čtvrtek, 12. září 2019

Nástroj nicoty i sebeobrany: BERG zahraje hudbu pro japonskou flétnu šakuhači

Napsal(a) 

V holešovické Domovině představí Orchestr BERG společně s International Shakuhachi Festival Prague v pondělí 16. září večer zaměřený na japonské skladatele a flétnu šakuhači. Před koncertem se mohou zájemci blíže seznámit s tímto exotickým nástrojem, který byl původně určen k meditacím mnichů.

Flétna šakuhači byla v Japonsku po několik staletí spojena se zen-buddhistickou sektou Fuke a jejími členy, tzv. mnichy ‚nicoty‘, kteří s tímto nástrojem procházeli krajem s typickým proutěným košem na hlavě. Robustní bambusová flétna jim sloužila nejen jako nástroj dechové meditace ale v případě potřeby i k sebeobraně. Se zrušením sekty se od 70. let 19. století čím dál více prosazuje jako běžný hudební nástroj, který nabízí mimořádnou zvukovou bohatost. To dokazuje její použití v mnoha hudebních žánrech od filmové hudby, přes jazz po současnou klasickou hudbu,“ říká za BERG manažerka Eva Kesslová.

Peter Vrábel a Akihito Obama, foto Karel Šuster Peter Vrábel a Akihito Obamafoto: Karel Šuster

V rámci večera zazní hudba tří žijících japonských skladatelů i renomovaného autora Toru Takemitsu, kterého proslavila mimo jiné spolupráce s filmovým režisérem Akiro Kurosawou. Nové skladby speciálně pro tento večer vytvořil japonsko-americký skladatel Hiroya Miura (1975) a mladý český autor Jan Rösner (1993). Obě jsou pro sólové šakuhači s doprovodem orchestru, hrát budou interpreti z Japonska a USA. Miurova skladba Galactic Monarchs je inspirována zvukem, který tvoří motýli se stejným jménem - Galaktičtí monarchové. „Jestli měl Edward Lorenz pravdu, když říkal, že mávnutí křídel motýla v Brazílii může vyvolat tornádo v Texasu, pomyslel jsem si, že mávnutí křídel miliónů motýlů by snad mohlo pohnout hvězdami Mléčné dráhy,“ říká Hiroya Miura. A západočeský rodák Jan Rösner (v současnosti student kompozice na pražské HAMU pod vedením Luboše Mrkvičky) ke svojí skladbě uvádí: „Málokdy je slyšet prostor, který nás obklopuje, ve své celistvosti. V největší míře tuto zkušenost zažíváme při dešti, který relativně rovnoměrně zvukově interaguje s většinou materiálů. Tato myšlenka mě inspirovala k nápadu vytvořit skladbu, ve které fyzický materiál nahradím materiálem hudebním a déšť algoritmem vygenerovanou tabulkou, která bude určovat, kdy a jaký materiál se rozezní. For Shakuhachi and String Orchestra je realizací tohoto nápadu.“

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.