Emilia Marty prochází.

Ve vybraných prostorách zaniká tradiční koncept jeviště a hlediště a divák je plně vtažen do blízkosti interpretů i samotného příběhu. V inscenaci navíc nezazní mluvené slovo, vše náleží hudbě, zpěvu a tanci, proměnám kostýmů a světel: „…je založena na písňové tvorbě od renesance po 20. století (objeví se tu Downland, Mozart, Schumann i Weill). Skrze ni se tu vypráví o trýzni nekonečného života, kde únava a rozmrzelost překrývají vzpomínky na někdejší slávu. Protagonistka kusu se proměňuje prostřednictvím repertoáru, úpravy základního kostýmu a účesu, pohyby svého tanečního alter ega; celek je mimořádně působivý…“  (Michaela Freemanová pro Harmonii 2016)

Předprodej k dispozici v síti Colosseum Ticket.

Sdílet článek: